آفتاب
با انتشار بیانیه ای؛

جنبش عدم تعهد از همکاریهای ایران با آژانس استقبال کرد

جنبش عدم تعهد از همکاریهای ایران با آژانس استقبال کرد

جنبش عدم تعهد در بیانیه ای از اقدامات عملی ایران پیرو سند توافق شده با آژانس موسوم به «چهار چوب برای همکاری» و نیز از همكاري مستمر ایران و آژانس همانگونه كه در آخرين گزارش مديركل ذکر شده استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیانیه جنبش عدم تعهد در حمایت از برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی در نشست اسفند ماه 1393 شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین که ریاست گروه جنبش عدم تعهد در وین را بر عهده دارد قرائت شد.

در این بیانیه جنبش عدم تعهد از اقدامات عملی ایران پیرو سند توافق شده بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس موسوم به «چهار چوب برای همکاری» و نیز از همكاري مستمر ایران و آژانس همانگونه كه در آخرين گزارش مديركل ذکر شده استقبال کرده است.

عدم تعهد همچنین از ديپلماسي و گفتگو بعنوان تنها روشهايي كه از طريق آنها  يک راه حل فراگير و پايدار براي موضوع هسته اي ايران قابل دستيابي است، یاد کرده و همه کشورهای عضو آژانس را به مشاركت مثبت در این راستا ، تشويق کرده است.

از سوی دیگر جنبش عدم تعهد بار دیگر بر حق اوليه و غير قابل انكار كليه كشورها براي توسعه، تحقيق، توليد و استفاده از انرژي اتمي براي مقاصد صلح آميز تاكيد کرده است و مخالفت خود با هر گونه تفسيری كه منجر به ايجاد ممنوعيت يا محدوديت حقوق كشورها در توسعه انرژي اتمي براي مقاصد صلح آميز شود، را اعلام داشته است.

در این راستا کشورهای عضو جنبش تعهد تصریح کرده اند که انتخابها و تصميمات كشورها، از جمله تصمیمات جمهوري اسلامي ايران، در زمينه استفـاده هاي صـلح آميز از فن آوري هسته اي و سيـاستـهاي چـرخه سـوخت مي بايست محترم شمرده شوند.

آنها بعلاوه در این بیانیه تاکید کرده اند که هیچ فشار یا مداخله غیر مقتـضی در فعاليـتـهاي آژانـس بویژه در فرآيند راسـتي آزمايي كه مي تواند کارایی و اعتبار آژانس را به مخاطره اندازد، نمی بایستی وجود داشته باشد.

 

کد N755677

وبگردی