آفتاب

دادستان کل آمریکا برای انحلال دپارتمان پلیس فرگوسن اعلام آمادگی کرد

دادستان کل آمریکا برای انحلال دپارتمان پلیس فرگوسن اعلام آمادگی کرد

دادستانی کل ایالات متحده گفت، وزارت دادگستری آمریکا از تمام قدرت خود برای تحقق اصلاحات در دپارتمان‌ پلیس فرگوسن، میسوری استفاده می‌کند حتی اگر به انحلال این دپارتمان پلیس منجر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اریک هولدر، دادستانی کل ایالات متحده پیشتر گفته بود که وزارت دادگستری آمریکا تشخیص داده که اوضاع در دپارتمان پلیس فرگوسن، میسوری باید تغییر کند و بنابراین این دپارتمان‌ نیازمند یک ساختار جدید خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر زور و اجبار برای تغییر و ایجاد اصلاحات در دپارتمان پلیس این شهر ناآرام پس از قتل یک جوان سیاه‌پوست به دست پلیس ضرورت یابد، چه اتفاقی می‌افتد، گفت: اگر چنین چیزی ضرورت داشته باشد خودمان را برای آن آماده کرده‌ایم.

این صحبت از جانب اریک هولدر، درست زمانی مطرح شد که وزارت دادگستری آمریکا گزارشی را درباره جزئیات تبعیض نژادی شدید و "شرایط فوق‌العاده سمی و آلوده" در دپارتمان پلیس فرگوسن منتشر کرد. در این گزارش آمده که افسران پلیس از زور فراوان علیه سیاهان آمریکایی استفاده کرده و اغلب اشخاص را بدون دلیل قاطع و محکم بازداشت و دستگیر می‌کنند.

هولدر با اشاره به این گزارش گفت: همزمان با افشای این مساله درباره رفتار غیرقانونی افسران پلیس فرگوسن بسیار شگفت‌زده شدم. مساله اینجاست که شما از زور یک آژانس پلیس یا دپارتمان پلیس برای اجرای قانون استفاده می‌کنید و سپس از راه‌های بی‌رحمانه علیه افراد استفاده کرده و بر زندگی مردم عادی اثر می‌گذارید. این رفتاری است که ما تحمیل نمی‌کنیم.

پیشتر وزارت دادگستری آمریکا به تحقق اصلاحات در دپارتمان پلیس در آلبوکرک، نیومکزیکو و کلویلند، اوهایو کمک کرده بود. تحقیقات فدرال مشخص کرد که دپارتمان‌های پلیس از زور زیاد و بی‌قانونی نظام‌مند علیه اشخاص استفاده کردند.

مذاکرات میان دولت فدرال و مقام‌های دپارتمان پلیس فرگوسن ظرف چند هفته آینده آغاز می‌شود و اگر مذاکرات بی‌نتیجه بماند وزارت دادگستری آمریکا قدرت این را دارد که خود به تغییرات دست بزند.

دادستانی کل آمریکا با اشاره به سایر دپارتمان‌های پلیس در سراسر کشور ابراز امیدواری کرد که آن‌ها نیز به تمایلات واشنگتن درباره تضمین استفاده از ابزاری برای جلوگیری از وقوع رخدادهای مشابه فرگوسن توجه کنند و گفت: می‌خواهم مردم آمریکا متوجه باشند که 18 هزار دپارتمان پلیس در کشور وجود دارد و آنچه که در فرگوسن شاهدش بودیم یک بی‌نظمی بود.

در همین، حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز پیش از سخنرانی تاریخی در بزرگداشت پنجاهمین سال "یکشنبه خونین"، رخداد فرگوسن را نمونه‌ای از سیاستگذاری رادیکالی و ناکام در آمریکا دانست که نباید اجازه داد در هیچ جای دیگر رخ دهد.

وی گفت: زمان آن رسیده که فرگوسن تصمیم بگیرد پیش به جلو برود و هدف اصلی آمریکا باید این باشد که از وقوع رخدادهای مشابه جلوگیری کند.

اظهارنظرهای اوباما در کالج بندیکت کارولینای جنوبی، یک روز پیش از سخنرانی در مراسم پنجاهمین سالگرد "یکشنبه خونین" است؛ زمانی که در سال 1965 پلیس ده‌ها نفر را در راهپیمایی‌های سلما، آلاباما به سمت مونتگومری مورد ضرب و جرح قرار داد. این افراد علیه اجرا نشدن حق رای دست به راهپیمایی زده بودند و تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در تلویزیون از این سه راهپیمایی در نهایت به تصویب حق رای عمومی در همان سال منجر شد.

رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین گفت تبعیض نژادی که در فرگوسن ایالت میسوری مشاهده شد، محدود به پلیس نیست.

اوباما گفت که فکر می‌کند گرچه نژادپرستی در پلیس فرگوسن شایع نیست، اما می‌توان آن را در جاهای دیگر نیز دید.

اوباما هم‌زمان به طور کامل از تصمیم عدم محکومیت "دارن ویلسون"، افسر قاتل "مایکل براون" 18 ساله سیاهپوست حمایت کرد و گفت: این تصمیمی است که اتخاذ شده است و من از این تصمیم حمایت می‌کنم.

این حمایت‌ها از یک افسر سفید پوست قاتل در حالی از جانب اوباما صورت گرفته که خود او هم مکررا از جانب دپارتمان پلیس فرگوسن مورد تهدید قرار گرفته است. به عنوان مثال در سال 2008 به وی ایمیلی زده شد مبنی بر اینکه چون اوباما سیاهپوست است نمی‌تواند برای چهار سال در سمت ریاست جمهوری آمریکا بماند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در مصاحبه رادیویی اوایل امروز (شنبه) خود گفت: بهبود حقوق و آزادی‌های مدنی در دپارتمان‌های پلیس آمریکا نیازمند یک بسیج و اقدام جامع است.

انتهای پیام

کد N758281

وبگردی