آفتاب
حاجی:

استخدام‌های بی‌رویه دولت قبل را به فاجعه تعبیر می‌کنم

استخدام‌های بی‌رویه دولت قبل را به فاجعه تعبیر می‌کنم

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: به دنبال نقد دولت قبل نیستم اما استخدام‌های بی‌رویه دولت قبل را به فاجعه تعبیر می‌کنم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: به دنبال نقد دولت قبل نیستم اما استخدام‌های بی‌رویه دولت قبل را به فاجعه تعبیر می‌کنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی حاجی با حضور در برنامه کمیته فرهنگیان حزب جوانان ایران اسلامی، اظهار کرد: آموزش و پرورش با این‌که برای همه شناخته شده است اما هنوز هم غریب است. هر نهاد، سازمان و وزارتخانه‌ای که بخواهد امری را معرفی یا فرهنگ سازی کند به سراغ آموزش و پرورش می‌رود. این کار از دشمن شناسی و دشمن ستیزی شروع می‌شود تا به مسائل مربوط به آب،‌ برق و... می‌رسد.

وی ادامه داد: چون جامعه ما چندقطبی است و از لحاظ مبانی فکری مسئولین ما گاهی با هم تفاوت نظر دارند در آموزش و پرورش هم تأثیر می‌گذارد. آموزش و پرورش هم باید مبانی قدرت‌های سیاسی کشور را رعایت کند و هم در ادامه دستاوردهای آموزشی روز دنیا حرکت کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متأسفانه وزرا باید به مجلس نگاه کنند تا ببینند به چه مدیرانی علاقه دارند و از چه کسانی خوششان نمی‌آید. باید بدانیم که وزیر چقدر اختیار دارد تا سکان آموزش و پرورش را بدون ترس از اعتراض، استیضاح را به دست بگیرد.

وی همچنین تأکید کرد: آموزش و پرورش یکی از مهمترین مسائل کشور در کنار حوزه‌هایی چون امنیت و بهداشت است. خزانه ما مثل کاسه‌ای است که هرچه از طریق نفت، مالیات، عوارض و... کسب می‌شود به آن وارد می‌گردد. حالا می‌خواهند آن را تقسیم کنند. بخش‌هایی هستند که از این کاسه ارتزاق می‌کنند و نوعاً چیزی هم به آن اضافه نمی‌کنند.

حاجی ادامه داد: اگر بخواهیم ببینیم که آموزش و پرورش چه برونداد اقتصادی دارد و مشخص کنیم چه آورده‌ای به آن کاسه خزانه دارد و یا فقط مصرف‌کننده است باید به صورت طولانی مدت عملکردش را بررسی کنیم. دانش‌آموزان بیسواد امروز که وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند تحصیلکرده‌ها و سرمایه‌آوران آینده برای جامعه به حساب می‌آیند. پس نوع اقتصاد این نهاد سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

وی با انتقاد از عدم وجود برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در سیستم آموزشی، گفت: رئیس سابق برنامه و بودجه، روزی گفت مشکل ما این است که به جای برنامه‌ریزی، برنامه‌روزی داریم یعنی هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم به جای نگاه کردن به آینده فقط به سرانجامش در حال حاضر فکر می‌کنیم. به همین دلیل است که می‌بینیم در مشاغل خدماتی مهمی مثل پرستاری، پلیس‌ها و معلمین، افراد کمتر از شغلشان راضی هستند.

این وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان این‌که دنبال نقد دولت قبل نیستم، تصریح کرد: نمی خواهم دولت قبل را نقد کنم اما استخدام‌های زیاد در دوران آنها را به یک فاجعه تعبیر می‌کنم. آموزش و پرورش هم دچار این فاجعه شده است. البته نارضایتی معلمان از این وزارتخانه در زمان آقای خاتمی و دولت قبل از آن نیز بوده است. من وقتی وزیر شدم طلب‌هایی از 8 تا 9 سال قبل از دوران خودم وجود داشت که به معلم‌ها پرداخت نشده بود.

وی وجود نگاه امنیتی در هر نهادی را محدودکننده خوانده و گفت: نگاه امنیتی در همه جا وجود دارد و باعث محدود شدن شکوفایی‌ها در هر نهادی خواهد شد.

انتهای پیام

کد N755229

وبگردی