آفتاب
گزارش مراسم روز بهداشت محیط در لرستان؛

بیماری ریوی در کارگران فارسیت غوغامی کند/آزمایش نان جدی گرفته شود

بیماری ریوی در کارگران فارسیت غوغامی کند/آزمایش نان جدی گرفته شود

خرم آباد -مراسم روزبهداشت محیط درحالی در خرم آباد برگزارشد که رئیس علوم پزشکی لرستان ازمشکلات این حوزه گفت، مشکلاتی از بیماری ریوی کارگران فارسیت تا لزوم توجه به بهداشت شیرمدارس و نان تولیدی در استان.

به گزارش خبرنگار مهر، کوروش ساکی بیش از ظهر سه شنبه در مراسم روز بهداشت محیط وجود طبیعت پاک را نعمتی بزرگ برای انسان ها دانست و اظهار داشت: خداوند طبیعت را پاک و عاری از هرگونه نقص و پلیدی آفریده است و این انسان ها هستند که آن را آلوده می کنند.

وی به روند تکامل تمدن بشری و صنعتی شدن آن اشاره کرد و افزود: انسان بعد از سپری کردن دوره غار نشینی به کشاورزی روی آورد که پس از آن نیز وارد جامعه صنعتی شد و در حال حاضر بحث گذر از جامعه صنعتی در جهان مطرح شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان ادامه داد: امروز جوامع پیشرفته آسیب های جامعه صنعتی روی سلامت انسان را درک کرده لذا از فاز صنعتی عبور کردند اما کشورهای جهان سوم اکنون در حال ورود به این فاز هستند که این امر مشکلات زیادی برای آنها به بار آورده است.

بیماری ریوی در کارگران فارسیت دورود غوغا می کند

ساکی با بیان این مطلب که ساخت کارخانه سیمان و پتروشیمی برای کشورهای جهان سوم افتخار محسوب می شود بیان داشت: با افزایش تعداد این کارخانجات آلودگی های ناشی از آن ها باعث افزایش میزان سل و سرطان در بین افراد شده و به بهانه پیشرفت جامعه و اشتغالزایی آسیب های زیادی به مردم وارد شده است.

وی افزود: کشورهای بیشتر توسعه یافته به این واقعیت رسیده اند که با افزایش کارخانجات صنعتی بشر بیش از آنکه چیزی به دست آورد نعمت های بیشتری را از طریق طبیعت از دست می دهد لذا استراتژی های آن ها تغییر یافت و صنایع مزاحم را رد کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان به تلاش های فراوان برای راه اندازی کارخانه فارسیت دورود اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکنون مشاهده می کنیم که بیماری های ریوی ناشی از کارکردن در این کارخانه غوغا می کند و کارگران این کارخانه بعد از بازنشستگی بر اثر بیماری "مزوتلیوما" به علت مواجهه با آزبست از دنیا می روند.

ساکی ادامه داد: اکنون این سوال مطرح می شود که احداث کارخانه فارسیت چقدر برای استان مفید بوده است.

از صنایع مزاحم و آلاینده عبور کنیم

وی یادآور شد: اکنون دنیای تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که می توان از صنایع مزاحم عبور کرد و وارد صنایع پاک شد و از این صنایع پاک برای ارتقاء و پیشرفت جامعه استفاده کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان به اهمیت حفظ بهداشت محیط و اثرات حفظ محیط اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه بهداشت محیط در یک چرخه سیستماتیک قرار گرفته است و یکی از موضوعاتی که خداوند برای مخلوقات خود به نمایش گذاشته است این ارتباطات وسیع حوزه های مختلف چرخه طبیعت است.

ساکی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار میلیارد سلول در بدن انسان وجود دارد ادامه داد: هر کدام از این سلول ها ۲۳ جفت کروموزوم دارند و تمامی آن ها ارتباطات وسیعی با هم دارند به گونه ای که عدم ناهماهنگی یکی از این سلول ها و تولید مثل بیش از حد آن تبدیل به سلول سرطانی می شود.

وی حفظ بهداشت محیط  را با سلامت انسان مرتبط دانست و تصریح کرد: هر جا بشر در نظم طبیعت دخالت کرد ریتم آن را بر هم زد لذا تغییر آب و هوا، آسیب وارد شدن به لایه اوزن، افزایش بیماری ها و انواع سرطان ها نتیجه دخالت بشر در امور طبیعت و کره خاکی است.

گلایه از وضعیت شیر توزیع شده در برخی مدارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان به شیر توزیع شده بین دانش آموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: در برخی آزمایش ها دیده می شود شیری که بین دانش آموزان توزیع می شود به درد نمی خورد و نه تنها سلامتی نمی آورد بلکه باعث بیماری شده و سلامت دانش آموزان را تهدید می کند.

ساکی همچنین به مشکلات نان و نحوه پخت آن در نانوایی ها اشاره کرد و اظهار داشت: علیرغم بالا رفتن قیمت نان متاسفانه در کیفیت آن تغییری صورت نمی گیرد.

وی افزود: با تلاش های زیاد وزارت بهداشت برای حذف جوش شیرین در نانوایی ها که مصرف مداوم آن سرطان زا بوده بالاخره پس از سال ها توانستیم این ماده را از نان کم کنیم لذا اگر نان را که قوت قالب مردم است به سطح بهینه سازی حرکت کند می تواند در فرایندهای بیماری ها تاثیر گذار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان عنوان کرد: کشور انگلستان با کنترل میزان نمک در نان توانست به میزان ۶۰ درصد پیوند کلیه و دیالیز را کاهش دهد این در حالی است که نانوایی های کشور این موضوع را رعایت نکرده بطوریکه تعداد دیالیزی های کشور خیلی زیاد بوده و تعداد آن ها دائم رو به افزایش است.

کم توجهی به آزمایش نان

ساکی اضافه کرد: اگر لیست هزینه های نانوایی ها را بررسی کنیم می بینیم که کوچکترین هزینه ها در آن لحاظ شده اما هزینه های ناشی از آزمایش نان در آن وجود ندارد و این نشان دهنده این است که نظارت و کنترل روی نانوایی ها کم بوده است.

وی تصریح کرد: حوزه بهداشت حوزه توانمندی بوده و خوب کار می کند اما نباید به وضعیت موجود راضی بود و بایستی در این زمینه کارهای بیشتری صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان ادامه داد: بایستی بپذیریم که روش های کنونی در حوزه بهداشت جوابگوی جامعه نبوده لذا لازم است طرح های بدیع و نوآوری وارد این سیستم شود.

ساکی یادآور شد: کارشناسان فعال و نوآوری در حوزه بهداشت شهرستان وجود دارد که بایستی از ظرفیت آنها برای اجرای طرح های نو استفاده کرد چرا که نیاز است در عرصه بهداشت افکارمان را بارور کرده و دست به ابداع بزنیم.

وی افزود: برای ارائه طرح های جدید در حوزه بهداشت نباید توان عمده بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و فازغ التحصیلان بیکار جامعه را نادیده گرفت.

کد N754407

وبگردی