آفتاب
رستمیان به ایسنا خبر داد:

بررسی مجدد طرح ارائه رایگان موادمخدر به بیماران معتاد

بررسی مجدد طرح ارائه رایگان موادمخدر به بیماران معتاد

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح دستاوردهای سفر اعضای کمیسیون به کشور سوئیس، از بررسی مجدد طرح ارائه رایگان موادمخدر به بیماران معتاد خبر داد.

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: در جریان سفر اعضای کمیسیون بهداشت به کشور سوئیس یکی از مواردی که مورد بررسی قرار گرفت وضعیت اعتیاد در این کشور بود زیرا در سوئیس افرادی که دارای اعتیاد هستند در مکان‌های خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده مواد خود را تهیه و استفاده می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: آنها معتقدند انجام این کار می‌تواند به کاهش جرم در این کشور منجر شده و از طرفی تعداد افرادی که با ارتکاب جرم ناشی از اعتیاد در زندان‌ها هستند کم می‌شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: کشور سوئیس با هشت میلیون نفر جمعیت، 30 هزار معتاد دارد و این در مقایسه با کشور ما می‌توانست 300 هزار نفر باشد که حدودا یک میلیون و 200 نفر معتاد است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه سال آینده در جلسه‌ای با مسئولان مرتبط با فرآیند بررسی اعتیاد، این موضوع را بررسی خواهیم کرد، گفت: امیدواریم در این جلسات گزارش دقیق آماری ارائه شده و کار کارشناسی صورت گیرد البته زمانی که دکتر پزشکیان وزیر بهداشت وقت بودند چنین طرح مشابهی برای معتادان و ارائه رایگان مواد مطرح شده بود اما به نتیجه نرسید.

وی همچنین به بررسی مصرف سیگار در مقایسه ایران با سوئیس پرداخت و گفت: مصرف سیگار در کشور سوئیس از آمار بالایی برخوردار است که حدود 25 درصد را شامل می‌شود اما خوشبختانه در کشور ما این آمار تقریبا کم است. همچنین در مورد استفاده از مشروبات الکلی ما به خاطر اعتقاداتی که داریم از آن استفاده نمی‌کنیم اما آنها چون استفاده می‌کنند بیماری کبدی نیز وجود دارد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی همچنین به بررسی وضعیت اجرای پزشک خانواده در سوئیس اشاره کرد و گفت: در سوئیس از هر هزار تا دو هزار نفر یک پزشک خانواده دارد اما سیستم ارجاع هنوز به درستی تعریف نشده است. در واقع در این کشور هشت هزار پزشک، بحث پزشک خانواده را پوشش می‌دهند.

رستمیان به توجه به مقوله توریسم درمانی اشاره کرد و گفت: اجرای آن برای کشور ما طبیعتا هزینه‌های بسیار پایین‌تری را در بر خواهد داشت.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: در مقایسه با کشور ما، در سوئیس بیمه‌ها هستند که با کلینیک‌های درمانی قرارداد منعقد می‌کنند.

حلیمه عالی، آریایی‌نژاد، محمدجواد نظری‌مهر، محمدحسین قربانی و عبدالرحمان رستمیان از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی طی سفری پنج روزه به سوئیس موارد فوق را مورد بررسی قرار دادند.

انتهای پیام

کد N755617

وبگردی