آفتاب
معاون سازمان بازرسی کل کشور:

همکاری و هماهنگی کشورها برای مقابله با فساد اجتناب‌ناپذیر است

همکاری و هماهنگی کشورها برای مقابله با فساد اجتناب‌ناپذیر است

معاون سازمان بازرسی کل کشور گفت: با توجه به اینکه فساد در انواع مختلف، ثبات اجتماعی، امنیت اقتصادی و ارزش‌های اخلاقی را هدف قرار داده و اساسی‌ترین دغدغه جمهوری اسلامی ایران در مسیر استقرار حاکمیت قانون و اجرای عدالت تلقی می‌شود، برای پیشگیری و مقابله با آن، بدون تردید همکاری و هماهنگی کشورها اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم شاهرخیان معاون سازمان بازرسی کل کشور در نشست افتتاحیه سمینار آموزشی منطقه‌ای تکنیک‌های تحقیق در خصوص جرایم فراملی فساد در جمع مسئولان، مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه‌های مبارزه با فساد کشورهای عضو اکو گفت: دولت ایران با درک آثار مخرب فساد‏، تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از کمک‌های فنی و آموزش شیوه‌های نوین، سیاست مبارزه با فساد را اجرا کند و برگزاری چنین همایش‌ها و سمینارهای آموزشی، همچنین انعقاد موافقت‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشورهای جهان نشانه عزم جدی ایران در شناسایی شیوه‌های متنوع و متعدد فساد و مقابله با آن است.

معاون سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه آنچه در راستای اجرای قانون و مواجهه با مشکلات مبارزه با فساد اهمیت دارد، پیچیده‌تر شدن رفتار و عملکرد مبتنی بر فساد است، اظهار کرد: بنابراین لزوم شناسایی ظرفیت‌های جدید در بازدارندگی و مقابله با آن ضروری است، از این‌رو کمک‌های علمی و فنی، نقش مهمی در ارتقاء قابلیت‌های کشورها برای جلوگیری و مقابله با فساد خواهد داشت و البته نمی‌توان از نقش مهم آموزش در تقویت ظرفیت‌ها غفلت کرد.

شاهرخیان، تحقیقات را دارای مفهوم گسترده‌ای در عرصه بازرسی دانست که یکی از جنبه‌های آن، نظارت بر مقامات ذی‌صلاح، پیگرد جرایم و شناسایی مجرمین است و باید در قالب روش‌های کشف و اثبات جرایم ناشی از فساد در کانون توجه بازرسان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه رفتار مجرمان و افراد فاسد در حوزه‌های اقتصادی و مالی بسیار پیچیده شده؛ لذا احتیاج بازرسان به دانستن تکنیک‌های مدرن تحقیقات، برگزاری سمینار آموزشی را توجیه می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد،‏ تحقیق به‌عنوان روش پیگرد و رسیدگی به جرایم کیفری از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: از این‌رو باید تحقیق را به‌ عنوان یکی از شاخص‌ها و معیارهای ایجاد موازنه میان «اعطای مصونیت» و «امکان تحقیق، پیگرد و رسیدگی قضایی» مدنظر قرار داد.

شاهرخیان در ادامه با برشمردن نکاتی در خصوص اهمیت تکنیک تحقیقاتی جرایم فساد، تحقیق را به‌ عنوان هدفی برای ایجاد همکاری و هماهنگی مشتمل بر تشویق همکاری میان مراجع دولتی، بررسی راه‌های کمک به همتایان ما در کشورهای عضو اکو، معاضدت قضایی در مبارزه با فساد، بررسی مکانیسم مشورتی مراجع صلاحیت‌دار تحقیق دانست.

وی درباره اهمیت دیگر تحقیق گفت: تحقیق همچنین هدفی برای دستیابی به اطلاعات عمومی، تشویق افراد به گزارش جرایم مرتکب‌ شده افراد فاسد به مقامات متولی تحقیق و پیگرد است.

معاون سازمان بازرسی کل کشور در ادامه تحقیق را روش و مکانیسمی برای شناسایی، با تاکید بر نقش مبادله اطلاعات و تبادل کارشناسان در بررسی ساز و کارهایی نظیر ترتیبات و توافقات دو یا چندجانبه و تشکیل هیات‌های تحقیقاتی مشترک از طریق موافقت‌نامه‌های دو یا چندجانبه، استفاده از فنون تحقیقاتی ویژه در چارچوب تفاهمات و ترتیبات ویژه و با استفاده از روش‌های شناخته‌شده همکاری‌های بین‌المللی عنوان کرد.

شاهرخیان همچنین اهمیت دیگر تحقیق را به‌عنوان مقاصد متقابل، نظیر تحقیق به‌عنوان زمینه‌ساز تبادل اطلاعات و افشای اطلاعات میان کشورها برای کمک به پیشبرد اهداف تحقیقات برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیق همچنین به‌منظور تدوین برنامه‌های آموزشی در زمینه اقدامات مؤثر تحقیقاتی نظیر استفاده از روش‌های جمع‌آوری شواهد کاربرد دارد.

شاهرخیان در پایان ابراز امیدواری کرد از طریق آموزش فنون و تکنیک‌ها و تبیین تجارب عملی، مهارت‌های کشورهای حاضر ارتقاء یابد و با درک بهتری که از این نشست به مفاهیم مهارت و توانمندی‌ها حاصل می‌شود، بتوان از همه ظرفیت‌های موجود برای مبارزه آگاهانه و شجاعانه با فساد و مفسدین در ابعاد و اشکال مختلف آن استفاده کرد.

انتهای پیام

کد N754150

وبگردی