آفتاب
معاون دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در تهران:

استرداد دارایی‌ها، راهکاری مهم برای جلوگیری از اثرات مخرب فساد است

استرداد دارایی‌ها، راهکاری مهم برای جلوگیری از اثرات مخرب فساد است

معاون دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران گفت: استرداد دارایی ذیل کنوانسیون، از تلاش کشورها برای جلوگیری از اثرات مخرب فساد پشتیبانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاوه مرادی معاون دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران در مراسم افتتاحیه سمینار آموزشی منطقه‌ای تکنیک‌های تحقیق در خصوص جرایم فراملی فساد که در سازمان بازرسی کل کشور برگزار می‌شود، گفت: دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با همکاری دفتر منطقه‌ای، فعالیت‌های مشترکی در زمینه مبارزه با فساد داشته‌اند.

وی افزود: تمرکز نشست فعلی نیز بر روی استرداد دارایی‌هاست که بخش مهمی از کنوانسیون مقابله با جرم سازمان ملل را در بر‌می‌گیرد و همان‌طور نگرانی ویژه جامعه جهانی را تشکیل می‌دهد.

معاون دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران با اشاره به توافق کشورهای عضو بر استرداد دارایی‌ها، این مساله را یک موفقیت چشمگیر و بسیار مهم برای کشورهای در حال‌ توسعه دانست و تصریح کرد: علت اهمیت این موضوع این است که میزان فزاینده فساد، ثروت‌های ملی را به‌جای بازسازی و بازپروری جوامع، به تاراج می‌برد.

مرادی باب یان اینکه مفاد متعددی در کنوانسیون ذکر شده که چگونگی همکاری کشورهای عضو و ارائه کمک‌ها را مشخص کرده است، افزود: به‌طور خاص، در مورد اختلاس از منابع عمومی، اموال مصادره شده به کشور درخواست‌کننده مسترد خواهد شد.

وی در خصوص عواید حاصل از جرایم کنوانسیون نیز گفت: اموال مصادره شده می‌بایست با ارائه سند مالکیت و قبول خسارت و زیان، به کشور درخواست‌کننده مسترد شود.

معاون دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران، همچنین اظهار کرد: عناصر استرداد دارایی ذیل کنوانسیون، از تلاش کشورها برای جلوگیری از اثرات مخرب فساد پشتیبانی می‌کند و از طرفی، پیامی به مقامات کشورها خواهد بود که اگر فساد انجام دهند، جایی برای نگهداری این فساد نخواهند داشت.

مرادی در ادامه خاطرنشان کرد: خود من نگاه خاصی به مسئله و امر فساد و استرداد دارایی‌ها داشته‌ام و مشاهده کردم که این موضوع مطلبی نیست که اخیراً مطرح‌ شده باشد، بلکه با دقت خاص می‌توان آن را در متون دینی ما و حرف‌هایی که بزرگان مذهبی سایر مذاهب زده‌اند، پیدا کرد.

وی افزود: به‌طور اخص سوره مائده آیه 64 می‌فرماید «برای فساد روی زمین تلاش می‌کنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد» یا آیه 251 سوره بقره نیز اشاره‌ شده است. بنده همچنین نگاه دیگری به کلام 15 نهج‌البلاغه داشته‌ام که حضرت امیر(ع) در خصوص اموالی که عثمان بیهوده به خویشاوندان خود بخشیده شده بود می‌فرمایند: «به خدا سوگند اگر آن املاک را بیایم، به مسلمین برمی‌گردانم، حتی اگر مهریه زنان شده باشد»

معاون دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران ادامه داد: همچنین نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فساد ستیزی داشته‌ام که ایشان می‌فرمایند «اگر می‌خواهیم مردم در صحنه اقتصادی حضور داشته باشند، باید فضای اقتصادی امنیت داشته باشد.»

مرادی همچنین با بیان اینکه فساد را می‌توان پس از وقوع تحت پیگرد قرار داد، افزود: با این‌ همه در مرحله نخست، پیشگیری لازم است. یک‌ فصل کنوانسیون نیز به امر پیشگیری در دو بخش خصوصی و دولتی پرداخته است. در این دو بخش باید تدابیر خاص و ویژه‌ای در نظر گرفت تا مانع وقوع فساد شویم.

انتهای پیام

کد N754090

وبگردی