آفتاب

شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره سوریه را تصویب کرد

شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره سوریه را تصویب کرد

شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره محکومیت استفاده از گاز کلر در جنگ سوریه و ضرورت برخورد با خاطیان بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، 14 کشور عضو شورای امنیت از جمله روسیه به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در خصوص محاکمه طرف‌هایی که با استفاده از گاز کلر در جنگ سوریه دست به حملات زده‌اند، رای مثبت دادند. در این قطعنامه از هیچ یک از طرف‌های درگیر در جنگ سوریه به عنوان استفاده‌کننده از گاز کلر نامی برده نشده است.

در جلسه روز گذشته شورای امنیت تنها ونزوئلا به این پیش‌نویس رای ممتنع داد و دلیل آن را این دانست که این قطعنامه راه را برای اعمال "اقدامات خطرناک" بازخواهد کرد.

براساس این قطعنامه در صورتی که هریک از طرفین درگیر بار دیگر از مواد شیمیایی به ویژه گاز کلر در جنگ استفاده کنند، شورای امنیت می‌تواند برای مجازات عامل حمله براساس بند هفتم منشور سازمان ملل دست به اقداماتی از جمله تحریم یا استفاده از گزینه نظامی بزند.

کمیته حقیقت یاب وابسته به سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد است که در سال 2014 در جنگ سوریه به مرات از گاز کلر استفاده شده است. در این گزارش به عامل این حملات اشاره‌ای نشده است اما تلاش شده تا هم دولت و هم مخالفان سوری را به شکل غیر مستقیم متهم جلوه دهد.

انتهای پیام

کد N757886

وبگردی