آفتاب
بازدید ستاری از بنیاد ملی علم

حمایت از ۴۶۰ دوره پسا دکتری/ ایجاد شبکه محققان برای انجام پروژه

حمایت از ۴۶۰ دوره پسا دکتری/ ایجاد شبکه محققان برای انجام پروژه

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به عنوان «بنیاد ملی علم ایران»، باید سفارش دهنده پروژه های تحقیقاتی که بر اساس نیازهای کشور اولویت بندی شده اند، باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، که در جمع مدیران و مسئولان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور حضور یافته بود و پس از ارائه گزارش دکتر ضرغام رییس صندوق اظهار کرد: همانطور که تاکنون اعطای کرسی پژوهشی، گرنت، پسا دکترا و تسهیلات برای اساتید و محققان جوان از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران انجام شده است، می توان بخشهای دیگری را نیز به صندوق سپرد.

وی گفت: شبکه ای از محققان با رزومه و سوابق علمی و اجرایی آنان، در صندوق ایجاد شود تا پروژه های تحقیقاتی مطابق با نیازهای کشور، توسط آنان صورت گیرد.

ستاری همچنین بر ضرورت همکاری های بیشتر ستادهای راهبری توسعه فناوری معاونت علمی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تاکید کرد و با اشاره به سفرهای استانی و ملاقات او با مسئولان دانشگاهها و مراکز علمی در شهرستانها، اظهار کرد: هر دانشگاهی که در راستای اولویت های پژوهشی کشور، فعالیت کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بخشی از هزینه های آنها را تقبل می کند.

رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تاکید کرد: باید نوع نگاهمان نسبت به پژوهش را تغییر دهیم و بدانیم که اگر فعالیت های پژوهشی درست هدایت شود، دانشگاهها و مراکز علمی می توانند تولیدکننده ثروت باشند.

وی به تقویت ارتباطات بین المللی صندوق حمایت از پژوهشگران اشاره کرد و افزود: ارتباطات بین المللی بویژه با ایرانیان خارج از کشور باید تقویت شود و با جذب متخصصان، می توان از ظرفیت علمی آنان در جهت رفع نیازهای کشور و اولویت های پژوهشی استفاده کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از تلاشهای همکاران صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی تشکر و قدردانی کرد.

همچنین در این نشست، دکتر نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، گزارش کوتاهی از عملکرد این صندوق ارائه داد.

وی به راهبردهای ۱۲ گانه صندوق، چشم انداز، بیانیه، ماموریت، ارزشهای بنیادی و ارکان صندوق اشاره کرده و از ۱۴ کارگروه تخصصی صندوق که با عضویت اساتید برجسته دانشگاهها و مراکز علمی، طرح های پژوهشی را بررسی می کنند، سخن گفت.

ضرغام افزود: هم اکنون صندوق درحال تقویت اعضای کارگروهها است و برای همکاری، از اساتید و محققان سراسر کشور که ضمن داشتن جایگاه رفیع علمی، نیازهای کشور را بیشتر بشناسند، دعوت خواهد کرد. تجدیدنظر در اولویت های پژوهشی نیز، در دستور کار این کارگروهها قرار گرفته و شاخص هایی نیز برای این کار، تدوین شده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به سفارش پروژه های تحقیقاتی در راستای نیازهای کشور اشاره کرد و اظهار کرد: کارگروه های صندوق، ۱۵ موضوع را تعیین و پس از مشخص شدن RFP آنها، برای دریافت پروپوزال از طریق سایت صندوق اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت خوب کارگروه ثبت اختراعات و حمایت از مخترعان، افزود: فعالیت خوب این کارگروه، سبب رشد چشمگیری در زمینه ثبت و فروش اختراعات در خارج از کشور شده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران، از شرایط احراز دریافت کرسی پژوهشی و موضوع های کرسی های اعطا شده، گفت و عملکرد محققان دارای کرسی پژوهشی را بسیار خوب توصیف کرد.

وی همچنین درباره چگونگی ارائه تسهیلات مربوط به پسا دکترا، اظهارداشت: صندوق با انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با سازمانها، پژوهشگاه ها و نهادهای مختلف، از ۴۶۰ پسا دکترا حمایت می کند.

ضرغام با اشاره به اینکه از تحقیقات بنیادی و مرزهای دانش حمایت می کنیم، افزود: صندوق حمایت از پژوهشگران، زمینه های انجام تحقیقات کاربردی را نیز فراهم می کند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، راه اندازی مراکز نوآوری را در راستای پر کردن شکاف میان تحقیقات بنیادی و تکنولوژی اعلام کرده که انشاالله در مراکز علمی دایر خواهد شد.

وی، به ساماندهی وب سایت و سامانه، با ظاهر و محتوای جدید اشاره کرد و گفت: سامانه جدید صندوق نیز از ابتدای سال آینده راه اندازی خواهد شد و به مدت سه ماه، مرحله آزمایشی خود را طی می کند و درصورتی که بتواند نیاز محققان و پژوهشگران را برآورده کند، به کار خود ادامه خواهد داد. دیدگاه حاکم بر صندوق، دیدگاه اکوسیستمی است و تلاش این است که با بدنه چابک و چالاک و همکاران با انگیزه و خلاق و با افزایش بهره وری، در روند توسعه علمی و فناوری کشور تاثیرگذار باشیم.

کد N757262

وبگردی