آفتاب

اتحادیه اروپا در تدارک نظارت بر آتش‌بس احتمالی در لیبی

اتحادیه اروپا در تدارک نظارت بر آتش‌بس احتمالی در لیبی

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در صورتی که مذاکرات صلح به میانجیگری سازمان ملل میان طرفین درگیر در لیبی به نتیجه برسد، اتحادیه اروپا احتمالاً یک هیات برای نظارت بر آتش‌بس و یا محافظت از زیرساخت‌های این کشور اعزام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکره با وزرای خارجه این اتحادیه در ریگا، پایتخت لتونی گفت: ما گفت‌وگوهای خود درباره مشارکت احتمالی اتحادیه اروپا در حمایت از هر توافق صلحی در لیبی را آغاز کرده‌ایم. این می‌تواند شامل هر نوع حمایتی از جمله عملیات نظامی و یا اعزام نیرو باشد.

وی گفت که تیم اتحادیه اروپا می‌تواند در صورتی که توافق صلحی میان طرفین درگیر در لیبی حاصل شود، برای نظارت اعزام شود و یا اینکه آنها برای محافظت از زیرساخت‌های اساسی لیبی در این کشور مستقر شوند. طرفین درگیر در لیبی مذاکراتی را از پنجشنبه گذشته به میانجیگری سازمان ملل آغاز کرده‌اند که هدف از آن پایان خشونت‌ها میان دو دولت رقیب است؛ خشونت‌های لیبی موجب شده که دو طرف درگیر، این کشور را به ورود به جنگ داخلی تمام‌عیار دیگری تهدید کنند.

مذاکرات اتحادیه اروپا به دنبال فشار از سوی کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه و ایتالیا انجام شد، آنها می‌خواستند که اتحادیه اروپا اقدامی را در برابر قدرت‌گیری داعش در لیبی انجام دهد و از سیل مهاجران لیبیایی که وارد اروپا می‌شوند، جلوگیری کند. این درخواست در پی آن انجام شد که داعش در لیبی سر 21 مسیحی قبطی مصر را برید.

فابیوس در جمع خبرنگاران در ریگا گفت: شما تصور کنید که در صورتی که چنین گروه تروریستی‌ای کنترل لیبی را به دست بگیرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

اتحادیه اروپای 28 عضوی به صورت مرتب هیات‌های نظامی و غیرنظامی به کشورهای دیگر اعزام می‌کند تا از منافع این اتحادیه به شکل مستقیم یا غیر مستقیم محافظت کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانش مشخص نکرد که آیا هیات نظامی و یا غیرنظامی را برای لیبی در نظر گرفته است.

انتهای پیام

کد N758666

وبگردی