آفتاب

«کلیدداران» با میلان کوندرا آمدند/ یک روایت از چکسلواکی سابق

«کلیدداران» با میلان کوندرا آمدند/ یک روایت از چکسلواکی سابق

نادر نادرپور کارگردان «کلیدداران» با اشاره به اینکه این نمایش اثری پرتعلیق درباره پیامدهای جنگ است از تلاش برای روبه‌رو کردن هنرجویان بازیگری با فضای یک اجرای حرفه ای در این اثر خبر داد.

نادر نادرپور کارگردان نمایش «کلیدداران» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی برگرفته از کتابی به همین نام نوشته میلان کوندرا است که آن را برای اجرای صحنه ای دراماتورژی کرده ام. این نمایش که محصول مدرسه تئاتر ارسباران است از ۱۳ تا ۲۲ اسفند ماه در فرهنگسرای ارسباران به صحنه می رود.

 وی ادامه داد: در اجرای این اثر نمایشی تلاشم بر این بوده که روی بازی بازیگران تمرکز کنم تا به بچه های جوانی که مشتاق بازیگری هستند فضا برای حضور در یک اجرای عمومی داده شود چون معتقدم بازیگر هرچه قدر هم که آموزش ببیند تا با تماشاگر مواجه نشود و روی صحنه واقعی نرود نمی‌تواند آموزه‌هایش را انتقال دهد. خوشبختانه گروه همراه و همدلی در این اثر با من همکاری کردند که همگی از جوانان باهوش و با استعداد هستند. با وجود سنگین بودن متن معتقدم اجرای «کلیدداران» قابل قبول از آب درآمده است.

کارگردان نمایش «خانواده تت» متذکر شد: این نمایش فضای تیره ای دارد و اثری پرتعلیق است که به مساله جنگ و پیامدهای آن می‌پردازد. برای اجرای این نمایش دو ترم از سه ترم کلاس بازیگری هنرجویان فرهنگسرای ارسباران را به تمرین و تحلیل این اثر اختصاص دادم. حدود ۴۰ جلسه تمرین داشتیم و فضاسازی نمایش نیز به سمت تئاتر بی چیز گرایش یافته و بیشترین تاکید را روی درام و بازی های نمایش قرار دادیم. با وجود کم تجربه بودن بازیگران اما همه مراحل یک اجرای حرفه ای برای این نمایش رعایت شده است تا بازیگران حضور در یک اثر واقعی را احساس کنند و با کلیت یک اجرای حرفه ای آشنا شوند.

نادرپور در پایان درباره داستان این نمایش عنوان کرد: داستان اثر در زمان جنگ جهانی دوم در کشور چکسلواکی سابق رخ می دهد و درباره دو خانواده است که در یک منزل زندگی می کنند. دختر خانواده که به تازگی ازدواج کرده با شوهرش در خانه پدر و مادر دختر زندگی می کنند. در این میان ورود یک زن که همرزم گذشته داماد خانواده بوده باعث رقم خوردن اتفاقاتی می شود که ریشه در گذشته دارد. در طول داستان مشخص می شود که داماد به دلیل ترس، از جنگ فرار کرده و ترجیح داده که ازدواج کند اما حضور این زن به او جسارت دوباره ای می بخشد...

«کلیدداران» نوشته میلان کوندرا به کارگردانی نادرنادرپور تا ۲۲ اسفند ساعت ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه است. داستان این نمایش در زمان جنگ جهانی دوم در فساتین شهری کوچک در نزدیکی برنو، زادگاه کوندرا  اتفاق می‌افتد. در طول جنگ، کشوری که امروزه جمهوری چک خوانده می‌شود در اشغال آلمان بود. 

کوندرا نویسنده چک اسلواکی و خالق آثاری چون «بار هستی»، «جهالت» و «جاودانگی» است که به فارسی نیز ترجمه شده اند. علاقمندان برای تماشای نمایش می‌توانند به نشانی خیابان  شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا، فرهنگسرای ارسباران مراجعه کنند.                                                              

کد N757840

وبگردی