آفتاب

ظريف: مذاكره فني تمام شد تصميم سياسي باقي مانده است

ظريف: مذاكره فني تمام شد تصميم سياسي باقي مانده است

“محمدجواد ظريف ”وزير امور خارجه ايران، در گفتگو با شبکه تلويزيوني «سي ان ان» با تاکيد بر اينکه مذاکرات هسته اي ربطي به سياست داخلي در ايران ندارد، گفت: هدف ما «حل و فصل ديپلماتيک مسايل ساختگي از برنامه هاي هسته اي ايران» است که در 15 سال گذشته، مانع آرامش و همکاري در منطقه شده است.

به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف در اين گفتگو که پنجشنبه شب از اين رسانه آمريکايي پخش شد، افزود: با حل اين مساله مي توانيم به موضوعاتي بپردازيم که چالش هاي بزرگي براي منطقه و جهان محسوب مي شوند؛ به همين دليل سياست داخلي را وارد اين موضوع نمي کنيم.

وي در پاسخ به پرسش ديگري گفت: ما نشان داده ايم که با وجود تحريم‌ها و فشارهاي خارجي، توانسته ايم تورم را کاهش دهيم و رشد اقتصادي را بيشتر کنيم.

وزير امور خارجه ايران در پاسخ به پرسشي درباره امکان رسيدن به توافق نيز گفت: اگر تمام طرف ها اراده سياسي براي اتخاذ تصميم هاي لازم را داشته باشند، رسيدن به توافق مي تواند نزديک باشد؛ ما به پيشرفت هايي رسيده ايم اما هنوز موضوع هايي باقيمانده که بايد درباره آنها تصميم گيري شود؛ از اين رو در هفته هاي آينده بايد سخت کار کنيم.

ظريف در پاسخ به اين پرسش که «آيا وقفه دهساله در برنامه هسته اي براي ايران قابل قبول است؟» پاسخ داد: بستگي دارد که چگونه آن را تعريف کنيد؛ ما درباره پذيرش داوطلبانه برخي محدوديت ها از جانب ايران گفتگو کرده ايم؛ ما برنامه هسته اي صلح آميز وسيعي داريم که دانشمندان ايران آن را ساخته اند و اين برنامه در حال پيشرفت بوده است.

وي ادامه داد: اگر به توافق برسيم، محدوديت هاي مشخصي را براي مدت زمان مشخصي قبول مي کنيم، اما درباره جزئيات از جمله مدت زمان يا نوع اين محدوديت هاي داوطلبانه در اينجا بحث نمي کنم .

وزير امور خارجه ايران در بخش ديگري از گفتگو با بيان اينکه رژيم صهيونيستي صلح و ثبات را تهديدي عليه موجوديت خود مي داند، تاکيد کرد: جنجال سياسي «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي تاثيري بر مذاکرات نداشته است.

ظريف با بيان اين که «توافق نمي تواند براي هيچکس تهديد کننده باشد، مگر اين که آن فرد خواستار مناقشه، تنش، بي اعتمادي و بحران باشد»، تاکيد کرد که

مذاکره کنندگان به توافق «بسيار نزديک» شده اند به اين شرط که همه «از مسير تقابل» دوري کنند.

وزير امور خارجه ايران با تاکيد بر اين که «همه بايد مبادرت به انتخاب‌هاي دشوار کنند» ادامه داد: «ما اين انتخاب را انجام داده ايم که وارد مذاکرات شويم؛ هر چند اعتقاد داريم همه اين فرايند غيرضروري بود زيرا اين يک بحران تصنعي و ساختگي است.»

ظريف: طرفين به تصميم سياسي بسيار نزديک هستند

ظريف در گفتگو با شبکه ان‌بي‌سي هم اظهارداشت: مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5، در آستانه اتخاذ تصميم سياسي است.

وي در مورد تفاهم سياسي گفت: «ما بسيار نزديک هستيم، بسيار نزديک و مي‌توانستيم بسيار دور باشيم، اما اگر بشود همانطور که اوباما گفت، تصميم سياسي براي رسيدن به آري را بگيريم، بسيار نزديک هستيم.»

وي افزود: «اما اين تصميم سياسي را بايد همه بگيرند، نه اينکه فقط توسط يک کشور اتخاذ شود . همه هم بايد از اعمال فشار غيرضروري براي جلوگيري از يک تصميم سياسي که بايد از سوي همه براي رسيدن به يک توافق اتخاذ شود، خودداري کنند.»

ظريف گفت: ما آماده ايم بي وقفه براي رسيدن به يک موافقتنامه کار کنيم؛ مهلت رسيدن به چارچوب توافق پايان مارس است.ما معتقديم خيلي نزديک هستيم و البته شايد خيلي هم دور. جزئياتي هست که بايد حل شود.

وي بار ديگر تکرار کرد : در پي ساخت سلاح اتمي نيستيم و گفت: زماني که سر و صداها خوابيد، وقتي هراس افکني تمام شد، مي توانيم توافق کنيم و اين توافقي است که به هيچ کس آسيب نخواهد زد.

يک مقام آمريکايي گفت طرفين تلاش مي‌کنند تا پايان ماه مارس (اوايل فروردين)، به تفاهمي سياسي دست يابند.

توافق و ادامه تحريم‌ها به صورت همزمان ممکن نيست

وزير امور خارجه در مصاحبه با پايگاه خبري «کيودو» هم گفت: لازمه رسيدن به توافق هسته‌اي، لغو تحريم‌هاي وضع‌شده عليه تهران است.

به گزارش فارس، محمد جواد ظريف گفت: «تحريم‌ و توافق نمي‌تواند همزمان وجود داشته باشد.»

وزير امور خارجه افزود: لغو تدريجي تحريم‌ها، براي اعتمادسازي «خيلي سازنده» نيست. ما الزام بسيار روشني داريم مبني بر اينکه تمام تحريم‌ها بايد برداشته شود.

ظريف با بيان اينکه مسائل باقي‌مانده در مذاکرات هسته‌اي ديگر فني نيست، گفت :غرب بايد در مورد اين مسائل تصميمات سياسي اتخاذ کند.

وي با تأکيد بر لزوم ايجاد مکانيزمي براي حصول اطمينان از حسن اجراي توافق، گفت: «اگر توافقي باشد و پارلمان ما آن را تائيد کند، ايران مي‌پذيرد که به نظارت‌هاي بيشتر بين‌المللي متعهد شود.»

ظريف تأکيد کرده است که تهران درخواست‌هاي «ساختگي و بي‌پايه و اساس» در مورد سايت نظامي پارچين را نخواهد پذيرفت.

وزير امور خارجه همچنين در مورد تلاش‌هاي صورت‌گرفته براي دو مرحله‌اي کردن مذاکرات، تصريح کرد: «تا زماني که تمام جزئيات مشخص نشود، هيچ توافقي صورت نمي‌گيرد.»

ظريف در پايان با بيان اين که نشانه‌ها و در عين حال دشواري‌هايي براي رسيدن به توافق وجود دارد، از تلاش‌هاي کنگره آمريکا و بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي براي ايجاد مانع در مسير مذاکرات، انتقاد کرد.

کري:گزينه وادارکردن ايران به تسليم غيرممکن است

جان کري وزيرخارجه آمريکا هم در واکنش به سخنان نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي،گزينه وادار کردن ايران به تسليم درمساله هسته اي را غيرممکن دانست و بر مخالفت آمريکا و ديگر کشورهاي 1+5 از خواسته رژيم صهيونيستي تاکيد کرد .

کري در جمع بندي مذاکرات سه روزه خود با تيم هسته اي ايران و در واکنش به سخنان اخير نتانياهو در کنگره آمريکا، خواسته اسرائيل مبني بر وادار کردن ايران به تسليم در مقابل خواسته هاي غرب درمورد مساله هسته اي را يک انتظار غير ممکن خواند.

وزير خارجه آمريکا با ارزيابي مثبت از روند مذاکرات سه‌روزه خود با دکتر ظريف در سوييس ،نتيجه اين مذاکرات10 ساعته را مثبت خواند واعلام کرد که ادامه اين مذاکرات به 15 مارس موکول شده است .

کري گفت که بازديد بازرسان آژانس انرژي هسته اي از تاسيسات هسته اي ايران و ايجاد يک سوپاپ زماني به منظور اطمينان از صلح آميز بودن برنامه هاي هسته اي بهترين راه حل اين مساله است .

وي افزود: صريح بگويم که وادار کردن ايران به تسليم در رابطه با مساله هسته اي ممکن نيست و اين کار را نمي توان راه حل اين مساله دانست و آمريکا و ديگر اعضاي گروه 1+5 از اين رويکرد حمايت نخواهند کرد .

اتحاديه اروپا: در مذاکرات مونترو تفاهمي بهتر به دست آمد

بخش سياست خارجي اتحاديه اروپا هم مذاکرات مونترو را « سازنده و مفيد» ارزيابي و اعلام کرد :در اين دور از گفتگو هاي تفاهم بهتر و پيشرفت‌هايي حاصل شد.

به گزارش خبرگزاري ها، در اين بيانيه که پس از مذاکرات ايران و 1+5 منتشر شد، آمده است: مديران سياسي 1+5 و ايران در ادامه تلاش هاي ديپلماتيک براي يافتن راه حل جامع براي موضوع هسته اي ايران، روز پنجم مارس نشست يکروزه اي را در مونترو برگزار کردند.

اين اتحاديه خاطرنشان کرد: اين نشست در پي نشست هاي دوجانبه متعدد اعضاي 1+5 با ايران و با حضور هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا از دوم تا پنجم مارس برگزار شد.

بخش سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: اين نشست ها سازنده و مفيد بود. يک سري پيشرفت ها حاصل شد و درباره برخي مسائل تفاهم بهتري به دست آمد. کشورهاي 1+5 و ايران به تلاش در زمينه کاستن از شکاف هاي باقيمانده ادامه خواهند داد و به زودي بار ديگر تشکيل جلسه خواهند داد.

وزير خارجه آلمان: مذاکرات تمديد نمي شود

فرانک والتر اشتاين ماير وزير امورخارجه آلمان هم تمديد مجدد مذاکرات هسته اي با ايران را در صورت عدم توافق دو طرف بر سر اصول اساسي مردود دانست و افزود :اين مذاکرات تمديد نخواهد شد.

اشتاين ماير در يک جلسه پرسش و پاسخ مجلس آلمان در مورد وضع مذاکرات هسته اي با ايران گفت : اگر ما نتوانيم ظرف چهارماه آينده به يک توافق برسيم ، ديگر اصلا امکان توافق وجود نخواهد داشت .اشتاين ماير در پاسخ به سئوالي در مورد مذاکرات هسته اي هيچگونه ارزيابي ارائه نداد و فقط گفت: توافق بدي نخواهد بود.به گفته وي ، هرگونه توافق مورد بحث بايد به طور قطع امکان دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي را از بين ببرد .در همين حال ، صدراعظم آلمان مصرانه از تمام طرف هاي مذاکره کننده در باره پرونده هسته اي ايران خواست به طور سازنده به مذاکراتشان ادامه دهند .

عقب نشيني جمهوريخواهان سنا

دراين ميان ، پايگاه اينترنتي يک رسانه آمريکايي اعلام کرد: رهبر اکثريت جمهوريخواه مجلس سنا که اعلام کرده بود طرح توافق هسته اي با ايران را سه شنبه هفته آينده در کنگره به بحث خواهد گذاشت، به دليل مخالفت نمايندگان دموکرات، زمان آن را به تعويق انداخت.

به گزارش ايرنا، اين رسانه آمريکايي در ادامه افزود: درحالي که «ميچ مک کاونل» در کشمکش حزبي با دموکرات ها، اعلام کرده بود که روزسه شنبه اين هفته طرح الزام ارجاع هر توافق هسته اي با ايران را براي رد يا تصويب در سنا، به بحث خواهد گذاشت، «دن استوآرت» سخنگوي کاونل گفت: با توجه به مخالفت نمايندگان دموکرات سنا با اين پيشنهاد، زمان آن را به تعويق انداخته و سه شنبه، طرح پيشنهادي درباره قاچاق انسان به راي گذاشته مي شود.پيش از اين، «هري ريد» رهبر اقليت سنا، خواستار تعويق رسيدگي به اين لايحه تا پايان ماه جاري ميلادي (11 فروردين 1394) شده بود. «جاش ارنست» سخنگوي کاخ سفيد نيز گفت که مخالفت دموکرات ها در سنا، ممکن است شرايطي را فراهم کند که رئيس جمهوري ديگر لزومي به وتوي مصوبه سنا نداشته باشد زيرا ممکن است اين طرح حتي از تصويب سنا هم نگذرد .

گفته هاي نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي

دررويدادي ديگر،رضا نجفي نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي افشاگري در دادگاه يک مامور اطلاعاتي امريکا را تائيدي بر سند سازي عليه ايران بيان کرد و گفت اين اسناد طبقه بندي شده بايد براي بررسي بيشتر در اختيار آژانس قرار گيرد.نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در سخنراني در نشست شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرد که آژانس با صرف صدور يک بيانيه ساده داير بر اين که علاقه اي به بازديد از يک سايت مشخص ندارد، نمي تواند بر اشتباه خود در زمينه گنجاندن ادعاهاي بي پايه در گزارش خويش سرپوش بگذارد.نجفي انجام همه تعهدات ايران طبق برنامه اقدام مشترک ژنو را که به تائيد آژانس هم رسيده است، نمايانگر اراده قوي و حسن نيت تهران براي تحقق موافقتنامه هايي اين چنيني دانست و گفت که با وجود پيچيدگي موضوعات، تا اين زمان در مسير رسيدن به يک راه حل جامع بلند مدت پيشرفتي مطلوب و اساسي داشته ايم.وي مفاد گزارش اخير مديرکل آژانس را دليل روشني بر اثبات شفافيت کامل برنامه هسته اي صلح‌آميز ايران بيان کرد.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي درهمين زمينه با سودمند خواندن ديدارهاي اخير دکتر ظريف وزير امور خارجه و عراقچي معاون وي با مديرکل آژانس افزود که اين ديدارها به درک متقابل بهتر طرفين کمک کرد.

نجفي در بخش ديگري از سخنان خود با ابراز تأسف از تکرار برخي ادعاهاي بي پايه و ساختگي در گزارش اخير مديرکل آژانس و موضعگيري ايران عليه آنها گفت که افشاگري اخير پيرامون دستکاري شواهد و اسناد مطرح در زمينه به اصطلاح «ابعاد نظامي احتمالي» برنامه هسته اي صلح آميز ايران، گواهي بر درستي اظهارات ايران است و ثابت مي کند که همه اطلاعات و اسناد ارائه شده به آژانس در اين باره جعلي و ساختگي هستند.

وي تأکيد کرد که کل اسناد طبقه بندي شده اي که در جريان محاکمه يک عضو سابق سازمان اطلاعاتي آمريکا (سيا) در يکي از دادگاه هاي اين کشور مطرح شده است بايد براي بررسي بيشتر در اختيار آژانس قرار گيرد و علاوه بر آن، دسترسي آژانس به همه کارکنان درگير در امر ساخت اسناد جعلي عليه ايران بايد تضمين شود.نماينده ايران در آژانس با تذکر اين که نفس ارسال نقشه سلاح هاي هسته اي حتي نسخه جعلي و مخدوش آن توسط يک عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي به هر عضو ديگر آن موضوعي بسيار جدي و انتظار اين است که آژانس از کشور فرستنده اين اسناد جعلي بخواهد توضيحات لازم و نيز نسخه هاي اصلي نقشه هاي مزبور را به منظور بررسي بيشتر آنها در اختيار بازرسان آن قرار بدهد. نجفي در ادامه ضمن تصريح بر اين که ايران بارها ادعاهاي مربوط به فعاليت هاي هسته اي غيرمجاز از جمله قصه مريوان را کذب و بي اساس خوانده است گفت که طرف ايراني همچنان در انتظار واکنش طرف هاي مربوطه به پيشنهاد سخاوتمندانه آن در مورد بازديد از سايت ادعايي مريوان است.

نشست فصلي اسفند ماه شوراي حکام روز پنج شنبه با انتقاد ايران، کشورهاي عربي و برخي ديگر از اعضا از رژيم صهيونيستي به پايان رسيد.در اين جلسه جمهوري اسلامي ايران، اتحاديه عرب و جمعي ديگري از اعضا در باره کنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي که قرار بود بر اساس مصوبه کنفرانس بازنگري 2010 در سال 2012 تشکيل شود ولي برگزار نشد، صحبت کردند.ايران و کشورهاي عربي به همراه ونزوئلا و کوبا و چند عضو ديگر، يگانه مانع اصلي عدم تحقق و ايجاد منطقه خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي را رژيم صهيونيستي و برنامه هسته اي مخفيانه اين رژيم اعلام کردند.در مقابل نمايندگان آمريکا و اتحاديه اروپايي در حمايت از رژيم اسرائيل صحبت کردند.ايران ضمن انتقاد از حاميان رژيم اسرائيل به ويژه در شوراي امنيت که مانع هر گونه فشاري بر اين رژيم شده اند اعلام کرد که اين موضوع را با جديت تمام در کنفرانس بازنگري معاهده عدم اشاعه (ارديبهشت ماه در نيويورک) پيگير خواهد کرد و کشورهايي که به وظيفه خود براي برگزاري کنفرانس 2012 عمل نکرده اند بايد به کنفرانس 2015 پاسخگو باشند.
کد N758133

وبگردی