آفتاب
معاون وزیر بهداشت خبر داد:

تدوین برنامه ملی کنترل سرطان / انجام مطالعات کوهورت در ۱۰ دانشگاه

تدوین برنامه ملی کنترل سرطان / انجام مطالعات کوهورت در ۱۰ دانشگاه

معاون تحقیقات و فناوری گفت: برنامه ثبت سرطان جمعیتی یکی از زیر ساخت های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان است که در تهران و در ۱۰ استان کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رضا ملک زاده در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، یکی از فعالیت های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را راه اندازی و احیای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی بیان کرد و گفت: تدوین برنامه ملی ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت برای حداقل ۲۰ بیماری و تشکیل دبیرخانه برنامه توسعه ثبت در حوزه سلامت از دیگر فعالیت های این معاونت است.

معاون تحقیقات و فناوری در ادامه، از تدوین برنامه ملی سرطان در رابطه با پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان و مراقبت های حمایتی خبر داد و گفت: باید علل مرگ و میر در میان افراد ۳۵ تا ۷۰ سال را آنالیز کنیم.

وی همچنین، برنامه ثبت سرطان جمعیتی را یکی از زیر ساخت های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان بیان کرد و افزود: این برنامه در تهران و در ۱۰ استان کشور اجرا خواهد شد.

ملک زاده از انجام مطالعات کوهورت کشوری در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۰ کوهورت ملی داریم که ۶ کوهورت شروع شده و بقیه در سال آینده با همکاری و تعامل دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با یکدیگر شروع می شود.

وی همچنین، تامین زیر ساخت های اطلاعاتی و ایجاد بانک اطلاعاتی را از موارد مورد نیاز حوزه پژوهش در سلامت عنوان کرد و بر تربیت محقق تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کشور را افزایش دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تدوین و راه اندازی برنامه تحقیقاتی پسا دکتری، ارتقای کیفی برنامه دوره دکتریی تخصصی پژوهشی را از اقدامات مهم معاونت تحقیقات عنوان کرد و گفت: توانمند سازی استادیاران جوان، حمایت از دانشمندان برتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ظرفیت سازی برای حضور موثر استعدادهای درخشان در مراکز پژوهشی و تعامل گسترده با مراکز معتبر علمی جهان از اقدامات این معاونت است که می تواند در امر پژوهش و تحقیق در علوم پزشکی و پایه موثر باشد.

وی بر مسئله فناوری و افزایش شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم تحقیق و پژوهش را به محصول تبدیل کنیم و این امر از طریق شرکت های دانش بنیان و افزایش تعداد شرکت ها درمراکز رشد می تواند تحقق یابد.

به گفته وی، در حال حاضر نیمی از طرح های تحقیقاتی مربوط به بخش دارویی، ۳۹ درصد مرتبط با پزشکی و ۱۰ درصد در رابطه با واکسن است.

کد N757449

وبگردی