آفتاب
سراج:

فضیلت‌های اخلاقی روح جامعه است

فضیلت‌های اخلاقی روح جامعه است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: هر چه قدر فضیلت‌های اخلاقی بالاتر رود آرامش بیشتر و ناملایمات اجتماعی زندگی کمتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «درباره جایگاه فضیلت‌های اخلاقی در اسلام و روایات معصومین (ع) اشاره زیادی شده است» اظهار کرد: در قرآن سعی شده که یک الگوی اخلاقی بسیار مناسب به ما ارائه شود و آن الگوی اخلاقی که تمام فضیلت‌ها را داراست پیامبر اکرم (ص) است. خداوند در قرآن می‌فرماید:" وجود رسول خدا (ص) الگویی نیکوست. "

وی تاکید کرد: امامان هم همواره برای رسیدن به فضیلت‌های بالای اخلاقی از پیامبر (ص) الگوبرداری می‌کردند. پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند:" هدف از بعثت ترویج فضیلت‌های اخلاقی بوده است. " همچنین در حدیثی دیگر از امام علی (ع) آمده است که حضرت می‌فرمایند: " اخلاق پسندیده ثمره و نشانه فضیلت اخلاقی است و اخلاق ناپسند ثمره جهل و ناآگاهی است. "

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت:‌ اگر به نوشته‌ها و کتب اندیشمندان غربی هم مراجعه کنیم می‌بینیم که فضیلت‌های اخلاقی در آن جوامع هم ارزشمند است. یکی از این اندیشمندان غربی می‌گوید هرگاه فضیلت‌های اخلاقی در جامعه‌ای از بین رفت آن جامعه را منقرض شده بدانید.

سراج در ادامه با بیان این‌که «رشد این فضیلت‌های اخلاقی می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در جامعه داشته باشد» افزود: تاثیر فضیلت‌های اخلاقی در جامعه مثل تاثیر روح برای جسم است. در سخن اندیشمندان آمده است که اخلاق و فضیلت‌های اخلاقی روح جامعه است و اگر آنها را از جامعه‌ای جدا کردیم آن جامعه یک جامعه مرده متحرک است.

وی تاکید کرد: جامعه زنده جامعه‌ای است که فضیلت‌های اخلاقی بر آن حاکم است و این فضیلت‌ها سبب آرامش روح می‌شود و سعادت آخرت را نیز به دنبال دارد. هر چه قدر فضیلت‌های اخلاقی بالاتر رود آرامش بیشتر و ناملایمات اجتماعی زندگی کمتر می‌شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن ادامه داد: تمام بحران‌هایی که اکنون در جهان شاهد آن هستیم به دلیل زیرپا گذاشتن فضیلت‌های اخلاقی است.

سراج در ادامه درباره اینکه چه کسانی نقش تاثیرگذاری در ترویج و رشد فضیلت‌های اخلاقی دارند؟ گفت:‌ پدر و مادر و در کل خانواده نقش اساسی و محوری را در پرورش فضیلت‌های اخلاقی دارند و پس از آن دوستان بسیار تاثیرگذار هستند و نقش مستقیمی را ایفا می‌کنند. همچنین معلمان، اساتید و علما نیز می‌توانند در پرورش فضیلت‌های اخلاقی کمک زیادی به جامعه کنند.

وی درباره راهکارهایی که می‌تواند فضیلت‌های اخلاقی را در جامعه افزایش بدهد، گفت: یکی از راهکارها این است که آنهایی که فضیلت‌های اخلاقی را بیان می‌کنند از جمله علما، معلمان و اساتید خود ابتدا به آن عمل کنند و عامل به آن باشند چراکه اگر هزاران سخن از رشد فضایل اخلاقی بگوییم ولی به آن عمل نکنیم تاثیری در جامعه ندارد.

سراج گفت: ما پس از آنکه به این فضیلت‌ها عمل کردیم باید از الگوهای کامل برای جوانان سخن بگوییم و آن‌ها را معرفی کنیم چرا که صحبت در مورد این فضیلت‌ها می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

کد N757816

وبگردی