آفتاب

بسته جدید اوباما برای تحقق صلح در منطقه/پیشنهاد اسرائیل به ترکیه درباره پرونده مرمره آبی

بسته جدید اوباما برای تحقق صلح در منطقه/پیشنهاد اسرائیل به ترکیه درباره پرونده مرمره آبی

رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد در مدت باقیمانده ریاست خود بسته صلح جدیدی را میان فلسطین و رژیم صهیونیستی اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک مقام برجسته در کاخ سفید در گفت‌وگو با روزنامه عبری هاآرتص، گفت: پس از انتخابات در اسرائیل و تشکیل کابینه جدید آن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طرح جدید خود درباره برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل را ارائه می‌دهد.

این مقام آمریکایی افزود: از جمله مواردی که در حال حاضر در دست بررسی است، طرح رویکردی جدید برای پایان درگیری‌ها در فلسطین یا تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت با استناد به چارچوبی است که وزیر خارجه آمریکا یک سال پیش به دو طرف ارائه کرده بود.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در شماره روز گذشته خود از این سند که شامل موارد مورد تفاهم و امتیازاتی است که نتانیاهو در دوره قبلی نخست وزیری خود آماده ارائه آنها به فلسطین بود، رونمایی کرد.

براساس این سند نتانیاهو حاضر بود در چارچوب تبادل اراضی با طرف فلسطینی از مرزهای سال 1967 عقب‌نشینی کند.

پیشنهاد نتانیاهو این فرصت را به طرف فلسطینی می‌دهد تا علاوه بر دستیابی به برخی شهرک‌ها و بازگشت تعدادی از پناهندگان به فلسطین به مساله غور اردن نیز وارد شود.

از طرف دیگر، هیات کمک‌های بشردوستانه و حقوق بشر و آزادی‌ها در ترکیه اعلام کرد: اسرائیل پیشنهاد جدید به ترکیه داده است که محتوای آن این است که یک میلیارد دلار جریمه نقدی را به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان کشتی‌ مرمره پرداخت کرده و محاصره غزه را کاهش دهد در مقابل این پرونده بسته و ترکیه شکایت خود را علیه اسرائیل در دادگاه لاهه پس بگیرد.

انتهای پیام

کد N758507

وبگردی