آفتاب
/اخبار یمن/

نشست غیر علنی شورای امنیت درباره یمن/احتمال انتقال مذاکرات به خارج

نشست غیر علنی شورای امنیت درباره یمن/احتمال انتقال مذاکرات به خارج

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه نشست غیر علنی را در خصوص آخرین تحولات یمن برگزار کردند. در همین حال یک مقام آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن تصمیمی برای انتقال سفارت خود به عدن ندارد. فرستاده سازمان ملل نیز گفت که مذاکرات یمن به خارج از این کشور و نه ریاض منتقل می‌شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه نشست غیر علنی را در خصوص آخرین تحولات یمن برگزار کردند. در همین حال یک مقام آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن تصمیمی برای انتقال سفارت خود به عدن ندارد. فرستاده سازمان ملل نیز گفت که مذاکرات یمن به خارج از این کشور و نه ریاض منتقل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد آخرین تحولات یمن را با حضور جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن بررسی کردند.

فرانسوا دلاتر، رئیس دوره‌ای شورای امنیت و نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: اعضای شورای امنیت در این نشست به اظهارات جمال بن عمر از طریق ویدئو کنفرانس گوش داده و تاکید کردند که باید وحدت و تمامیت ارضی یمن حفظ شود.

دلاتر نیز در کنفرانسی خبری پس از پایان جلسه شورای امنیت عنوان داشت: باید تمامی طر‌ف‌های یمنی به قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت به ویژه قطعنامه اخیر 2201 پایبند باشند.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت پس از پایان نشست غیرعلنی این شورا که بیش از دو ساعت به طول انجامید، از تمامی طرفهای منطقه‌ای خواست در امور یمن مداخله نکنند و به قطعنامه‌های ذی ربط شورای امنیت پایبند باشند.

سفارت واشنگتن به عدن منتقل نمی‌شود

از سوی دیگر یک مسئول برجسته در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن تصمیم ندارد مثل برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سفارت خود را در یمن به شهر عدن انتقال دهد.

این مقام آمریکایی در مصاحبه با خبرنگاران که جان کری، وزیر خارجه آمریکا را همراهی می‌کردند، عنوان داشت که متیو تولر، سفیر آمریکا در یمن در حال حاضر از دفتری در شهر جده عربستان فعالیت می‌کند.

دولت آمریکا در ماه فوریه به دلایل امنیتی سفارت خود را در صنعا بست.

انتقال مذاکرات به خارج از یمن

از سوی دیگر جمال بن عمر در مصاحبه با شبکه خبری المیادین اعلام کرد که احتمالا مذاکرات یمن به خارج از این کشور و نه شهر ریاض منتقل می‌شود.

پیش از این عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن خواهان انتقال محل مذاکرات یمن به مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شده بود.

همچنین بن عمر اعلام کرد که گروه‌های یمنی بر سر مساله تشکیل شورای ریاست جمهوری پنج جانبه به توافق رسیده‌اند.

همزمان منابع یمنی در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره اعلام کردند که جمال بن عمر در دیدار قریب الوقوع خود با عبدربه منصور هادی در عدن ساختار توافقی برای تشکیل شورای ریاست جمهوری به ریاست هادی را مطرح می‌کند.

یک منبع در یمن نیز اعلام کرد که شخصیت‌های شرکت کننده در مذاکرات، فرستاده سازمان ملل را در سفر به عدن همراهی می‌کنند.

سفر هیاتی از انصارالله به قاهره

علاوه بر این منابع یمنی اعلام کردند هیاتی از جنبش انصارالله یمن پس از سفری چند روزه وارد قاهره شد.

عبدالملک العجری، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در این خصوص عنوان داشت که این هیات وارد قاهره شده تا با نماینده دائم یمن در اتحادیه عرب در خصوص آخرین تحولات سیاسی یمن و چگونگی برقراری روابط با مسئولان مصری برای دیدار کند.

در همین راستا، محمد صالح النعیمی، دبیر سیاستگذاری‌های اتحادیه گروه‌های مردمی (یکی از احزاب القاء المشترک در یمن) اعلام کرد که موضع مصر نسبت به رخدادهای یمن تا حد زیادی دارای توازن است و این کشور موضعی واحد را نسبت به تمامی جریان‌های سیاسی در یمن اتخاذ کرده است.

النعیمی که در راس هیاتی یمنی و متشکل از چند جریان سیاسی به مصر رفته در مصاحبه با روزنامه الیوم السابع گفت: وضعیت سیاسی در یمن ایجاب می‌کند تا مصر نماینده ویژه خود را به یمن بفرستد و تلاش‌ برای ایجاد راه حل میان گروه‌های سیاسی درگیر و نزدیک کردن دیدگاه‌ها صورت بگیرد.

النعیمی که به جنبش انصارالله نزدیک است گفت که در سفرش با هیات انصارالله به روسیه در هفته گذشته به توافق‌های جدیدی در مورد اوضاع کنونی در یمن دست یافت.

وی خاطرنشان کرد که هیات انصارالله تصمیم دارند ظرف روزهای آتی به کشورهای ابرقدرت سفر کنند و احتمالا چین ایستگاه بعدی آن خواهد بود.

واکنش انصارالله به دعوت از منصور هادی برای حضور در نشست سران عرب

از سوی دیگر شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد که جنبش انصارالله یمن اقدام اتحادیه عرب در دعوت از عبدربه منصور هادی برای حضور در نشست سران عرب را محکوم کرده و این اقدام را مداخله‌ای در امور یمن به شمار می آورد.

پیشتر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب به حمایت مجدد این اتحادیه از عبدربه منصور هادی تاکید و اعلام کرد که از تلاش‌های او برای تکمیل اجرای مراحل سیاست انتقالی حمایت می‌کند.

تعیین فرمانده جدید نیروهای امنیت مرکزی در عدن

از سوی دیگرعبدربه منصور هادی با صدور دستوری سرتیپ ثابت مثنی جواس را به عنوان فرمانده نیروهای امنیت ویژه در عدن تعیین کرد. این نخستین دستور هادی پس از حضور وی در عدن است.

این تصمیم آغازگر دیگر تصمیم‌های هادی برای اعمال تغییراتی در پست‌های نظامی و امنیتی خواهد بود.

انتهای پیام

کد N755045

وبگردی