آفتاب
آیت‌الله استادی:

فعالیت حوزه در تدوین موسوعه کند است

فعالیت حوزه در تدوین موسوعه کند است

یک عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تشریح ضرورت‌های تدوین موسوعه بزرگان علمی گفت: فعالیت حوزه‌های علمیه در تدوین موسوعه‌ها کند است، همچنین تاریخ علمی یکی از مسایل جدید در دنیاست که باید اهتمام بیشتری به آن صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله رضا استادی در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی گفت: صرف 15 سال کار برای تدوین 50 جلد کتاب آن هم با این همه امکاناتی که دفتر تبلیغات اسلامی در اختیار دارد و کاری گروهی با حضور محققان انجام شده روند کندی است و باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی افزود: نباید روند اداری و مسایلی از این دست و توقعاتی که بعضی مواقع فراوان و از سیره گذشتگان حوزه به دور است مانع توسعه و تسریع در کارهای علمی شود زیرا با اخلاق تحقیق و روش بزرگان حوزه منطبق نیست.

استادی تصریح کرد: در تدوین موسوعه‌ها که کاری گروهی است نباید حق و حقوق مؤلفان ضایع شود و باید سهم هر فردی در این آثار به روشنی مطرح شود تا از اخلاص و اخلاق به دور نباشد موضوعی که من در مؤسسه دارالحدیث به آقای ری شهری هم عرض کردم.

این عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به چرایی تدوین موسوعه علمای گذشته بیان کرد: یکی از سؤالات جدی این است که تدوین این موسوعه‌ها چه ضرورتی دارد که در پاسخ باید گفت سؤالات زیادی درباره بزرگان گذشته و قرون اخیر از شرح حال و سیره علمی و تنگی‌ها و فراخی‌های زندگی آنان وجود دارد که بی‌جواب مانده است.

وی با بیان این‌که «شرح حال علما نباید به چند قصه و ... محدود شود» ادامه داد: اینکه آیا تبدلی در آراء آنان رخ داده است، اینکه چرا فقها در چند اثر خود حرف‌های مختلفی زده‌اند. سؤالاتی از طول عمر آنان و پرداختن به تاریخ علوم مختلف از فقه و اصول گرفته تا تفسیر و ... نیازمند تدوین این موسوعه‌ها است که آثار یک نفر در چند جلد در یکجا منسجم و منظم شرح داده شده باشد.

استادی با بیان این‌که «تاریخ علم رشته‌ جدیدی در دنیاست» گفت: حوزه نباید از این رشته غافل باشد و باید روندعلمی فقه و اصول و تفسیر و کلام و ... به صورت تاریخی و در قرون مختلف بررسی شود.

وی تأکید کرد: نیازمند این هستیم که 20 اثر مانند موسوعه شهید ثانی مربوط به قرون مختلف در حوزه تالیف و تدوین شود و برخی آثار نیز که چاپ شده ولی منقح نیست تنقیح شود.

استادی اخلاص را رمز موفقیت برخی آثار مانند تفسیر مجمع‌البیان برشمرد و تصریح کرد: طبرسی 10 سال برای تفسیر زحمت کشید تا 10 نفر آن را بخوانند و بنویسند و منتشر شود و باید این اخلاص امروز نیز در حوزه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید از زمان وحید بهبانی و قرون خیر در فقه کار زیادی صورت بگیرد و تاریخ علم آن را یکجا تدوین کنیم.

انتهای پیام

کد N756716

وبگردی