آفتاب

بودجه دفاعی سال 2015 چین 10 درصد افزایش می‌یابد

بودجه دفاعی سال 2015 چین 10 درصد افزایش می‌یابد

در شرایطی که اقتصاد بی رونق چین در حال شکوفایی است، سخنگوی پارلمان این کشور از افزایش10 درصدی بودجه دفاعی سال جاری در مقایسه با سال 2014 و افزایش سرمایه‌گذاری در تجهیزات پیشرفته چین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "فو یینگ"، سخنگوی کنگره ملی خلق چین در کنفرانسی خبری گفت: رقم دقیق افزایش بودجه دفاعی روز پنج شنبه در نشست سالانه پارلمان چین اعلام خواهد شد.

سال گذشته میلادی بودجه دفاعی چین با 2 / 12 درصد افزایش به 130 میلیارد دلار رسید که پس از آمریکا در رتبه دوم قرار گرفت.

فیو یینگ گفت: در حال حاضر وضعیت دشوار است. در میان توصیه‌هایی که برای سال 2015 میلادی مطرح شده، بودجه دفاعی و افزایش هزینه‌های دفاعی احتمالا حدود 10 درصد خواهد بود.

چین در دو دهه اخیر افزایش دو رقمی بودجه داشته اما بسیاری از کارشناسان معتقدند، هزینه‌های دفاعی واقعی چین بسیار بیشتر است.

فو ینیگ افزود: در مقایسه با قدرت‌های بزرگ جهانی، راه مدرن سازی دفاعی چین بسیار دشوار است. ما باید برای بخش اعظم تجهیزات نظامیان و تحقیق و ساخت آن‌ها به خودمان متکی باشیم. به علاوه ما باید حفاظت از افسران و سربازان‌مان را تقویت کنیم. سیاست دفاعی چین در ذات دفاعی است. این مساله کاملا درقانون اساسی شرح داده شده است. ما به آسانی این اصول و قوانین را تغییر خواهیم داد.

در حالی که پکن جزئیات هزینه‌های نظامی‌اش را محرمانه نگه می‌دارد، کارشناسان معتقدند افزایش بودجه احتمالا صرف تقویت نیروی دریایی از طریق تامین کشتی‌های ضد زیردریایی و ساخت هواپیمابرهای بیشتری می‌شود.

رهبران چین مرتبا مدرن سازی نظامی این کشور را با مرتبط کردن بودجه دفاعی به رشد سریع میزان تولید ناخالص داخلی توجیه می‌کنند. اما رشد تولید ناخالص داخلی سال گذشته میلادی 4 / 7 درصد بوده که در 24 سال گذشته کمترین رشد را داشته و انتظار می‌رود این درصد در سال 2015 میلادی به هفت برسد.

انتهای پیام

کد N754903

وبگردی