آفتاب

دفاع روسیه از بازداشت خلبان اوکراینی/ سازمان ملل و آمریکا آزادی وی را خواستار شدند

دفاع روسیه از بازداشت خلبان اوکراینی/ سازمان ملل و آمریکا آزادی وی را خواستار شدند

سازمان ملل، آمریکا و انگلیس در جریان نشست شورای امنیت از روسیه خواستند خلبان ارتش اوکراین را آزاد کند اما مسکو بازداشت وی را قانونی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروهای حامی روسیه هشت ماه پیش "نادژدا ساوچنکو"، خلبان ارتش اوکراین را دستگیر و وی را به روسیه تحویل دادند؛ جایی که ساوچنکو به اتهامات کمک به کشتار دو خبرنگار روس در شرق اوکراین در بازداشت به سر می‌برند.

این خلبان 33 ساله که از دسامبر سال گذشته میلادی اعتصاب غذا کرده، در اوکراین به یک قهرمان ملی و سمبل مقاومت نسبت به تهاجم روسیه تبدیل شده است. وی این اتهام روسیه را رد کرده اما اگر گناهکار شناخته شود، احتمالا به 20 سال حبس محکوم می‌شود.

"ایوان سیمونوویچ،" معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر در این نشست شورای امنیت گفت: بسیار حائز اهمیت است که مطمئن شویم خانم ساوچنکو فورا از بازداشت آزاد شود. وی باید به خاطر شرایط جسمی‌اش تحت فرمول "همه برای همه" یا شرایط بشردوستانه آزاد شود.

براساس توافقی که ماه گذشته میلادی برای پایان دادن به درگیری‌های شرق اوکراین در مینسک امضا شد،‌ روسیه و اوکراین با آزادی و تبادل تمامی گروگان‌ها و افرادی که به صورت غیرقانونی بازداشت شدند براساس اصول و قوانین "همه برای همه" موافقت کردند.

مارک لیان گرنت، سفیر انگلیس در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت گفت: روسیه متعهد شده بود تا تمامی زندانیان را آزاد کند اما هنوز خانم ساوچنکو و بسیاری دیگر در اسارت هستند. این نقض توافقنامه‌ مینسک است.

این در حالی است که ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت، اتهامات علیه ساوچنکو بسیار جدی است و تحقیقات و دادگاه مشخص خواهد کرد که وی گناهکار است یا بی‌گناه.

وی افزود: ما دائما درباره این حقیقت که باید از خبرنگاران محافظت کنیم، حرف می‌زنیم در نتیجه نباید هیچ گونه معافیت از مجازات وجود داشته باشد. او به همین امر متهم شده و بازداشتش از راه کاملا قانونی صورت گرفته است.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل ساوچنکو و دیگر اوکراینی‌های بازداشت در روسیه را به عنوان گروگان توصیف کرده و در این نشست گفت: دوباره از روسیه می‌خواهیم تا نادژدا ساوچنکو را آزاد کند.

ساوچنکو به همکاری برای حمله‌ای که باعث کشته شدن این خبرنگاران در ژوئن سال 2014 میلادی شد، متهم است.

انتهای پیام

کد N758023

وبگردی