آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

مجوز افزایش قیمت دستمال کاغذی نداشتیم

مجوز افزایش قیمت دستمال کاغذی نداشتیم

در پی افزایش قیمت برخی از برندهای دستمال کاغذی در بازار مصرف، رییس انجمن صنایع سلولزی اعلام کرد که در سال جاری مجوز افزایش قیمت برای دستمال کاغذی نداشتیم و با تعیین سقف قیمت در سال گذشته، حتی قیمت‌ها را کاهش هم داده‌ایم.

عباس خوشگرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که براساس تفاهم بین انجمن صنایع سلولزی و سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظارت بر قیمت انواع محصولات سلولزی و بهداشتی بر عهده انجمن است، گفت: انجمن صنایع سلولزی در سال گذشته برای انواع دستمال کاغذی، حوله کاغذی و دستمال توالت سقف قیمتی در نظر گرفته که بر این اساس، قیمت این محصولات کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که اغلب تولیدکنندگان قیمت های مصوب انجمن را رعایت می کنند، اظهار کرد: اثرات این موضوع در فروشگاه های معتبر و زنجیره ای سطح شهر مشاهده می شود و تنها ممکن است برخی از برندها به صورت خودسرانه در برخی نقاط شهر قیمت را افزایش داده باشند یا این که فروشگاه نسبت به فروش محصولات به قیمت بالاتر از نرخ تعیین شده، اقدام کرده باشد.

خوشگرد همچنین با اشاره به فعالیت بیش از 100 واحد تولیدی صنایع سلولزی و بهداشتی در کشور، حجم تولید انواع محصولات سلولزی در سال را حدود 200 هزار تن عنوان کرد و گفت: نیمی از این محصولات مربوط به تیشو (انواع دستمال کاغذی، حوله و...) و نیمی دیگر مربوط به پوشک بچه، پوشک بزرگسال و سایر محصولات است.

به گفته رییس انجمن صنایع سلولزی با توجه به امکانات و توانایی‌های واحدهای تولیدی محصولات سلولزی، در حال حاضر این واحدها می توانند تا 10 برابر نیاز کشور اقدام به تولید کنند؛ از این رو محصولات سلولزی و بهداشتی با مازاد محصول مواجه هستند.

وی با بیان این‌که بیشتر مواد اولیه پوشک، وارداتی است، گفت: در مورد تیشو در سال های قبل 30 درصد از آن در داخل تولید می شد و حدود 70 درصد تامین تیشو از طریق واردات صورت می گرفت که با تاسیس چند واحد تولید این کاغذ در داخل کشور، در سال جاری واردات کاهش پیدا کرده و به نظر می رسد در سال پیش‌رو نیازی به واردات تیشو نباشد.

خوشگرد همچنین درباره پتانسیل صادراتی ایران در محصولات سلولزی ادامه داد: به رغم موقعیت برتر ایران در منطقه و همجوار بودن با کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، عراق و کشورهای آسیای میانه که اغلب می توانند بازار هدف خوبی برای ایران باشند، در زمینه صادرات این محصولات چندان چشمگیر عمل نکرده‌ایم و صادرات موفقی نداشتیم. در صورتی که می توانیم بازار بسیاری از کشورهای منطقه را در حوزه این محصولات در دست بگیریم.

رییس انجمن صنایع سلولزی با اشاره به مشکلات گریبانگیر صنعت سلولزی در کشور اظهار کرد: مشکلات صنعت سلولزی همانند بقیه صنایع است که از جمله مهمترین آن‌ها می توان به سرمایه در گردش شرکت ها، عملکرد انضباطی بانک ها و هزینه تولید به ویژه در سال های اخیر اشاره کرد.

به گفته وی یکی دیگر از مشکلات ویژه در صنعت سلولزی، کثرت واحدهای تولیدی این صنعت است که موجب شده چند برابر نیاز، امکان تولید وجود داشته باشد و همین امر باعث رقابت دائمی و برخی مواقع باعث رقابت ناسالم بین واحدهای تولیدی شده است.

انتهای پیام

کد N754815

وبگردی