آفتاب

سفیر ایران در لبنان: علمای دین در قبال آنهایی که برداشت غلط از دین دارند، مسئولند

سفیر ایران در لبنان: علمای دین در قبال آنهایی که برداشت غلط از دین دارند، مسئولند

سفیر کشورمان در بیروت گفت: این وظیفه همگان از جمله علمای دین است که در خصوص آنهایی که برداشت غلطی از دین دارند، از هیچ کوششی فروگذار ننمایند چرا که در غیر این صورت، در قبال تاریخ و نسل‌های آینده مسئول خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد فتحعلی در سخنانی در ششمین دور از گفت‌وگوهای دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی تحت عنوان «‌همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه‌» بیان کرد: بدون شک جامعه کنونی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند گفت‌و‌گو و تلاش برای توسعه و ترویج تفکر اعتدال و عطوفت و مهربانی جهت مقابله با تفکر خشونت و افراط گرایی است. به ویژه آنکه در جهان کنونی عده‌ای تلاش دارند با ارائه چهره‌ای غلط و غیر واقعی از دین، به اهداف شوم خود در ابعاد مختلف برسند و در این مسیر، عده‌ای نیز ناخواسته و جاهلانه از آنها پیروی می‌نمایند.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی تمامی پیامبران و رسولان الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت عیسی بن مریم که درود خدا بر آنان باد؛ توسعه و گسترش عدالت و مهربانی در جامعه و هدایت جوامع بشری به سمت فلاح و رستگاری با رفتار و گفتار نیک است. منش و شیوه اولیا و رسولان الهی، همواره در اوج عطوفت و مهربانی بود و در سیره زندگی هیچ پیامبری، خشونت جایگاهی نداشته است. یکی از ارکان مهم همه ادیان الهی، ابراز و اظهار رحمت و مودت بین ابناء بشر است و خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر فرموده است: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ هم‌چنین اعتدال و اجتناب از افراط و تفریط نیز به عنوان یک اصل مسلم، مورد تاکید رهبران الهی و اولیاء خدا بوده و امروز جوامع بشری در صورتی مسیر تعالی و تحول را خواهند پیمود که متمسک به این اصل مترقی شوند.

سفیر کشورمان در بیروت افزود: غایت اصلی خلقت ، رشد و تعالی انسان و رسیدن به کمال در سایه تعالیم انبیاء الهی است. فلسفه بعثت انبیاء، علاوه بر بیان نحوه بندگی در برابر خالق، تعلیم سلوک اجتماعی و آداب تعایش و همزیستی سالم و تحمل یکدیگر بوده است، چراکه بر اساس آموزه‌های دینی، ابناء بشر که در قالب نژادها، رنگ‌ها و طوایف مختلف خلق شده‌اند، هیچ یک بر دیگری رجحانی ندارند مگر در تقرب به ذات حق تعالی. متاسفانه این آموزه‌های دینی گرانبها، در برخی جوامع کنونی مورد غفلت قرار گرفته است. در برخی دیگر، به عمد و با تفسیری غلط، برای ایجاد فتنه و درگیری در راستای تحقق اهداف کسانی که از اختلافات بشر منتفع می‌شوند، مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: در جهان کنونی، تمامی کسانی که به نام دین، گرفتار افراط گرایی و خشونتند از دو حالت خارج نیستند: یا آنکه با فهم ناقص خود برداشتی اشتباه و غلط از دین دارند و یا آنکه اصلا هیچ ارتباطی با دین نداشته و تلاش دارند در پوشش دین، به اهداف خاص خود دست یابند. پدیده تکفیر یک گروه توسط گروه دیگر که امروز نه تنها منطقه ما بلکه دنیا را با اعمال تروریستی خود مورد تهدید قرار داده، در همین چارچوب است. در خصوص آنهائیکه برداشت غلطی از دین دارند، وظیفه همگان از جمله علمای دین اعم از مسلمان، مسیحی و یا پیروان طوایف دیگر، این است که برای هدایت فکری آنان از هیچ کوششی فروگذار ننمایند که در غیر این صورت، در قبال تاریخ و نسل‌های آینده مسئول خواهند بود اما در مقابل آنانکه هیچ ارتباطی با دین نداشته و تنها در پوشش دین تلاش دارند به اهداف شیطانی خود برسند، چاره ای جز مقاومت و ایستادگی نیست.

فتحعلی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نسبت به فهم نادرست از دین هشدار داد و آن مرد بزرگ، از آغاز نهضت مردمی در ایران، نه تنها نسبت به فهم نادرست از دین و تبعات خطرناک آن هشدار داد بلکه خطر سوء استفاده از دین برای ایجاد اختلاف، توسط قدرت های سلطه‌گر را گوشزد نمود. در همین راستا امام خمینی رحمه الله علیه، اسلام آمریکایی را که نه تنها برای جوامع مسلمان بلکه برای همه ملت ها، پدیده ای خطرناک به شمار می‌رود را تببین نمود.هشدار امام بیش از سه دهه قبل و در زمانی صورت گرفت که هنوز سخنی از گروه های تندرو دینی به نام القاعده، داعش و النصره نبود. اکنون کشورهای منطقه، گرفتار تندروی‌های دینی به نام داعش و النصره و غیره شده‌اند که جان و مال و ناموس ملت‌ها را مباح دانسته و با شعار تکفیر، از ارتکاب هیچ جنایتی فروگذار نیستند. رفتار وحشیانه این گروه‌ها، جای هیچگونه شک و شبهه‌ای را باقی نمی‌گذارد که رهبران آشکار و پنهان آنها، به صورتی هدفمند و با سناریوی از پیش طراحی شده، قصد تخریب چهره دین در میان جوامع بشری را دارند. نحوه عملکرد آنها، نشان از طراحی دقیق توسط سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی دارد که در این میان، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از سازمان های اطلاعاتی غربی و منطقه ای همسو با آن رژیم، بیشترین سهم را دارند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است خطر تروریسم، تهدیدی برای کلیه کشورها و ملت‌های منطقه اعم از مسلمان و مسیحی و یا پیروان دیگر طوایف و ادیان است و اکنون همگان وظیفه دارند در اتحاد با یکدیگر به مقابله با آن برخیزند. ضروری است توجه همگان را به این نکته جلب نمایم که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای، جریان تکفیر را یک جریان مضر و خطرناک در دنیای اسلام و دارای سابقه تاریخی برشمردند که اکنون با حمایت مالی برخی از دولتهای منطقه و با طرّاحی سرویس‌های جاسوسی کشورهای استعماگر، تجدید حیات کرده است.

امام خامنه ای، داعش را یکی از شاخه های شجره‌ خبیثه‌ تکفیر دانسته و نسبت به رشد هدفمند آن که نسل‌کشی و ریختن خون بی‌گناهان، بخشی از جرائم آنهاست، هشدار داده‌اند.

فتحعلی ادامه داد: در همین چارچوب و با هشدار نسبت به توسعه تروریسم، جناب آقای دکتر روحانی رییس محترم جمهوری اسلامی ایران نیز در سال 2013 ، پیشنهادی را به سازمان ملل ارائه کرد تا روز 18 دسامبر، به نام روز «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» نامگذاری شود که این پیشنهاد مورد استقبال و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل نیز قرار گرفت.

سفیر کشورمان در پایان اظهار داشت: تاکید می‌کنم که این اجلاس و نشست‌های مشابه ضرورت جامعه امروزی بوده و این نشست به سهم خود نقش به سزایی در هدایت جامعه بشری به سمت جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی دینی خواهد داشت. کشورها و ملت‌های منطقه، امروز اگر با یکدیگر در مقابل تروریسم سازمان یافته متحد نشوند، فردا خیلی دیر خواهد بود.

ششمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی تحت عنوان «‌همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه‌» طی روزهای 12 و 13 اسفندماه جاری در بیروت؛ پایتخت لبنان در حال برگزاری است. این دور از گفت‌وگوها با شرکت هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین، علاوه بر آرام کشیشیان اول، رهبر ارامنه حوزه سیلیسی‌ و دیگر شخصیت‌های دینی ارامنه لبنان، هیئتی از ارامنه کشورمان به همراه اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه کل ارامنه تهران و شمال ایران در آن شرکت دارند. ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ریاست هیات شرکت کننده ایرانی را به عهده دارد.

انتهای پیام

کد N754875

وبگردی