آفتاب
آخر هفته با هنرمندان

حسرت دهه ۶۰ را نمی خورم/ کارم رویای کودکیم است

حسرت دهه ۶۰ را نمی خورم/ کارم رویای کودکیم است

منصور ضابطیان از اینکه اصلا شخصیت نوستالژی بازی ندارد و سختی های دهه ۶۰ که شاید شیرکاکائو هم به سختی پیدا می شد و همچنین اینکه اگر قرار باشد همین حالا با زندگی خداحافظی کند حسرتی در دل ندارد، گفت.

خبرگزاری مهر- گروه هنر:  این شب ها ساعت ۲۲ که می شود دل خیلی ها هوای یک حال آرام را می کند. هوای جایی که توصیه و نصیحت نمی کند که چطور زندگی کنید و حتی کوششی ندارد که شما را بعد از یک بمباران اطلاعاتی از صبح تا شب در مسیر آموزش های جدیدی قرار دهد. 

ساعت ۲۲ که می شود فارغ از بسیاری از دغدغه های روزانه شبکه آموزش را روشن می کنید تا تنها موسیقی روحتان را منظم و موزون سازد، قصه ای گوش کنید و یا خاطراتی را از گذشته های دور بشنوید خاطراتی که می توانند خیلی خیلی نزدیک و شبیه به هم باشند و بعد با یک عده آدم هایی که قرار نیست خیلی اتوکشیده در مقابل شما بنشینند و یا ایستاده و پرحرکت در مقابل دوربین راه بروند تا مبادا شما حوصله تان سر برود رو به رو شوید.

برنامه ای که هسته اصلی آن توسط دو نفر یعنی منصور ضابطیان و محمد صوفی هدایت می شود. ضابطیان اگرچه با این برنامه خیلی بیشتر از قبل برای مخاطب عام شناخته شد اما پیش از این هم در حوزه برنامه سازی فعالیت داشته است و اتفاقا از دیگر برنامه های پربیننده وی که باز هم به صورت مشترک با محمد صوفی صورت گرفت برنامه «نقره» بود.

منصور ضابطیان و محمد صوفی کارگردانی و تهیه کنندگی «رادیو هفت» را به طور مشترک بر عهده دارند و علاوه بر اینها ضابطیان هر پنجشنبه اجرای این برنامه را هم بدست می گیرد.

وی پنجشنبه ها گاه با موضوعی چون تنهایی به خلوت آدم ها سرک می کشد و گاه با نوستالژی هایشان بازی می کند. گاهی هم آنقدر فانتزی ها را جدی می کند که سوسک را سوژه یک برنامه قرار می دهد.

در این گفتگو البته چندان به «رادیو هفت» نپرداخته ایم بلکه اینجا منصور ضابطیان از دغدغه ها، آرزو ها و لذت هایش از زندگی سخن می گوید. از اینکه حسرت چیزی را در زندگی نمی خورد و اتفاقا با وجود اینکه دهه ۶۰ برای بسیاری نوستالژی های بسیاری دارد او آن دهه را دوران خوبی نمی داند.

با ما در این گفتگو همراه شوید:

*یکی از ویژگی های ما ایرانی ها فکر کردن به گذشته است و اینکه گذشته و مخصوصا دهه ۶۰ را معمولا دلچسب و خاطره انگیز می دانیم و این مرور نوستالژی ها یکی از ویژگی های برنامه «رادیو هفت» هم هست اما خود شما چقدر این ویژگی را دارا هستید؟

- علی رغم اینکه من برنامه هایی ساختم که در حوزه نوستالژی بوده است اما خود من اصلا شخص نوستالژی بازی نیستم و حسرت گذشته را نمی خورم اگرچه که آن را دوست دارم و به آن احترام می گذارم.

*با برنامه هایی که همواره مورد توجه شما بوده است خلاف آنچه می گویید فکر می کردم

*مخصوصا خیام که با وجود فیلسوف، ریاضیدان و حکیم بودن بعضی هنوز او را شخصیتی می دانند که تنها به حال توجه دارد و نگاهی به آینده ندارد[span dir='LTR'].

- خیام جهان بینی ای دارد که در آن نوعی، «خوش» حالی به چشم می خورد. چگونه می توان شخصی، فیلسوف و ریاضیدان باشد در عین حال از زندگی هم لذت ببرد! چون تا زمانی که نتوانید از زندگی لذت ببرید، نمی توانید این لذت را به دیگران هم منتقل کنید. من تا زمانی که خودم نتوانم حال خوشی از ساخت یک آیتم داشته باشم نمی توانم این احساس را به دیگری انتقال دهم. من ابتدا باید با خودم کنار بیایم تا حال خوبی داشته باشم. به طور مثال من اغلب سفرهایم را تنهایی می روم و برای این منظور دلایلی دارم[span dir='LTR'].

*فکر می کنم به شکل گروهی لذت بخش تر باشد[span dir='LTR'].

- امکان ویزا گرفتن برای همه وجود ندارد، یا ممکن است فردی مسائل مالی و محدودیت زمانی داشته باشد. از طرف دیگر زمانی که شما با دوست خود سفر می کنید حواستان به گفتگو و تفریح دوستانه متمرکز می شود و از اطراف خود غافل می شوید. درحالیکه بزرگترین سرگرمی من در سفر این است که افرادی را از فرهنگ های دیگر پیدا کنم و با آنها دوست شوم[span dir='LTR'].

*بله در یکی از سفرنامه های شما «مارک و پلو» مطالعه می کردم و حس کردم بعضی از آنها را هم قبل از سفر در اینترنت پیدا می کنید[span dir='LTR'].

- بله اینترنت، خیابان، رستوران و... من دوستان فراوانی دارم که به این ترتیب پیدایشان کرده ام. بعضی از آشنایان صمیمی من می پرسند که چطور تنهایی به سفر می روم و من فکر می کنم بزرگترین مشکل ما این نیست که نمی توانیم با دیگران سازگار شویم. بله بزرگترین معضل این است که نمی توانیم با خودمان کنار بیاییم[span dir='LTR'].

اگر من بتوانم ۲۰ روز یا یک ماه با خودم کنار بیایم و از خودم لذت ببرم که چگونه می توانم وقتم را بگذرانم و خلاقیت هایم را بروز دهم در کنار دیگران هم ارتباط بهتری دارم و با اطرافیانم خوش می گذرانم. این نوعی نگاه و سبک زندگی من است که از آن نتیجه گرفته ام. البته این نسخه شخصی من است و شاید شخص دیگری از آن جواب نگیرد.

*جز پناه بردن به شعرهای سعدی و خیام در خلوت خودتان چه کارهای دیگری است که حال شما را خوب می کند؟

- فهرستی ندارم. گاهی اوقات پیاده روی در یک خیابان و ایستادن پشت مغازه ها یا خرید می تواند بزرگترین لذت جهان باشد اینکه از یک طرف شهر بکوبید و بروید سمت دیگر شهر تا شام را مهمان مادرتان باشید، مادرتان را ببینید و گپ بزنید لذت کمی نیست، لبخند زدن به یک کودک و یا بچه هایی که به برنامه «رادیو هفت» می آیند و دنیای آنها را کشف می کنید و یا زمانی که یک نفر در خیابان از برنامه شما تعریف می کند که حالش را خوب کرده است لذت های بالایی هستند. غیر از اینها هم همه کارهایی دیگری مثل فیلم دیدن و موسیقی شنیدن به وقت خود حال مرا خوب می کنند.

*بیشتر مثال هایی که داشتید از خیابان بود چقدر علاقه دارید که با وسیله نقلیه عمومی بیرون بروید؟

- من بیشتر روز را با وسیله نقلیه عمومی رفت و آمد می کنم چون دفتر من در محدوده طرح ترافیک است که البته گرفتن کارت طرح ترافیک چندان سخت نیست و مساله مهمتر این است که من برای این جامعه برنامه می سازم و اگر خود را از این جامعه ایزوله کنم و دور بایستم نمی توانم، بفهمم که چه می خواهند چون بی واسطه ترین و صریح ترین بحث های سیاسی، فرهنگی و هنری در این فضا صورت می گیرد و من عامدانه از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنم تا از این فضا بهره ببرم.

دلیل دومی هم در نظر من است که امیدوارم بیانش باعث نوعی شعارزدگی نشود و آن اینکه استفاده از وسایل نقلیه برخلاف کشورهای دیگر که برای چهره ها امری مرسوم است در کشور ما حرکتی بدون پرستیژ محسوب می شود و من اساسا می خواهم با این مساله مبارزه کنم و بگویم که اگر شخصی چهره ای شناخته شده باشد اتفاقا باید کاربرد وسایل نقلیه عمومی برایش بیشتر باشد چون دیگران از او می آموزند.

*اگر بخواهید یک روز از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید با مشکلی هم مواجه می شوید؟

- این کار زندگی مرا با سختی هایی مواجه می سازد چون در مسیرم از افرادی که موبایل دارند و می خواهند عکس بگیرند تا والدینی که می خواهند فرزندشان در برنامه حضور پیدا کند و یا دوبلور شود تا آنها که می خواهند نویسندگی و یا خوانندگی را در «رادیو هفت» تجربه کنند با من برخورد خواهند داشت. بنابراین در طول روز از صبح تا شب با این برخوردها مواجهم اما زمانیکه به این حرفه وارد شدم با خود تعهد کردم که هیچ گاه روال زندگی عادی مرا تحت تاثیر قرار ندهد.

در این صورت زمانیکه با خود فکر می کنم که با آژانس به جایی بروم به این تعهد فکر می کنم و این سوال را از خود می پرسم که اگر این جایگاه را نداشتم باز هم آژانس را ترجیح می دادم یا خیر و بعد با این فرض تصمیم می گیرم.

*چقدر از این ارتباطات روزمره در جامعه سود می برید؟

- به شدت برایم مفید واقع می شود من با افراد گفتگو می کنم و بیشتر از آن گوش می کنم به طور مثال زمانیکه من در تاکسی نشسته ام، گوش می دهم که فرد کناری من چه موزیکی را در هدفون گوش می کند و بعد آن را بررسی کنم که آیا می توان آن را در تلویزیون پخش کرد یا نه چرا که اگر بتوانم همان را استفاده کنم آن جوان را هم به تلویزیون جذب می کنم تا شبکه های ماهواره ای را تماشا نکند. ما با تیمی کار می کنم که همه مشکلات، دغدغه ها و دلخوشی های معمول همین جامعه را  دارند و کوله بار تجربه های روزانه خود را به این جامعه می آورند و همین هم باعث می شود که «رادیو هفت» به شدت به زندگی مردم نزدیک شود و پرهیز می کند از شعارزدگی که بسیاری از مجریان، نویسندگان و کارگردانان در دیگر برنامه ها دارند.

گفتگو از عطیه موذن

کد N756313

وبگردی