آفتاب

سازمان ملل کانادا را به نقض حقوق زنان بومی متهم کرد

سازمان ملل کانادا را به نقض حقوق زنان بومی متهم کرد

کمیته سازمان ملل در امر حذف تبعیض و خشونت علیه زنان در گزارشی ناکامی کانادا را در بررسی کامل خشونت گسترده علیه زنان و دختران بومی شامل ناپدید شدن و قتل آنها ، نقض گسترده حقوق این افراد دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمیته حذف تبعیض و خشونت علیه زنان سازمان ملل در این گزارش آورده است: پلیس کانادا و سیستم قضایی این کشور در حفاظت موثر از زنان و دختران بومی دربرابر خشونت و دستگیری عاملان این خشونت‌ها ناکام مانده است.

نیکولاس برون و باربارا بیلی، اعضای این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کردند: زنان و دختران بومی کانادا بیش از مردان و زنان غیربومی در معرض خشونت و مرگ ناشی از آن قرار دارند.

این دو در بیانیه خود آورده‌اند: هنوز و با وجود جدیت اوضاع، دولت کانادا به طور کامل اقدامات خاص را برای تضمین تحقیق و تحت پیگرد قرار دادن پرونده‌های مربوط به ربوده شدن و قتل دختران و زنان بومی در نظر نگرفته و محقق نکرده است.

بومیان کمتر از پنج درصد جمعیت کانادا به عبارتی 1.4 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که این آمار برای سال 2011 است.

سازمان‌های غیردولتی می‌گویند، هنوز زنان جوان بومی کانادا پنج برابر بیشتر از زنان غیربومی در این کشور به خاطر خشونت‌ها جان می‌بازند و 3.5 برابر بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند که شامل خشونت‌های جنسی و سوءاستفاده‌های خانگی است.

در گزارش 2014 پلیس کانادا، مشخص شد که 1181 قتل یا مفقودی زنان بومی به 1952 باز می‌گردد و از این تعداد که 120 مورد قتل و 105 مورد مفقودی است همچنان لاینحل است.

گروه‌های بومی کانادا می‌گویند علت اصلی این خشونت‌ها و قتل‌ها ریشه در فقر، تبعیض و آموزش ناکافی دارد که در جوامع بومی ریشه دوانده و به دولت کانادا تاکید می‌کنند تا تحقیق و تفحص عمومی در این باره انجام دهد. اما دولت فدرال از انجام چنین کاری امتناع می‌کند و علت اصلی ناپدید شدن‌ها و قتل‌ها را در خشونت خانگی می‌داند.

در این گزارش همچنین کمیته 23 عضوی رفع خشونت علیه زنان مشخص کرد که دولت اوتاوا اقدام کافی در تامین حفاظت مساوی برای زنان بومی انجام نداده و حتی برای التیام قربانیان آنچنان که باید کاری از پیش نبرده است. همچنین دولت کانادا برای مقابله و حذف کلیشه‌های مخرب علیه زنان و دختران بومی اقدامی ترتیب نداده است.

در ادامه این گزارش آمده است: خشونت علیه زنان بومی کانادا اغلب در نابرابری عمیق اجتماعی- اقتصادی و تبعیض جوامع ریشه دارد که باید منشاء اصلی آن را در دوران اختیار و تسلط انگلیس بر کانادا دانست.

این کمیته همچنین برای کانادا فهرستی از 38 اقدام غیر الزام‌آور با هدف بهبود اوضاع موجود شامل ایجاد یک کمیته بررسی ملی درباره مفقودی‌ها و قتل‌ها تهیه کرده است.

انتهای پیام

کد N758875

وبگردی