آفتاب

تأکید وزیر کشور بر تهیه اسناد راهبردی و عملیاتی در زمینه توسعه پایدار منطقه‌ای

تأکید وزیر کشور بر تهیه اسناد راهبردی و عملیاتی در زمینه توسعه پایدار منطقه‌ای

وزیر کشور بر ضرورت تهیه یک سند راهبردی جامع و یک سند عملیاتی و اجرایی در زمینه توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحمانی فضلی طی سخنانی در اختتامیه همایش توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: در گزارشی که به من داده شد مطالب خیلی خوبی هم از بعد نظری و هم از بعد تجربی و اجرایی مطرح شده است.

وی گفت: برای ما مهم است که به عنوان ضرورت روی مسأله توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای تمرکز کنیم و گام‌های بیشتری برداریم.

وزیر کشور ادامه داد: ما چه از باب عقیدتی و تجربه‌ای و چه از باب اسناد بالادستی شکی نداریم که توسعه متوازن و پایدار باید در کشور اتفاق بیفتد.

وی افزود: از لحاظ اقتصادی، امنیتی و اجتماعی هم شواهدی وجود دارد که ضرورت این مسأله را قطعی نشان می‌دهد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: ما در مسیری هستیم که قبولاندن این مسأله به کسانی که در معرض اجرای چنین برنامه‌هایی قرار می‌گیرند شاید کاری سخت و زمان‌بر باشد لذا باید با صبر کار را پیش ببریم.

وی با بیان این‌که امیدواریم توسعه پایدار موضوع بحث و چالش در دانشگاه‌ها باشد، افزود: در اصل ضرورت مسأله هیچ اختلافی در دولت وجود ندارد اما باید بدانیم مجموعه قوانین و مقررات، سازمان‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و نظام پولی طوری شکل گرفته که تکان دادن آنها تدبیر بسیار بالایی می‌خواهد.

وی تصریح کرد: ما از هر نظر کارشناسی ولو به عنوان مخالف باید استقبال کنیم زیرا در این صورت در اجرا به مشکل کمتری برمی‌خوریم.

وزیر کشور گفت: یک سال تا تدوین برنامه ششم توسعه باقی مانده و در این مدت ما باید کارهای لازم را انجام دهیم و یک سند راهبردی جامع تهیه کنیم و این سند باید طوری باشد که به شبهات، نیازها، سوالات و انتقادات پاسخ علمی، عقلی و محکم بدهد.

وی ادامه داد: همچنین امروز ما باید یک سند عملیاتی و اجرایی تهیه کنیم و در آن روش انتقال، تعیین تکلیف بانک‌ها، مالیات، بودجه، عوارض و اختیارات را مشخص کنیم.

وزیر کشور تأکید کرد: در این راستا باید یک بودجه‌ریزی عملیاتی مبتنی بر منابع داخلی استان‌ها طراحی شود.

وی با اشاره به وضعیت ناشی از تحریم‌ها و انجام مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب، گفت: در حال حاضر مذاکرات در مسیر درستی پیش می‌رود و ان شاءالله این مذاکرات دربردارنده یک توافق تأمین کننده حقوق مردم خواهد بود.

وزیر کشور تصریح کرد: همه کشورهای اروپایی از این‌که مذاکرات در یک مسیر درست پیش می‌رود خوشحال هستند به جز اسرائیل که یک رژیم غاصب است و حیاتش در گرو تعارض با دیگران است.

رحمانی فضلی تأکید کرد: چه در صورت توافق و چه در صورتی که وضعیت فعلی ادامه یابد، باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده شود تا آسیب‌ها به حداقل برسد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: تا شهریور سال آینده الگوهای لازم در این زمینه تهیه شود و پاسخ شبهات موجود داده شود.

انتهای پیام

کد N755398

وبگردی