آفتاب

استقبال والری آموس از طرح دی‌میستورا درباره سوریه

استقبال والری آموس از طرح دی‌میستورا درباره سوریه

آموس تعداد سوری‌های مقیم لبنان را حدود 25 تا 30 درصد کل جمعیت این کشور اعلام کرد و این آمار را فشاری بزرگ بر تاسیسات زیربنایی هر کشوری دانست که پیامدهایش در تمامی سطوح آن کشور نمایان می‌شود.

آموس تعداد سوری‌های مقیم لبنان را حدود 25 تا 30 درصد کل جمعیت این کشور اعلام کرد و این آمار را فشاری بزرگ بر تاسیسات زیربنایی هر کشوری دانست که پیامدهایش در تمامی سطوح آن کشور نمایان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری در گفت‌وگو با روزنامه النهار چاپ لبنان، با اشاره به اینکه این پناهندگان سوری با چالش‌های بزرگی مواجه و به دنبال دستیابی به صلح و آرامش در سوریه و بازگشت به موطن خود هستند، گفت: مساله آوارگان سوریه بار سنگینی را بر دوش مردم لبنان گذاشته است.

آموس ادامه داد: بررسی‌ها پیرامون این مساله و ساخت اردوگاه‌هایی برای این آوارگان ادامه دارد و در صورتی که زمین و منابع مالی آن فراهم شود، می‌توانیم این طرح را با دولت لبنان آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: دولت لبنان با وزرای این کشور، درباره تدابیر جدیدی که برای مساله آوارگان در پیش گرفته، گفت‌وگو کرد و ارزیابی ما پس از مذاکره با آژانس‌های بشردوستانه بین‌المللی و شرکای آنان این است که کمک‌های انسانی بسیار محدود است اما من خواهان جلب‌نظر وزرای لبنان و ادامه گفت‌وگوها در این باره هستم.

آموس افزود: نگرانی فعلی آنتونیو گوترس، کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل همکاران من در نهادهای مربوط به حقوق بشر و خود من این است که با قدرشناسی ما از بزرگواری مردم لبنان در میزبانی از این تعداد آواره سوری، باید دوباره تاکید کنیم که قوانین بین‌المللی حقوق بشر محترم هستند و لبنان نیازمند حمایت است و ما برای ارائه طرح حمایتی جامعی با هدف جلب حمایت از پناهندگان و جوامع مهمان و همچنین حمایت‌های بلندمدت دولت لبنان از طریق توسعه و برقراری آرامش تلاش می‌کنیم و همچنان از اقدامات دولت لبنان استقبال می‌کنیم اما در مقابل این دولت را برای احترام به قوانین بین‌المللی تحت فشار می‌گذاریم.

معاون دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری در ادامه تاکید کرد: طرح پیشنهادی استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه مبنی بر توقف جنگ در شهر حلب، با کاهش شدت درگیری‌ها وضعیت انسانی آنجا را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش فعالیت‌های بشردوستانه می‌شود. در صورت ادامه این طرح، وضعیت بهتر خواهد شد.

آموس ادامه داد: با افزایش مشکلات و موانع ما در این مسیر و افزایش تعداد گروه‌ها و سازمان‌های حامی حقوق بشر که ما باید برای رسیدن به زمین‌های مورد نیاز خود با آنها وارد مذاکره شویم، کار ما سخت‌تر خواهد شد. ما با دولت سوریه و گروه‌های مختلفی در ارتباط هستیم و در همین راستا، مراکز متعددی را در حمص، حلب و دیگر مناطق راه‌اندازی کردیم.

وی در پایان افزود: همه ما متوجه شدیم که جغرافیای جمعیتی تغییر و این مساله نگرانی ایجاد کرده است. یکی از مسائلی که ما بررسی می‌کنیم، تنوع جمعیتی در منطقه است که منجر به بروز فرهنگ‌های زنده و مختلفی شده است.

انتهای پیام

کد N758325

وبگردی