آفتاب
مصاحبه‌های هسته‌ای پس از پایان مذاکرات مونترو؛

از "تصمیمات سخت" کری تا "خطوط قرمز" ظریف

از "تصمیمات سخت" کری تا "خطوط قرمز" ظریف

دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای که به صورت دوجانبه میان ایران و آمریکا انجام می‌شود در شهر مونترو سوئیس به پایان رسید. پس از این دور از گفتگوها، وزرای خارجه ایران و آمریکا از پیشرفت در مذاکرات خبر دادند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در شهر مونترو سوئیس در حالی پایان یافت که دو طرف تأکید کرده‌اند که پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما هنوز در جزئیات اختلافات زیادی وجود دارد.
وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت: «ما مذاکرات سخت و فشرده‌ای داشتيم و هنوز هم همين راه در پيش است.»
وزیر خارجه ایران نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی گفته است: «ما معتقدیم خیلی نزدیک هستیم، خیلی نزدیک و البته شاید خیلی هم دور. جزئیاتی هست که باید حل شود.»
وزیر خارجه آمریکا پس از پایان مذاکرات هسته‌ای مونترو:
جان کری می‌گوید هر گونه توافق احتمالی با ايران، بايد به شکلی باشد که قابلیت «تحقيق در سطح جهانی» داشته باشد.
وی افزود: «دليل مذاکرات اين نيست که فقط به يک توافق برسيم. قصد ما اين است که به يک توافق درست برسيم که در مقابل هرگونه موشکافی و تحقيق توان ايستادگی داشته باشد.»
کری پس از پایان مذاکرات گفته است که اختلافات جدی میان دو طرف باقی است و تصمیمات سختی باید گرفته شود.
او در اشاره ای به نطق روز گذشته بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت که "سیاست ها و عوامل خارجی" باعث نخواهد شد که تمرکز او از مذاکرات منحرف شود و هر توافقی شامل راهکارهای مناسب برای حفظ امنیت جهان خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که هدف اين گفت‌وگوها، رسيدن به توافقی است که «نه تنها نشان دهد برنامه اتمی ايران صلح‌آميز است، که صلح‌آميز هم خواهد ماند.»
جان کری از مونترو سوئیس عازم عربستان شد تا درباره مذاکرات هسته‌ای با وی گفتگو کند.
سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) نوشته است: وزیر خارجه آمریکا که به تازگی از دور آخر مذاکرات اتمی ایران فارغ شده است، در این سفر قرار است نگرانی‌ کشورهای حوزه خلیج فارس درباره توافق اتمی با ایران را رفع و درباره راه‌های بازگرداندن ثبات به کشور ناآرام یمن و دیگر کشورهای خاورمیانه نیز بحث و تبادل نظر کند.
وزیر خارجه ایران پس از پایان مذاکرات هسته‌ای مونترو:
ظریف در مصاحبه‌  اختصاصی با شبکه خبری پرس‌ تی‌ وی گفت: اگر غرب درپی دستیابی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ ای کشورمان باشد، نیازی به ادامه تحریم‌ها نیست.  
وی همچنین اعلام کرد، مشکل جدی بر سر راه توافق، فشار بیش از اندازه افرادی است که ایجاد هراس کرده و سعی می‌کنند در مسیر مذاکرات موانعی ایجاد کنند.
بنا بر گزارش پرس تی وی، ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "خطوط قرمز" ایران چیست، اعلام کرد: ما اعمال فشار و ضایع شدن حقوق مردم خود را نمی‌پذیریم و چیزی بیشتر از حق قانونی خود که همان پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای و رفع فشارهای بین المللی علیه ایران است، نمی‌خواهیم.
دکتر ظریف در مصاحبه با "پرس تی وی" با تأکید بر اینکه "غرب باید بین تحریم و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کند" گفته است:  طرف‌های مذاکره کننده در این دور از گفتگوها به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافتند. علی رغم وجود اختلاف بین طرف‌های مذاکره کننده تا توافق نهایی فاصله‌ای نداریم.»
وزیر خارجه ایران همچنین با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز (NBC) نیز مصاحبه کرد. این شبکه بخش هایی از مصاحبه با دکتر ظریف را منتشر کرده که در آن تأکید می‌کند: «ما آماده ایم بی وقفه برای رسیدن به یک موافقتنامه کار کنیم.»
ظریف ادامه داد:‌ «ما معتقدیم خیلی نزدیک هستیم، خیلی نزدیک و البته شاید خیلی هم دور. جزئیاتی هست که باید حل شود.»
وی افزود:‌ «همانطور که پرزیدنت اوباما گفت اگر بتوان تصمیم سیاسی لازم را برای رسیدن به توافق گرفت، خیلی نزدیک هستیم.»
به نوشته بی بی سی، آقای ظریف در مصاحبه با ان بی سی بار دیگر تکرار کرد که کشورش در پی ساخت سلاح اتمی نیست.
وزیر خارجه ایران تصریح کرد:‌ «زمانی که به تفاهم رسیدیم، زمانی که این سر و صداها خوابید، وقتی این هراس افکنی تمام شد، می توانیم توافق کنیم و این توافقی است که به هیچ کس آسیب نخواهد زد.»
کد N756564

وبگردی