آفتاب
تهیه‌کننده «تمشک» به مهر گفت:

تهیه‌کنندگان فیلمشان را آتش بزنند و در اسفند اکران نکنند

تهیه‌کنندگان فیلمشان را آتش بزنند و در اسفند اکران نکنند

تهیه کننده «تمشک» با انتقاد از اکران فیلم ها در اسفند ماه بیان کرد که تهیه کنندگان بهتر است فیلم خود را آتش بزنند و در این بازه زمانی اکران نکنند.

ساسان سالور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اکران فیلم «تمشک» که هنوز چهار هفته خود را به اتمام نرسانده است و با اکران فیلم های نوروزی باید از اکران حذف شود، گفت: همه فیلم هایی که به اکران می رسند برای چهار هفته قرارداد می بندند و بعد از آن کف فروش برایشان حساب می شود.

وی ادامه داد: بعضی از فیلم ها در همین سرگروهی سینما فرهنگ که فیلم من هم در آن اکران است در حدود ۶ هفته و یا حتی ۱۰ هفته هم به اکران رسیده اند و آدم احساس می کند که با فیلم ها با سیاست یک بام و دو هوا برخورد می شود. شورای صنفی نمایش باید به فیلم ها کمک کند نه اینکه با این شیوه از اکران به فیلم ها ضرر بزند.

تهیه کننده فیلم «تمشک» بیان کرد: فیلم هایی که در اسفندماه اکران می شوند به اندازه کافی با فشار همراه هستند چون قشر سینمارو و مردم مشغول خرید و مسایل آخر سال هستند و در نهایت به اندازه کافی به این فیلم ها اجحاف می شود.

سالور که فیلم برادرش سامان سالور را تهیه کرده است، با اشاره به اینکه فیلم «تمشک» حدود یک میلیارد هزینه داشت و تاکنون حدود ۲۱۰ میلیون تومان فروخته است، عنوان کرد: من یک توصیه به تهیه کنندگان دارم و آن این است که اگر می خواهند فیلم های خود را در اسفند ماه اکران کنند بهتر است آن را آتش بزنند.

«تمشک» به مرور بهتر می‌فروشد

وی ادامه داد: مسلما فیلم هایی که در نوروز اکران شوند به فروش بالای یک میلیارد دست پیدا می کنند چون در نوروز طیف بالایی از علاقمندان هستند که به سینما می روند و این مساله برای همه فیلم ها مصداق دارد اما فیلم هایی که در اسفند ماه اکران می شوند در اکران ضربه می بینند و حالا اگر فیلم های نوروزی براساس آنچه که اعلام شده از بیستم اسفند به اکران درآیند فیلم ما فروش اولیه خود را نیز پر نخواهد کرد، در صورتی که فیلم «تمشک» به مرور زمان فروش بالایی را به خود اختصاص داده است و به طور مثال فیلم در هفته دوم فروش بهتری از هفته اول داشت.

سالور با اشاره به زمان آغاز اکران فیلم خود عنوان کرد: قرارداد فیلم ما باید از بیست و سوم شروع می شد اما سرگروه فیلم چون چند روز اول به نمایش خصوصی فیلم «محمد رسول الله» اختصاص یافت فیلم با تاخیر به اکران رسید و به این ترتیب ما حتی یک پنجشنبه و جمعه را هم در اکران از دست دادیم، در صورتی که فروش فیلم در آخر هفته بالاتر است و در یکی از همین پنجشنبه و جمعه ها فیلم من ۲۱ میلیون تومان فروش داشت. با این حال قرارداد فیلم ما تا ۲۵ اسفند است چون همانطور که گفته شد از ابتدای اکران دو روز از نمایش فیلم به تاخیر افتاد.

تهیه کننده فیلم «تمشک» با اشاره به هزینه شخصی خود در این فیلم عنوان کرد: با این شرایط اکران، چرا سرمایه گذاران خصوصی باید به سینما ورود پیدا کنند در حالی که وقتی فیلمی یک میلیارد هزینه می شود تنها ۲۰۰ میلیون تومان فروش می کند و بعد اجازه نمی دهند که فیلم به میزانی که لازم است فروش کند. در شرایط کنونی سینمای ما تنها دو یا سه پخش کننده می توانند هزینه تولید فیلم را دربیاورد.

سالور در ادامه با اشاره به حمایت نشدن فیلم تمشک توسط مسئولان و حوزه های مرتبط عنوان کرد: من از آقای گبرلو مجری برنامه «هفت» درخواست دارم همانطور که او ابتدای برنامه خود می گوید ملت شریف نگاه مهربانتان را از سینمای ایران برندارید، آقای گبرلو هم نگاه مهربانشان را از سینمای مستقل برندارند.

«هفت» ما را فراموش کرد

وی اضافه کرد: گبرلو در برنامه «هفت» از تمامی فیلم های در حال اکران دعوت می کند اما از عوامل و بازیگران فیلم ما در این برنامه هیچ دعوتی صورت نگرفت. وی در این برنامه در هفته اول اکران به فیلم هایی که تازه به اکران پیوسته اند می پردازد و در هفته های بعد با حضور عوامل و بازیگران به نقد و بررسی فیلم می پردازد و حتی زمانی را هم به مسابقه پیامکی فیلم اختصاص می دهد اما احساس من این است که در حق بعضی از فیلم ها اجحاف می شود. ما در زمان ضعیف اکران فیلم ها هستیم و سوال من این است که چرا به اکران و تبلیغ فیلم کمک نمی شود تا ما هم صدای خود را برسانیم.

سالور با اشاره به درخواست خود برای اکران فیلم در روزهای باقیمانده اسفند گفت: درخواست ما این است که مسئولان اجازه دهند که اگر فیلم از کف فروش نیفتاده است اکران آن تا روزهای پایانی اسفند ادامه پیدا کند اگرچه که بر طبق آیین نامه آخر سال باید اکران فیلم ها بسته شوند اما برای کمک به سینما و حمایت از فیلم ها این درخواست را تحقق بخشند. ما فیلم هایی را داشته ایم که در ۱۸۰ و یا ۱۹۰ روز به اکران رسیدند و تازه امروز، روز چهاردهم اکران فیلم ماست و تا یک هفته دیگر به ۲۲ روز می رسد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب فیلم ما آن طور که باید نمی تواند بفروشد و بعد هم عده ای بیان می کنند که فیلم ما نفروش و خاص بوده و برای جشنواره ساخته شده است در صورتی که در روزهای اکران هر هفته به فروش فیلم ما اضافه شده و حتی اگر زمان بهتری را به «تمشک» اختصاص می دادند فروش بسیار بیشتری را هم به خود اختصاص می داد.

این تهیه کننده با بیان اینکه باید نهادی بر اکران فیلم ها نظارت داشته باشد، گفت: بعضی از دوستان بهترین زمان ها از جمله اکران عید فطر و نوروز را در اختیار می گیرند و یا حتی با اینکه بعد از فیلم ما ساخته شده اند قبل از ما به عنوان سرگروه قرار می گیرد.

«لامپ صد» رقیب ما نیست رفیق ما است

سالور درباره فیلم «لامپ صد» که به طور همزمان با «تمشک» در سرگروهی سینما فرهنگ اکران شده است، گفت: احسان دلاویز تهیه کننده فیلم «لامپ صد» همکار من است و مثل خود من از جیب هزینه کرده است. او رقیب من نیست بلکه رفیقم است. من می توانستم با سرگروهی همزمان این فیلم مخالفت کنم تا بعد از ما اکران شود اما دیدم که آنها هم چاره ای ندارند و حالا فکر می کنم که این ظلم است که عده ای از اکران فیلم ها در اسفند ماه حمایت نمی کنند. تلویزیون، برنامه «هفت» و مطبوعات باید با اقداماتی اکران فیلم ها در این بازه زمانی را نجات دهند زیرا اسفند ماه یک کابوس وحشتناک است و توصیه من به تهیه کنندگان این است که از این کابوس وحشتناک فاصله بگیرند.

وی با اشاره به فیلم های پرفروش و چند میلیاردی یادآور شد: فیلم هایی که زمان اکرانی طولانی را در اختیار داشته اند به فروش خوبی هم دست پیدا کردند و درخواست من از کسانی که ادعا می کنند که فیلم های پرفروش ساخته اند این است که فیلم خود را در اسفند ماه نمایش دهند تا ببینند آیا باز هم به فروش های میلیاردی می رسند یا خیر.

تهیه کننده تمشک با اشاره به اینکه ما تاکنون روی پای خود ایستاده و فیلم ساخته ایم، گفت: ما همچنان روی پای خود می ایستیم و خودمان فیلم را پخش می کنیم. خواهش من از مخاطبان این است که در مدت زمان باقیمانده به تماشای «تمشک» بروند و از مراجع تصمیم گیرنده نیز درخواست می کنم که اجازه دهند این فیلم و همچنین فیلم «لامپ صد» تا ۲۸ اسفند ماه اکران داشته باشد چراکه فیلم من در ۲۰ سینمایی که اکران داشت تنها چند سانس را در اختیار داشت و حتی در سینما آزادی تنها دو سانس به این فیلم تعلق گرفت.

سالور در پایان عنوان کرد: تا زمانی که کسانی در شورای صنفی نمایش باشند که خودشان از اکران فیلم سود ببرند اکران فیلم ها با اجحاف همراه خواهد شد و مافیایی که در اکران وجود دارد حل نمی شود مگر اینکه یک ارگان خارج از این شورا بر آن نظارت کند.

کد N757548

وبگردی