آفتاب

هارف: سخنرانی نتانیاهو هیچ چیز جدیدی نداشت

هارف: سخنرانی نتانیاهو هیچ چیز جدیدی نداشت

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات نتانیاهو در کنگره را گیج کننده خواند و گفت:‌ نخست‌وزیر اسراییل تا کنون هیچ طرح جایگزینی برای مذاکرات ارائه نداده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنرانی روز سه‌شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره با تکرار اظهارات باراک اوباما که گفته بود سخنان نتانیاهو چیز جدیدی نداشته است گفت: همان‌طور که رییس‌جمهور اشاره کرد ما در صحبت‌های نخست‌وزیر اسراییل شاهد ایده‌های جدید نبوده‌ایم و مهم‌تر این که وی هیچ گزینه جایگزینی برای افزایش مدت زمان توافق هسته‌ای، افزایش زمان گریز هسته‌ای و توقف چهار مسیری که ایران می‌تواند برای دستیابی به مواد شکاف‌پذیر برای تسلیحات هسته‌ای از آن برخوردار باشد ارائه نداده است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: بنابراین من فکر می‌کنم که نتانیاهو تنها به یک توافق بهتر اشاره کرد اما مشخص نکرد که یک توافق بهتر چگونه است. صحبت‌های وی تنها یک فرضیه بود و نه چیز بیش‌تری از آن.

هارف اظهار کرد: نخست‌وزیر اسراییل امروز یک سری مسائل گیج‌کننده بیان کرد از جمله این که تمام تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد. مساله‌ای که صحت ندارد ما بارها تاکید کرده‌ایم که تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و دیگر تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی خواهد ماند.

او افزود: نتانیاهو هم‌چنین گفت که پس از پایان یک توافق هسته‌ای ایران مشروعیت بین‌المللی کامل خواهد داشت که یک حرف اغراق‌ شده است و صحت ندارد. ایران حتی پس از پایان توافق نیز با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود که ما پیش از این درباره آن صحبت کرده‌ایم و من باز تاکید می‌کنم که تحریم‌های مرتبط با دیگر مسائل به قوت خود باقی می‌ماند.

هارف تصریح کرد: نتانیاهو هیچ گاه وارد جزییات مربوط به عقیده‌اش درباره چگونگی توقف این چهار مسیر ایران نشده است. این مساله بسیار پیچیده، فنی و جزئی است. بنابراین یک پاسخ برای آن وجود ندارد. عوامل زیادی وجود دارد که در صورت ترکیب منجر به افزایش زمان گریز هسته‌ای تا یک سال می‌شود.

وی در ادامه اعمال محدودیت 10 ساله بر برنامه هسته‌ای ایران را بهتر از گزینه نظامی دانست و مدعی شد: اقدام نظامی می‌تواند به عنوان مثال ایران را به همین مدت به عقب برگرداند که در این صورت ایران بازسازی برنامه هسته‌ای‌اش را آغاز خواهد کرد و این کشور را به سمت پنهان‌کاری سوق خواهد داد. بنابراین با توجه به این مساله ما به شفاف‌سازی مورد نظرمان در یک توافق هسته‌ای دست نخواهیم یافت.

هارف هم‌چنین در پاسخ به این سوال که آیا حصول یک توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به توافق به این کشور مشروعیت بین‌المللی می‌دهد و ایران می‌تواند به عنوان یک عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از برنامه غنی‌سازی بومی برخوردار باشد؟ بیان کرد:‌ من با این مخالف نیستم. ما همیشه گفته‌ایم که ایران می‌تواند از یک برنامه غنی‌سازی بومی با ماهیت صلح‌آمیز برخوردار باشد.

او افزود: اما باید بگویم که محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت که پس از پایان هر توافقی ادامه می‌یابند و اگر ایران به هر اقدامی که نشان‌دهنده پایبند نبودنش به یک توافق جامع است دست بزند ما همه ابزارها را روی میز مذاکره فعال نگه داشته‌ایم تا بتوانیم به سرعت وارد عمل شویم. ما برای این کار حمایت جامعه بین‌الملل را خواهیم داشت که من فکر می‌کنم لازم به یادآوری است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این محدودیت‌ها می‌تواند شامل اقدامات شفاف‌ساز مطرح شده در پروتکل الحاقی باشد که یک مکانیزم بسیار مهم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و آن‌ها مایلند که با شفافیت عمل کنند.

هارف هم‌چنین اظهار کرد: بسیاری از مردم درباره برنامه موشکی می‌پرسند. این یک توافق موشکی نیست بلکه یک توافق هسته‌ای است و واضح است که ما راه‌های مختلف دیگری برای برخورد و مقابله با برنامه موشک بالستیک ایران داریم. ما می‌توانیم به تحریم‌ها ادامه دهیم. می‌توانیم در صورتی که ایرانی‌ها به فعالیت‌های‌شان در این زمینه ادامه دهند تحریم‌هایی را تنها بر اساس موشک‌های بالستیک اعمال کنیم. بنابراین اگر شما به طور کاملی این مساله را ببینید شاهد شفافیت زیادی در آن خواهید بود. ما بر همه چیز شامل معادن اورانیوم و نه تنها یک تاسیسات هسته‌ای که در آن سانتریفیوژ وجود دارد نظارت داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری، دستیابی ایران به ظرفیت تولید مواد هسته‌ای کافی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای در عرض چند هفته را به طور فنی غیرممکن دانست و گفت: یک کشور غیردارنده تسلیحات هسته‌ای و عضو معاهده NPT با وجود بیش‌ترین اقدامات شفاف‌سازی که (درباره ایران) به کار گرفته شده است این کشور قادر نخواهد بود که چنین کاری را برای دستیابی به یک سلاح هسته‌ای انجام دهد.

هارف ادامه داد: من می‌دانم که منظور شما دستیابی به مواد شکاف‌پذیر برای تسلیحات هسته‌ای است اما تاکید می‌کنم که پس از حصول یک توافق هسته‌ای که مدت آن دو رقمی خواهد بود ایرانی‌ها به مراتب از دستیابی به سلاح از آن چه امروز قرار دارند فاصله خواهند گرفت و شما می‌توانید بسیاری از این فرضیه‌های وحشتناک را دور بریزید.

او تاکید کرد: اگر شما تکنولوژی را در نظر بگیرید و به برنامه هسته‌ای امروز ایران نگاه کنید و مدت زمان دو رقمی توافق را در نظر داشته باشید آن‌ها بسیار با سلاح هسته‌ای فاصله دارند. هم‌چنین یک عامل دیگری هم‌چون معاهده NPT وجود دارد که همانند دیگر اقدامات شفاف‌ساز مانع از گریز هسته‌ای ایران و حرکت آن‌ها به سوی سلاح می‌شود.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یادآور شد: من فکر می‌کنم که هیچ کس پس از پایان مدت توافق هسته‌ای بر این باور باشد که تلاش ایران برای دستیابی به یک سلاح هسته‌ای قابل قبول خواهد بود.

وی درباره ارزیابی‌ جان کری از سخنرانی روز گذشته نتانیاهو درباره مساله هسته‌ای ایران گفت:‌ من فکر می‌کنم که وزیر امور خارجه نتوانسته باشد این سخنرانی را تماشا کند چون وی در حال رایزنی با مقامات ایرانی برای دستیابی به یک توافق با مدت زمانی دو رقمی بوده است که مانع از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای می‌شود. چنین توافقی اسراییل و به‌علاوه منطقه را امن‌تر خواهد کرد و گزینه‌های جایگزین چنین نتیجه‌ای را در پی نخواهد داشت. آن‌ها با این سطح از شفاف‌سازی موافقت نخواهند کرد و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.

هارف ادامه داد: همان‌طور که قبلا گفته‌ایم اگر مذاکرات به شکست بخورد یا ادامه پیدا نکند برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت خواهد کرد. هر زمان که مذاکرات شکست خورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سرعت افزایش یافته و آن‌ها به سلاح نزدیک‌تر شدند. اما وقتی پای میز مذاکره آمدیم حقایق تغییر کرد.

وی تاکید کرد‌: ما باید در باره آنچه می‌خواهیم به دست آوریم و پیامدهای گزینه‌های جایگزین شفاف باشیم. ما در یک دنیای خیالی و بدون در نظر گرفتن حقیقت زندگی نمی‌کنیم. ما در جهان واقعی هستیم و این کاری است که ما و وزیر امور خارجه انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این متذکر شد: جان کری همانند گذشته با نخست‌وزیر اسراییل روابط کاری نزدیکی دارد و آن‌ها هفته گذشته درباره مذاکرات گفت‌وگو کردند. هم‌چنین با وجود این که ما با لایحه جدید کنگره برای اعمال تحریم علیه ایران مخالفیم همواره با قانونگذاران مکالماتی را در باره این مذاکرات داشته‌ایم.

او در این باره گفت: ما به اعضای کنگره گفته‌ایم که چرا دیپلماسی بهترین گزینه است و خواهان شنیدن نگرانی‌های آن‌ها چه درباره موشک باشد و چه درباره دیگر مسائل هستیم. ما می‌دانیم که آن‌ها همانند دیگر افراد سوالاتی دارند و حتی از برخی از آن‌ها شنیده‌ایم که نخست‌وزیر اسراییل جایگزین دیگری برای مذاکرات ارائه نداده‌اند.

هارف بار دیگر با تاکید بر این که نتانیاهو در سخنرانی‌اش هیچ پیشنهادی را برای چگونگی ادامه مذاکرات هسته‌ای ارائه نداده است بیان کرد:‌ وی گفت که یک سال دور نگه داشتن ایران از گریز هسته ای کافی نیست بنابراین چه مدت زمانی کافی است چون هر کشوری که از تکنولوژی چگونگی ساخت و استفاده از سانتریفیوژها را داشته باشد به گونه‌ای می‌تواند به گریز هسته‌ای دست پیدا کند. نتانیاهو پیش از این نیز صحبت‌های مشابهی درباره برنامه اقدام مشترک گفته و آن را یک توافق تاریخی برای ایران خوانده بود اما ما شاهد این هستیم که حتی مقامات اطلاعاتی اسراییل و دیگر مقامات اسراییلی اذعان کردند برنامه اقدام مشترک یک موفقیت بوده است.

وی افزود: بنابراین من بار دیگر از وی می‌پرسم چه روش دیگری وجود دارد که بتوان راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح را متوقف کرد. ما معتقدیم توافقی که روی آن کار می کنیم اگرچه هنوز حاصل نشده است برای ما نظارتی بی‌سابقه بر برنامه هسته‌ای ایران به همراه دارد و این کشور را یک سال از ظرفیت گریز هسته‌ای دور نگه می‌دارد. هم‌چنین در طول این مدت ما تمام گزینه‌ها را در صورت زیر پا گذاشتن این توافق از سوی تهران در اختیار داریم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پایان در پاسخ به این سوال که اگر مذاکره کنندگان نتوانند تا پایان ماه مارس به توافق برسند آیا آمریکا به این مذاکرات ادامه می‌دهد یا نه؟ گفت:‌ پیش‌بینی این موضوع کار سختی است اما همان‌طور که رییس‌جمهور و وزیر خارجه گفته‌اند ما تا ابد به مذاکرات ادامه نمی‌دهیم. اکنون زمان آن است که ایران که این تصمیمات را اتخاذ کند و ما باید به سختی روی مسائل فنی و سیاسی کار کنیم تا ببینیم می‌توانیم به توافقی برسیم که خواسته‌های ما را برآورده می‌کند یا نه.

انتهای پیام

کد N755591

وبگردی