آفتاب

آسوشیتدپرس: سخنرانی نتانیاهو یک نمایش سیاسی بود

آسوشیتدپرس: سخنرانی نتانیاهو یک نمایش سیاسی بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: کنگره آمریکا به نخست‌وزیر اسراییل یک فرصت بی‌سابقه داد تا این پیام را بدهد که ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای قابل اعتماد نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا می‌تواند سرنوشت وی را در انتخابات آتی اسراییل تعیین کند، اگر نتانیاهو به عنوان فردی تلقی شود که شجاعانه درباره‌ی حقیقت سخن گفته و از پیامدهای آن در امان بوده است این داستان می‌تواند به وی در این انتخابات کمک کند.

این انتخابات می‌تواند برای سال‌ها بر خاورمیانه برای این که به سراغ مسائل دیگری غیر از ایران برود تاثیر بگذارد. مساله مهم دیگر در منطقه جنگ با فلسطینی‌هاست که برخی آن‌ها را حتی از ماهیت هرگونه توافق هسته‌ای با ایران مهم‌تر می‌دانند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در داخل و بیرون از اسراییل نتانیاهو به عنوان مانعی برای برقراری صلح با فلسطین و شاید جهان عرب شناخته می‌شود و پافشاری وی برای ادامه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی کرانه باختری این ترس را به وجود می‌آورد که اسراییل هیچ‌گاه نخواهد توانست خود را از نگاه‌های منفی میلیون‌ها فلسطینی‌ و دیگران در منطقه رهایی بخشد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سعی کرد در سخنان خود ایران را به عنوان یک دشمن خطرناک که در حال ریشه دواندن در منطقه خاورمیانه است محکوم کند. اما هشدار‌های وی درباره‌ی حصول یک توافق هسته‌ای بد هسته‌ مرکزی سیاست‌خارجی دولت آمریکا را تضعیف کرد و پافشاری این کشور بر این مساله که هنوز توافقی صورت نگرفته است را زیر سوال برد.

آسوشیتدپرس گزارش داد: حتی مخالفان نتانیاهو نیز اذعان دارند که این یک نمایش سیاسی استادانه بود اما بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره با یک چالش روبه‌رو بودند آن‌ها نمی‌دانستند از نتانیاهو حمایت کنند یا به رییس‌جمهورشان وفادار بمانند. نانسی پلوسی، دموکرات برجسته کنگره آمریکا گفت که نزدیک بوده است از سخنان نخست‌وزیر اسراییل به گریه بیافتد و اظهارات او درباره‌ی اطلاعات آمریکا ناراحتش کرده است.

هم‌چنین رییس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت که سخنرانی نتانیاهو هیچ چیز جدیدی نداشت و این رییس‌جمهور است که سیاست خارجی را تعیین می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اما کاخ سفید اخیرا ارائه اطلاعات و جزییات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران را به اسراییل محدود کرده است. از این رو برخی اسراییلی‌ها می‌ترسند که در صورت انتخاب مجدد نتانیاهو روابط تل‌آویو و واشنگتن در طول دو سال باقیمانده از دوران ریاست جمهوری اوباما مسموم باشد.

اپوزوسیون اسراییل تلاش می‌کند تا توجهات را به مسائل داخلی و نه ایران و فلسطین جلب کند چون نتانیاهو در این مسائل شکننده‌تر است. از طرفی دیگر اسراییلی‌ها پس از دهه‌ها مذاکره و خشونت متناوب از مساله فلسطین خسته شده‌اند و خواهان راه‌حلی برای آن هستند.

انتهای پیام

کد N755523

وبگردی