آفتاب

حرف‌های کودکان جدی گرفته شود

حرف‌های کودکان جدی گرفته شود

مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین با تاکید بر اینکه حرف‌های کودکان باید جدی گرفته شوند، گفت: برای پیشگیری از آسیب‌های جنسی در کودکان، والدین، رابطه کلامی خوبی با آنان داشته باشند.

ناهید یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قزوین، برای پیشگیری از آسیب‌های جنسی در کودکان، از والدین خواست که رابطه کلامی خوبی با کودکان داشته باشند و حرف‌های آن‌ها را جدی بگیرند.

یزدی تاکید کرد: والدین هیچ وقت به کودک اصرار نکنند که برخلاف میل خودش به کسی محبت کند، کسی را ببوسد، یا به زور در آغوش گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: کودک آزاری، رفتاری است که در آن کودک توسط اطرافیان مورد سوءاستفاده‌های مختلف جسمی، جنسی، عاطفی و یا غفلت قرار می‌گیرد که آسیبی عمدی برای کودک است.

این کارشناس تغییر در روحیه، خشمگینی بدون علت، رفتارهای اسرارآمیز، تغییر در رفتار‌های اجتماعی و همچنین منزوی شدن و دور شدن از دوستان و خانواده را از علام هشداردهنده سوء استفاده جنسی در کودکان برشمرد.

وی اضافه کرد: کودکان نارس، عقب‌مانده ذهنی، معلول جسمی، نامشروع و ناخواسته، کودکان پُر تحرک و بیش‌فعال، کودکانی که زیاد گریه می‌کنند یا بهانه گیر و لجباز هستند و کودکان با جنسیت غیر دلخواه، بیشتر در معرض کودک آزاری جسمی هستند.

یزدی رفتارهای خصمانه یا بی‌تفاوتی والدین نسبت به کودک که منجر به لطمه زدن به اعتماد به نفس او شود را جزء کودک آزاری عاطفی دانست و گفت: تحقیر، توهین یا هر کاری که در طول زمان، موجب تهدید و ترس کودک می‌شود، نوعی کودک آزاری روانی است.

وی ادامه داد: هر نوع کوتاهی در رفع نیازهای اولیه کودک، بی‌توجهی و یا نظارت ناکافی بر کودک نیز نوعی بدرفتاری است که غفلت نامیده می‌شود.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه از والدین خواست در صورت مشاهده برخی رفتارها مانند: وقوع آسیب‌های پی‌درپی برای کودک، کج خلقی و زودرنجی، داشتن اعتماد به نفس پایین، تأخیر غیرقابل توضیح در رشد کودک، احتیاط و ترس از تماس با بزرگسالان و جستجوی محبت دیگران و علاقه شدید به آنان، به کودک‌آزاری نیز مشکوک شوند.

انتهای پیام

کد N755269

وبگردی