آفتاب

نخست‌وزیر ایتالیا سفرش به کی‌یف و مسکو را آغاز کرد

نخست‌وزیر ایتالیا سفرش به کی‌یف و مسکو را آغاز کرد

نخست‌وزیر ایتالیا امروز (چهارشنبه) سفر کوتاه خود را که شامل سفر به کی‌یف و سپس مسکو است، آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا امروز با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار می‌کند و روز پنجشنبه به مسکو سفر کرده و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه دیدار خواهد کرد.

دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری ایتالیا گفت: این مذاکرات بر مسائل بین‌المللی از جمله حل بحران اوکراین، شرایط در خاورمیانه و لیبی و همچنین مبارزه با تروریسم متمرکز است.

مقامات ایتالیا به خاطر جانبداری از «ابتکار عمل اروپا» درخصوص حل بحران اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. انتقاداتی وجود دارد مبنی بر اینکه رنتزی تمایلی به سیاست خارجه ندارد.

تحلیلگران محلی می‌گویند، رنتزی در جریان دومین سال از نخست‌وزیری‌اش تلاش خواهد کرد تا وضعیت ایتالیا را در این زمینه بهبود بخشد و یکی از اهداف وی بهبود روابط با روسیه است.

اگرچه ایتالیا از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت می‌کند اما جزء گروهی از کشورهای اروپایی است که موضع مشترک انعطاف‌پذیری را علیه لغو احتمال این تحریم‌ها اتخاذ کرده‌اند.

وزارت امور خارجه ایتالیا گفت، رم همیشه بر حفظ مذاکره با مسکو که نقش مهمی در سازش بحران‌های بین‌المللی دارد، تاکید می‌کند.

کارشناسان ایتالیایی می‌گویند: یکی از مسائل موجود در برنامه مذاکرات رنتزی، وضعیت لیبی است. ایتالیا درباره آنچه که در لیبی که تنها 300 کیلومتر از آپنینس فاصله دارد، رخ می‌دهد، بسیار نگران است. این نگرانی‌ها نه‌تنها نسبت به از سرگیری سیل مهاجران بلکه درخصوص تهدید داعش است که نفوذش در لیبی را افزایش داده است.

این نخستین سفر رنتزی به مسکو خواهد بود. زنتزی 22 فوریه سال 2014 میلادی به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا سوگند یاد کرد.

یوری اوشاکف، معاون ریاست‌جمهوری روسیه گفت: تمامی مسئول مهم درباره همکاری روسیه - ایتالیا و همچنین مشکلات بین‌المللی در این نشست به بحث گذاشته می‌شوند اما تاکید این دیدار به بحران اوکراین خواهد بود. در این نشست تبادل‌نظر جامعی درباره مساله لیبی، وضعیت در خاورمیانه و درگیری‌های سوریه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N755995

وبگردی