آفتاب

رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ آهسته‌تر خواهد شد

رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ آهسته‌تر خواهد شد

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد چین در سال ۲۰۱۵ رشدی کندتر از سال گذشته داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین در آغاز نشست سالانه کنگره ملی خلق چین در شهر پکن، رقم پیش‌بینی‌شده برای رشد اقتصادی این کشور در سال جاری را ۷ درصد اعلام کرد.

او در سخنرانی خود در برابر ۳ هزار نماینده، حفظ رشد اقتصادی پایدار در کشور را را «دشوارتر» از گذشته خوانده و نسبت به «خطرات نهفته» هشدار داد. رشد اقتصادی چین در سال گذشته بالغ بر ۷/۴ درصد بود که کندترین نرخ رشد اقتصادی این کشور در ۲۴ سال گذشته لقب گرفت.

نخست‌وزیر چین سال کنونی را برای این کشور سالی سخت دانست. او با نکوهش سوءمدیریت، فساد مالی و معضل آلودگی محیط زیست گفت عملکرد دولت هنوز جای بهبود دارد و برخی از سیاست‌های تدوین شده به طور رضایت‌بخش اجرا نمی‌شوند.

لی که چیانگ اذعان کرد که گروه کوچکی از کارکنان دولت رفتاری غیرمسئولانه دارند و موارد شوکه‌کننده‌ای از فساد مالی گزارش شده است. او اضافه کرد که در نظر دارد کشور را به کمک اصلاحات و تحول مدل‌ رشد اقتصادی، به سمت توسعه‌ای متوازن هدایت کند و هدف دستیابی به رشدی با کیفیت، کارآمد و پایدار است.

به گفته نخست‌وزیر چین، تا بدین‌جا شواهدی از بهبود وضع بازارهای جهانی دیده نمی‌شود. او افزایش هزینه‌های تولید و کاهش قیمت اجناس تولیدی از سوی دیگر را نگران‌کننده خواند و افزود، بنیان‌های مدل‌اقتصادی کنونی همچنان ناکارآمد باقی می‌مانند.

رشد اقتصادی در چین در حالی آهنگی آهسته یافته که این کشور به تازگی از افزایش بودجه نظامی خود در سال ۲۰۱۵ خبر داد. چین افزایش تجهیز نیروهای نظامی خود را بخشی از تلاش برای مدرن‌سازی کشور خوانده است.

جمهوری خلق چین، در سال ۲۰۱۴ میلادی با افزایش ۲/ ۱۲ درصدی بودجه نظامی خود این رقم را به حدود ۱۳۰ میلیارد دلار رساند و با این میزان، پس از ایالات متحده آمریکا دارای بزرگترین بودجه نظامی در دنیا شد.

کد N758566

وبگردی