آفتاب

مرور پرشورش موسیقایی در «رقص قطره»

مرور پرشورش موسیقایی در «رقص قطره»

آلبوم موسیقی «رقص قطره» با هنرنمایی عماد توحیدی و شورش رعنایی به بازار رسید.

آلبوم موسیقی «رقص قطره» با هنرنمایی عماد توحیدی و شورش رعنایی به بازار رسید.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا،‌ در این مجموعه‌ی موسیقایی که 18 قطعه را شامل می‌شود، عماد توحیدی دف نواخته و شورش رعنایی با ساز تار او را همراهی کرده است.

علیرضا میرعلینقی در یادداشتی برای این آلبوم نوشته است: «بخش اول آلبوم، حاوی ایده‌های شخصی نوازنده است که طیفی سیال و تعیین‌ناپذیر را بین بداهه‌نوازی آزاد و نواپردازی‌های معین نشان می‌دهد. گو این‌که از پیشینه‌ی حافظه‌ی موسیقایی خود رها نیست و نباید هم باشد، اما در قطعه‌ی ششم، موسوم به اوینار (واژه کُردی به معنای عاشق) سایه‌هایی از موسیقی کردستان با استفاده از فنون نوازندگی ساز دیوان شنیده می‌شود. اجرای خوش‌صدای این فنون با ساز تار فارسی گاه بسیار مشکل است و دشواری‌های ویژه‌ی خود را در انگشت‌گذاری‌ها دارد که نوازنده از عهده‌ی آن برآمده است. نوجویی نوازنده در بهره‌گیری از فرهنگ صوتی مناطق مختلف محدود به ناحیه‌ای خاص نیست. در قطعه‌ی دوم نیز سایه‌هایی از موسیقی آذری با فنون نوازندگی ساز قوپوز شنیده می‌شود. در قطعه‌ی سیزدهم (بخش دوم) نیز حالاتی از موسیقی خراسانی، با تداعی نغمه‌ی شور، رخ می‌نمایاند.»

این پژوهشگر موسیقی در ادامه افزوده است: «بخش دوم، مروری پُرشورش است، بر سطحی گسترده از مطالبه‌ای که علاقه‌های ثابت و درونی مجری را تشکیل می‌دهد و برخی قسمت‌های آن، یادآوری وفادارانه‌ای است از اجراهای اساتید نامدار در هنر تارنوازی چهل‌سال گذشته. ریشه‌های موروثی هنر تنبورنوازی در موسیقی منطقه‌ی غرب ایران (کرمانشاه) هم در این اجرا آشکار است و گذشته از این‌که چنین ارجاعی سال‌هاست که خواست بسیاری از نوازندگان جوان تار و سه‌تار است، نشانه‌ای از علاقه‌ی آنان به این ایده است که بین این حوزه‌های به‌ظاهر متفاوت (تارنوازی، سه‌تارنوازی و تنبورنوازی) پلی بزنند و طنینی تازه در فضای موسیقی تکنوازی امروز پدید بیاورند.»

«رقص قطره» توسط انتشارات «ماهور» منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N754728

وبگردی