آفتاب

رویترز : کری از ترس قدرتگیری ایران پس از حصول توافق هسته ای به ریاض می رود

رویترز : کری از ترس قدرتگیری ایران پس از حصول توافق هسته ای به ریاض می رود

خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض می‌رود تا به ملک سلمان اطمینان دهد هر گونه توافق هسته‌ای با ایران مطابق با منافع عربستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است هفته جاری پس از مذاکره با مقامات ایرانی در مونترو سوییس به ریاض سفر کند با این هدف به آن‌جا می‌رود که به ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان با وجود نگرانی‌های این کشور مبنی بر این که این توافق ممکن است منجر به افزایش روابط آمریکا و ایران شود اطمینان دهد که توافق هسته‌ای با ایران مطابق با منافع عربستان است.

متقاعد کردن عربستان برای پذیرش هر توافق هسته‌ای با ایران برای باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا بسیار حائز اهمیت است چون واشنگتن برای این که بتواند سیاست‌هایش در منطقه را پیاده کند و نقش این کشور برای نفوذ در بازار نفت را در اختیار داشته باشد به همکاری ریاض نیازمند است.

به گزارش رویترز اصلی‌ترین منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا، جمهوری خواهان کنگره و اسراییل هستند اما عربستان نیز یک منتقد به شمار می‌آید چون می‌ترسد که حصول چنین توافقی به بهبود روابط تهران و واشنگتن بیانجامد. عربستان هم‌چنین نگران است که یک توافق هسته‌ای منجر به افزایش قدرت ایران در منطقه خاورمیانه شود.

یک دیپلمات عربی در این باره گفت: سعودی‌ها از این می‌ترسند که رییس‌جمهور آمریکا به هر قیمتی با ایران توافق کند چون این اتفاق برای مشروعیت وی بسیار مهم است از طرف دیگر ایران در ازای این توافق جایگاه ویژه‌ای در منطقه به دست خواهد آورد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که روز دوشنبه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در سوییس دیدار کرده قرار است هفته جاری به ریاض سفر کند و پس از آن نیز به عربستان خواهد رفت تا با مقامات کشورهای حاشیه خلیج (فارس) دیدار و گفت‌و‌گو کند.

کارشناسان می‌گویند که خشم عربستان نسبت به یک توافق احتمالی با ایران طی روزهای اخیر باعث بروز آشفتگی دیپلماسی برای تقویت وحدت میان کشورهای سنی منطقه خاورمیانه در مواجه با مسائل از جمله ایران شده است.

به گزارش رویترز آمریکا نیز در نگرانی‌های این کشورها درباره ایران با آن‌ها شریک است. اگرچه مقامات آمریکایی تمایلی برای بیان استراتژی‌های‌شان که ممکن است منجر به کاهش نفوذ منطقه‌یی ایران شود ندارد.

اطلاعات افشا شده در سایت ویکی لیکس نشان می‌دهد ریاض مدتهاست درباره ظرفیت هسته‌ای ایران نگران است تا جایی که ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان از واشنگتن خواست تا با حمله به ایران به این مساله پایان دهد.

اما عربستان اکنون شاهد قدرت‌گیری ایران در منطقه به ویژه در عراق و سوریه است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت: کری قرار است به وضوح به سعودی‌ها بگوید که ما نگرانی آن‌ها درباره امنیت منطقه را درک می کنیم. مساله‌ای که ما نیز نسبت به آن نگران هستیم.

انتهای پیام
کد N754291

وبگردی