آفتاب
شهردار مشهد:

توسعه فضای سبز مشهد بدون مشاركت مردم امكان پذیر نیست

توسعه فضای سبز مشهد بدون مشاركت مردم امكان پذیر نیست

مشهد- شهردار مشهد گفت: توسعه فضای سبز بدون مشارکت مردم و طرح های جدید پژوهشی امکان پذیر نیست.

به گزارش به گزارش خبرنگار مهر، صولت مرتضوی ظهر پنج شنبه در مراسم روز درختكاری كه در مركز آموزش جهاد كشاورزی استان برگزار شد اظهار داشت: افزایش ده برابری جمعیت شهرنشینی در دنیا  و این تجمع انسان ها در نواحی شهری مشكلات  بسیاری بر محیط زیست وارد كرده است.

وی افزود:‌در این شرایط برای ایجاد فضای مناسب و مفرح گریزی جز رسیدگی به فضای سبز با غرس درختان مناسب نخواهیم داشت.

شهردار مشهد به نقش پژوهشگران در توسعه فضای سبز اشاره كرد و گفت:‌ پژوهشگران باید بنشینند و طرحی نو و متناسب به اقلیم هر منطقه برای توسعه فضای سبز ارائه دهند.

وی ادامه داد: با توجه به الگوهای هواشناسی در سال های اخیر متوجه می شویم كه هرچقدر میزان آلودگی محیط زیست بیشتر شود میزان بارندگی كمتر می شود.

مرتضوی گفت: به جهت رهایی از آلودگی های زیست محیطی  و توسعه فرهنگ فضای سبز شهردرای مشهد در هفته درختكاری بالغ بر ۲۵۰ هزار نهال در ۳۵ منطقه رایگان توزیع شده است.

وی با بیان این كه میزان فضای سبز مشهد نسبت به دیگر كلان شهرها وضعیت مناسبی ندارد گفت: از مردم تقاضا دارم كه در امر توسعه فضای سبز مشاركت كنند و در حفاظت و كاشت فضای سبز منازل كوشا باشند.

سرانه فضای سبز مشهد به بیش از ۱۲ متر مربع رسید

معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد از افزایش سرانه فضای سبز مشهد به بیش از ۱۲ مترمربع خبر داد و گفت: برای اولین بار امسال در مشهد و همزمان با هفته درختكاری در ۳۶ منطقه برای توزیع نهال های مثمر و غیرمثمر در میان شهروندان صورت گرفت.

خلیل كاظمی ادامه داد: در محل هایی كه برای توزیع نهال رایگان اختصاص داده شد به شهروندان آموزش های لازم جهت نگهداری درختان ارائه شده است.

كاظمی با بیان این كه برخی ساخت وساز ها باعث قطع درختان می شود گفت: برای حل این مشكل تا بتوانیم در یك سیستم قانونی فعالیت كنیم لایحه مربوط به اخذ عوارض از قطاعی غیرمجاز به شورای شهر ارائه شده است.

وی با اشاره به این كه عوارض قطاعی غیرمجاز درختان سنگین در نظر گرفته شده است گفت: اداره محیط زیست شهرداری با ارائه خدمات روت بال می تواند از قطاعی درختان جلوگیری كند.

كاظمی به خزانه درختان روت بالی با حدود ۲۰ هزار اصله درخت چندساله اشاره كرد و گفت: شهروندان در صورت نیاز به قطاعی درختان می توانند به این اداره خدمات و میحط زیست شهرداری اطلاع دهند تا این درختان از طریق روت بال به خزانه درنظر گرفته شده منتقل شوند.

وی گفت:‌ خیابان های اصلی مشهد در پایان امسال از درخت خالی نخواهد بود كه برای این منظور بیش هشت هزار اصله درخت به صورت روت بال در خیابان های اصلی كاشت شدند.

كاظمی ادامه داد: برای نهادینه كردن مشاركت شهروندان اعضای شورای شهر لایحه شهرداری مبنی بر پرداخت هزینه های آبیاری درختانی كه شهروندان در جلو منازل كاشته اند تصویب كرد.

وی در خصوص توسعه فضای سبز در مناطقی كه به دلیل كمبود زمین امكان فضای سبزی كمی دارند گفت:‌ لایحه ای به شورای شهر ارسال كرده ایم كه طی آن مالكان ساختمان های بیش از هفت طبقه مكلف به احداث بام سبز در ۶۰درصد عرصه بالای پشت بام می شوند.

كاظمی با بیان این كه بیش از ۱۵۰ هكتار از زمین های در اختیار ادارات درختكاری شده است گفت: آبیاری این درختان تا ۶ ماه به عهده شهرداری است.

 

 

کد N756897

وبگردی