آفتاب
در میان توافق برای ادامه مذاکرات سیاسی؛

سارمان ملل:‌ مصر و امارات به لیبی سلاح قاچاق کرده‌اند/حمله داعش به یک چاه نفت

سارمان ملل:‌ مصر و امارات به لیبی سلاح قاچاق کرده‌اند/حمله داعش به یک چاه نفت

در حالی که مذاکرات میان گروه‌های لیبیایی با نظارت سازمان ملل جهت حل بحران این کشور در مراکش همچنان ادامه دارد، منابع لیبیایی اعلام کردند که در حمله داعش به یک چاه نفت در جنوب شرق لیبی 11 تن از اعضای گارد محافظتی تاسیسات نفتی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، علی الحاسی، سخنگوی گارد حفاظت از تاسیسات نفتی لیبی اعلام کرد که در حمله داعش به چاه نفتی الغانی در جنوب شرق این کشور 11 تن از اعضای این گارد کشته شدند.

وی افزود: این حمله حمله‌ای غافلگیرانه بود که توسط اعضای داعش انجام شد و طی آن داعش سر 11 نظامی لیبیایی را بریده است.

این درحالی است که نیروهای دولتی کنترل چاه نفتی را که در معرض آتش سوزی و تخریب قرار گرفته بود در دست گرفته‌اند.

الحاسی پیشتر اعلام کرده بود که هشت تن از اعضای گارد حفاظت از تاسیساتی نفتی کشته شده اما پس از عملیات پاکسازی جسد سه تن دیگر نیز پیدا شد.

محمد الحراری، سخنگوی سازمان ملی نفت در لیبی اعلام کرد که دو تن از خارجی‌هایی که در یک شرکت اتریشی در این چاه نفتی فعالیت می‌کردند مفقود شده‌اند و تاکنون اطلاعی از سرنوشت آنها نداریم.

وی افزود: ما در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که این دو تن ربوده شده‌اند چرا که اطلاعات کافی در اختیار نداریم.

از سوی دیگر جنگنده‌های ارتش لیبی پایگاه هوایی معیتیقه در شرق طرابلس را بمباران کردند.

همچنین منابع لیبیایی از یک انفجار انتحاری که ایست بازرسی وابسته به ارتش لیبی در بازار الحوت در مرکز بنغازی را هدف قرار داده بود، خبر دادند اما جزئیاتی در خصوص این انفجار ارائه نشده است.

همچنین صالح مخزوم، معاون دوم رئیس کنگره ملی لیبی اعلام کرد که در حال حاضر خوشبینی و امیدواری نسبت به توافق فراگیر میان طرف‌های لیبیایی جهت حل بحران این کشور وجود دارد و دور جدید مذاکرات میان طرف‌های لیبیایی در مراکش احتمالا امروز (شنبه) ادامه داشته باشد.

وی افزود: برنامه‌ها و اطلاعات ما نشان می‌دهد که به زودی به توافق فراگیری برای حل بحران لیبی خواهیم رسید.

مذاکرات غیرمستقیم میان طرف‌های لیبیایی که در آن نمایندگانی از کنگره ملی لیبی و طرف‌های سیاسی و دیگر طرف‌ها حضور دارند در شهر الصخیرات از روز پنجشنبه از سر گرفته شده است.

عضوی در کنگره ملی لیبی که در این مذاکرات شرکت داشته نیز اعلام کرد: براساس توافقی که قرار است صورت بگیرد طرف‌های مذاکرات اسامی کسانی را که اداره دولت را برعهده خواهند گرفت معرفی می‌کنند و این طرف‌ها نباید به هیچ جریان سیاسی گرایش داشته و نامزد معرفی شده نباید از اعضای پارلمان یا کنگره ملی باشد.

به گزارش این منبع، کنگره ملی لیبی و پارلمان از هیات خود در مذاکرات می‌خواهند اسامی کسانی را که برای تصدی پست نخست وزیری نامزد می‌شوند در جلسه روز چهارشنبه این هفته در مراکش اعلام کنند.

در همین راستا سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که از مصر و امارات به لیبی سلاح قاچاق شده است.

در این گزارش نیروهای خلیفه حفتر، فرستاده کل ارتش لیبی و نیروهای فجر لیبی به پیچیده‌ کردن روند انتقال سیاسی و افزایش مشکلات امنیتی در کشور متهم شده‌اند.

در این گزارش آمده است که قاچاق سلاح تنها شامل انتقال سلاح و مهمات نیست بلکه شامل قاچاق جنگنده‌هایی از مصر به لیبی نیز است.

کارشناسان سازمان ملل در این گزارش اعلام کردند که امارات به صورت غیرقانونی سلاح را به لیبی صادر کرده است و اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد این کشور اواخر سال گذشته میلادی تجهیزات نظامی را به شهر طبرق وارد کرده است.

این کارشناسان اعلام کردند که مصر از عملیات کرامت و همچنین پارلمان طبرق حمایت نظامی به عمل آورده است.

همچنین از سودان برای نیروهای فجر لیبی به صورت غیرقانونی سلاح ارسال شده است.

در این گزارش همچنین قطر به حمایت از گروه‌های هم‌پیمان با عملیات فجر لیبی متهم شده است.

کارشناسان سازمان ملل همچنین اعلام کردند: براساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم تجهیزات نظامی از ترکیه نیز به طرابلس منتقل شده است.

همچنین برخی اطلاعات نشان می‌دهد که تجهیزات نظامی نیز از ایتالیا برای افراد مسلح در بنغازی ارسال شده است.

کارشناسان سازمان ملل معتقدند که خلیفه حفتر رهبری عملیات شبیه به یک کودتای شکست خورده را رهبری کرده است و این عملیات روند انتقال سیاسی در این کشور را پیچیده‌تر کرده است.

همچنین عملیات فجر لیبی موجب پیچیده شدن اوضاع امنیتی در لیبی شده است.

در این گزارش همچنین گروه انصارالشریعه و شورای انقلابیون بنغازی به ارتکاب اقداماتی که شدیدترین آسیب‌ها را به آینده لیبی زده‌اند، متهم شده‌اند.

این کارشناسان اعلام کردند: بازسازی روند انتقالی بعد از انتخابات پارلمانی امکان پذیر بود اما عملیات فجر لیبی موجب تشدید درگیری‌ها شد.

انتهای پیام

کد N757937

وبگردی