آفتاب

معدن و صنایع معدنی سهم ۶درصدی در تولید ناخالص ملی دارند

معدن و صنایع معدنی سهم ۶درصدی در تولید ناخالص ملی دارند

رئیس هیات عامل ایمیدرو در سومین همایش جایزه بهره وری معدن و صنایع معدنی، سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی را ۶درصد اعلام کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در سومین همایش جایزه بهره وری معدن و صنایع معدنی، سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی را ۶درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ‌ مهدی کرباسیان تصریح کرد: سهم بخش صنایع معدنی ۵درصد و سهم بخش معدن یک درصد است این در حالی است که این سهم باید بیش از رقم فعلی باشد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: در سال های گذشته اقدام مناسبی برای دستیابی به رشد ۸درصدی اقتصاد صورت نگرفت اما از این پس باید به صورت جهشی جبران مافات گذشته شود.

وی در عین حال با ابراز خرسندی نسبت به گنجاندن بخش معدن و صنایع معدنی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه گفت: در سال گذشته حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه دوم را در رشد تولید ناخالص ملی ایفا کرد که این امر نشان از توان بخش معدن در اقتصاد دارد.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، در حالی که صادرات فولاد در سال‌های ۹۱ و ۹۲ حدود ۲۰۰هزار تن بود، در سال جاری با وجود تحریم‌ها و مشکلات بانکی این رقم به ۲.۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد که نشان از توان اقتصادی حوزه فولاد دارد.

کرباسیان به اقدامات دولت در توجه به جایگاه بخش معدن اشاره کرد و اظهار داشت: دولت توانست در دو بخش از لایحه خروج از رکود، ‌ حوزه معدن را در نظر گیرد اما در مجلس شورای اسلامی یکی از پیشنهادات دولت تصویب شد که این امر نیز جای خرسندی دارد.

وی همچنین در باره طرح های ایمیدرو گفت: با حضور دولت یازدهم ۳۰ طرح معطل در این حوزه فعال شد به طوری طرح ها به آرامی از سال جاری وارد مدار تولید شدند و در سال ۹۴ نیز طرح های بیشتری راه اندازی خواهند شد.

رئیس هیات عامل ایمیدر به انجام برنامه اکتشافی اشاره کرد و تصریح کرد: در حالی که طبق برنامه قرار بود۲۰۰هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت فعالیت های جدید اکتشافی قرار گیرد اکنون از مرز ۲۰۰هزار کیلومتر مربع نیز عبور کرده ایم.

کرباسیان درباره نتایج اکتشافات جدید گفت: تا این مرحله حداقل ۲۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن و ۱۲۰ میلیون تن ذخیره قطعی زغالسنگ به ذخایر کشور افزوده شده است.

وی گفت: به دلیل اینکه ذخایر معدنی عمدتا در مناطق محروم کشور واقع شده اند توسعه معادن تاثیر به سزایی در نواحی محروم کشور دارد که نمونه آن منطقه سنگان در شمال شرق کشور است که ایجاد ۱۷.۵ میلیون تن ظرفیت تولید گندله و سنگ آهن کنسانتره در این ناحیه موجب ایجاد تغییرات اقتصادی بزرگی در آن شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره جایگاه پژوهش در ایمیدرو گفت: سال جاری ۱۲۰ میلیارد ریال در این بخش بودجه قرار داده ایم که تشکل های بخش خصوصی را هم در بر گرفته است. وی گفت:‌ طرح های ایمن سازی معادن و آموزش و پژوهش با همکاری تشکل های خصوصی و مراکز آموزشی برگزار می شود.

کد N758498

وبگردی