آفتاب

دولت اکتشافات را گسترش دهد

دولت اکتشافات را گسترش دهد

رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن گفت: رشد بخش معدن در سال های آتی مستلزم توسعه اکتشاف های معدنی است که البته دولت عملیاتی اکتشافی در 200 کیلومتر از کشور را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد اکبریان در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: توسعه بخش معدن از بخش اکتشاف شروع می شود و بنابراین برای سال 94 اگر بخواهیم که بخش معدن کشور رشد را به خود ببیند باید مروری بر اکتشافاتی که در سالهای گذشته انجام شده است، داشته باشیم، به این معنا که اگر اکتشافات در سالهای اخیر به خوبی انجام شده باشد، رشد بخش معدن محتمل است، اما با توجه به اینکه در سالهای گذشته در این بخش موفق عمل نکرده ایم، نمی توان چندان امید به رشد داشت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن افزود: در واقع، اگر بخواهیم رشد بخش معدن در سال 96 را شاهد باشیم، از هم اکنون باید بر روی اکتشافات کار کرده و زمینه را برای بهره برداری در سه سال بعد فراهم کنیم، البته هم اکنون دولت عملیات اکتشافی بر روی 200 کیلومتر از کشور را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: اکتشاف جزو وظایف حاکمیی است و بنابراین دولت باید با کمک بخش خصوصی، هزچه سریعتر این پهنه های اکتشافی را تکمیل کرده و یا امتیازاتی بوجود آورد که بخش خصوصی وارد این عرصه شود.

به گفته اکبریان، آمارهای صادراتی در سال 91 و 92 در زمینه سنگ آهن بسیار مطلوب بود و اگرچه دولت با وضع برخی عوارض صادراتی، صادرات را کاهش داد اما به هرحال، زمینه برای رشد صادرات فراهم شد چراکه قیمت به شدت در بازار افزایش یافت، اما هم اکنون و در سال 93 به دلیل کاهش شدید قیمت در بازارهای جهانی به دلیل تبانی بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن و بزرگترین مصرف کننده این کالا یعنی چین، قیمت به شدت افت یافته تا تولیدکنندگان کوچک از رده خارج شوند.

وی اظهار داشت: 65 درصد از ظرفیت سنگ آهن ایران یا تعطیل شده یا در رکود شدید به سر می برد، بنابراین دولت باید برای رونق این بخش چاره اندیشی کند. این در حالی است که هم اکنون فقط معادن بزرگ کشور مثل گل گهر و چادرملو صادرات مناسبی دارند که البته آنها نیز به نوعی دولتی هستند.

اکبریان، میزان صادرات سنگ آهن در سال 92 را 22 میلیون تن ذکر و خاطرنشان کرد: در سال 93 میزان صادرات به 14 میلیون تن رسیده است که افت قیمت جهانی سنگ آهن این را رقم زده است، بنابراین باید در شرایط رکودی زمینه ای را فراهم کرد که تولیدکنندگان از رده خارج نشوند چراکه سرمایه گذاری مناسبی در این بخش انجام شده است.

وی افزود: معدن بعد از پتروشیمی بزرگترین صادرات را دارد و بنابراین نیازمند سیاستگذاری جامع است، چراکه معدنداری در ایران برای اینکه بتواند جایگاه خود را در جهان پیدا کند، باید قیمت تمام شده برای مصرف کننده داخلی و خارجی کاهش یابد تا صادرات رونق گیرد.

به گفته اکبریان، یکپارچه شدن شرکتهای اکتشاف و استخراج و فرآوری مواد معدنی در دنیا سبب شده تا شرکتهای بزرگ و قدرتمند تولید با قیمت تمام شده کمتری داشته باشند، بنابراین این موضوع برای آینده معدنداری ایران تهدید محسوب می شود.

کد N757212

وبگردی