آفتاب
جایگاه خودروسازان در جدول 500 شرکت برتر ایران

رتبه اول اشتغال‌زایی به خودروسازان رسید

رتبه اول اشتغال‌زایی به خودروسازان رسید

در فهرست 500 شرکت برتر ایران در سال 1393، هر دو شرکت مطرح خودروسازی کشور نسبت به سال قبل سقوط را تجربه کرده‌اند، ولی با وجود این، وضعیت شرکت ایران‌خودرو همچنان بهتر از سایپاست.

به گزارش سرویس بازار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سازمان مدیریت صنعتی رتبه فروش شرکت‌های مربوط به گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو را در میان 500 شرکت برتر کشور اعلام کرده است. در این فهرست، ایران‌خودرو با دو رتبه سقوط نسبت به سال قبل در رده دهم قرار دارد. سایپا نیز با سقوطی هفت پله‌ای، در جایگاه بیست و یکم ایستاده است.

30 شرکت خودرو و قطعه‌ساز در فهرست 500 شرکت برتر

نام 28 شرکت دیگر نیز در گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو دیده می‌شود. یکی از آنها، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) است که با پنج رتبه سقوط در رده 22 قرار دارد. شرکت مهندسی و مشاور سازه‌گستر سایپا نیز با 9 پله سقوط، رده 54 را به خود اختصاص داده است.

شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو (ایساکو)، پنجمین شرکت در گروه وسایط نقلیه و قطعات خودروست؛ این شرکت در فهرست کلی با 12 رتبه سقوط در جایگاه 99 قرار گرفته است.

سه شرکت بازرگانی سایپا یدک، ایران خودرو تبریز و مهرکام پارس، رده‌های ششم تا هشتم این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. این مجموعه‌ها در فهرست کلی به ترتیب با 18، 13 و 19 پله سقوط در جایگاه 126، 132 و 187 ایستاده‌اند.

مجتمع صنعتی سپاهان باطری، نهمین شرکت گروه وسایط نقلیه و قطعات خودروست که در فهرست کلی در رده 188 قرار دارد. در جدول منتشر شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، رتبه سال گذشته این شرکت اعلام نشده است.

رده‌های دهم و یازدهم این گروه به شرکت‌های ماشین‌سازی اراک و نیرو محرکه اختصاص دارد. این دو شرکت در فهرست کلی با 5 و 11 پله سقوط در رده‌های 189 و 198 ایستاده‌اند.

شرکت بهمن موتور در جایگاه 12 گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو قرار دارد. نام این شرکت در فهرست کلی در رده 200 دیده می‌شود. سازمان مدیریت صنعتی، رتبه سال گذشته این شرکت را اعلام نکرده است.

سازه پویش و بهمن دیزل دو شرکت بعدی این گروه هستند که در فهرست کلی به ترتیب با 13 پله صعود و 92 پله سقوط در رده 223 و 239 قرار دارند.

جایگاه 15 و 16 گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو به دو شرکت ایران خودرو خراسان و رینگ‌سازی مشهد اختصاص دارد که در فهرست کلی به ترتیب با هشت پله صعود و 23 پله سقوط در جایگاه 336 و 265 ایستاده‌اند.

در رده هفدهم گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو، نام شرکت سایپا‌پرس دیده می‌شود. این شرکت یکی از بدترین سقوط‌ها را در گروه خود تجربه کرده و با 101 پله سقوط در جایگاه 291 فهرست کلی ایستاده است.

اگزوز خودرو خراسان، هجدهمین شرکت این گروه است که در فهرست کلی با 17 پله صعود در جایگاه 298 قرار دارد.

دو شرکت الکتریک خودرو شرق و قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا، رده‌های بعدی گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. آنها در فهرست کلی با 16 و 75 پله سقوط در جایگاه 300 و 321 ایستاده‌اند.

ایران خودرو خراسان که در رده 21 این گروه قرار گرفته است در فهرست کلی با هشت پله صعود در جایگاه 336 دیده می‌شود.

دو رده بعدی گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو، به شرکت رادیاتور ایران و کارخانجات پلاسکو کار سایپا اختصاص دارد. این دو شرکت در فهرست کلی با 17 و 40 پله سقوط در جایگاه 337 و 352 ایستاده‌اند.

شرکت توسعه صنایع خودرو که جایگاه 24 این گروه را در اختیار دارد، در فهرست کلی با 22 پله صعود، در جایگاده 357 دیده می‌شود.

بیست و پنجمین عضو خانواده وسایط نقلیه و قطعات خودرو، شرکت سایپا گام است. این شرکت با 117 پله کاهش رتبه نسبت به سال قبل، بدترین سقوط را در بین اعضای گروه یاد شده تجربه کرده و در جایگاه 388 ایستاده است.

دو شرکت محور خودرو و چرخشگر رده‌های بعدی این گروه را به خود اختصاص داده‌اند و در فهرست کلی نیز به ترتیب با 42 و 47 پله سقوط در جایگاه 445 و 448 قرار گرفته‌اند.

در جایگاه 28 و 29 این گروه می‌توان نام شرکت تولیدی‌-‌صنعتی ایران کاوه سایپا و کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا را مشاهده کرد. این دو شرکت در فهرست کلی با 64 و 82 پله سقوط در رده‌های 455 و 459 حضور دارند.

آخرین عضو خانواده وسایط نقلیه و قطعات خودرو که عنوان آن در فهرست پرفروش‌ترین شرکت‌های سال 92 دیده می‌شود، شرکت خیبر است. این شرکت با 33 پله صعود در جایگاه 495 دیده می‌شود.

خودروسازان؛ اشتغال‌زاترین شرکت‌ها

سازمان مدیریت صنعتی علاوه بر فهرست 500 شرکت برتر در رتبه فروش، فهرست‌های دیگری را نیز منتشر کرده است که عنوان 10 یا پنج شرکت نخست در متغیرهای مختلف را نشان می‌دهند. در جدول مربوط به «بالاترین اشتغال‌زایی» نام دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور در صدر فهرست قرار گرفته است؛ هولدینگ شرکت ایران خودرو، در رتبه اول و هولدینگ شرکت سایپا در جایگاه دوم قرار دارد.

اما جای خودروسازان در جدول‌های دیگر، شامل شاخص‌های میزان ارزش افزوده، بیشترین دارایی، بیشترین صعود در رتبه فروش، بیشترین رشد فروش، بیشترین سودآوری، بیشترین صادرات، بیشترین بازدهی فروش و بالاترین ارزش بازار دیده نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N754153

وبگردی