آفتاب

ادامه حملات گروههای درگیر در لیبی همزمان با مذاکرات صلح مغرب

ادامه حملات گروههای درگیر در لیبی همزمان با مذاکرات صلح مغرب

در حالی که گروه‌های درگیر در لیبی مواضع یکدیگر را هدف قرار می‌دهند، نمایندگان این گروه‌ها در مغرب مذاکرات صلحی را با حمایت سازمان ملل برگزار کردند تا به درگیری‌ها در این کشور که در آستانه جنگ داخلی قرار دارد، پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، تا قبل از مذاکرات پنج شنبه میان گروه‌های لیبیایی در مغرب، حملات هوایی از سوی طرف‌های درگیر شدیدتر شده بود.

دولت‌های غربی نیز نگران هستند که تنش‌ها در لیبی به تقویت موضع تندروها بیانجامد که این مساله خطری برای اروپا از طریق دریای مدیترانه به شمار می‌آید.

مسئولان غربی معتقدند که مذاکرات سازمان ملل تنها امید برای تشکیل دولت وحدت و توقف درگیری‌ها است و این در حالی است که مذاکرات پیشین نتیجه‌ مهمی حاصل نکرد.

برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی پس از جلسه نخست در مصاحبه با خبرنگاران عنوان داشت: اگر هم خوشبینی وجود ندارد، اما دست کم این احساس وجود دارد که ممکن است توافقی حاصل شود و این مساله بسیار مهم است، چرا که در ماه‌های اخیر چنین نگرشی وجود نداشته است.

هیات‌ها در شهر ساحلی الصخیرات در نزدیکی رباط به صورت جداگانه با میانجیگران سازمان ملل دیدار کردند. در دستور کار این مذاکرات،‌ تشکیل دولت وحدت ملی و پرونده امنیتی قرار دارد.

نمایندگان طرابلس اعلام کردند که یکی از مسائل حساس مربوط به نقشی است که خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش لیبی ایفا خواهد کرد. خلیفه حفتر که از حمایت کشورهایی همچون مصر برخوردار است، علیه افراد تندور در بنغازی می‌جنگد.

همسایگان لیبی در شمال آفریقا نسبت به کشیده شدن درگیری‌ها و گسترش خطر تندروها نگران هستند.

لیبی چهارشنبه شب اعلام کرد که تولید در 11 میدان نفتی به دلیل نابسامانی اوضاع امنیتی متوقف شده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تندروها دو میدان الباهی و المبروک را در سرت در مرکز کشور تحت تصرف خود درآورند.

انتهای پیام

کد N757289

وبگردی