آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

خرم: مطرح شدن اتهامات علیه ایران در آژانس به معنای درست بودن آنها نیست

خرم: مطرح شدن اتهامات علیه ایران در آژانس به معنای درست بودن آنها نیست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به این‌که هرگاه اطلاعاتی علیه کشوری به آژانس ارائه شود ‌آنها متعهد به بررسی هستند ما شاهد بررسی‌های آژانس در مورد اتهامات مطرح شده در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران هستیم.

علی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به دور جدید مذاکرات و نزدیک شدن به تاریخ 30 ژوئن در توضیح یک توافق خوب خاطرنشان کرد: از دیدگاه حقوقی و ببن‌المللی یک توافق خوب، باید سه خصوصیت داشته باشد یک توافق خوب باید منطبق بر منافع ملی و امنیت ملی آن کشور باشد و مسأله مطرح شده در توافق تضادی با امنیت آن کشور نداشته باشد. همچنین در وهله سوم نباید برخورنده باشد و شأن ملت در آن رعایت شود.

خرم با بیان این‌که توافق‌هایی که در طول تاریخ بین کشورها و سازمان‌ها صورت گرفته است تنها با رعایت منافع و امنیت ملی و این‌که برخورنده نباشند مثبت بوده‌اند، گفت: این‌که منافع ملی ما شامل چه چیزهایی است باید توسط کارشناسان امر بررسی شود و قطعاً در مذاکرات انجام شده تا امروز هم همین مسائل مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی در رابطه با عملکرد و گزارش‌های آژانس نسبت به پرونده هسته‌ای ایران نیز خاطرنشان کرد: به طور کل تا امروز عملکرد آژانس نسبت به ایران منصفانه بوده است و هیچ کس نخواسته است به طور عمدی اطلاعات مربوط به ایران یا کشور دیگری را برملا کند.

این کارشناس مسائل بین‌المل ادامه داد: ‌البته این نکته را هم باید بگویم که کارمندان آژانس قطعاً به طور کامل و 24 ساعته تحت کنترل نیستند و امکان دارد برخی مسائل از طریق آنها به بیرون درز کند ولی مسأله‌ای که بیشتر مدنظر ما است این می‌باشد که کشورهای مختلف سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی دارند و اطلاعاتی را درست یا غلط به سازمان‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند و آژانس یا سایر سازمان‌ها طبق ضوابط متعهد به پیگیری اطلاعات ارائه شده هستند.

خرم تأکید کرد: برای مثال وقتی منافقین ادعاهای خود را برای آژانس مطرح می‌کنند و تا زمانی که بر روی آنها تحقیق نشده و غلط نبودن آن ثابت نشود، این ادعاها را واقعی در نظر می‌گیرند که باید بررسی شود.

وی در پایان با اشاره به اتهام‌هایی که هر از چندی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌شود، افزود: هر سازمانی که از موساد گرفته تا منافقین اطلاعاتی به آژانس بدهند آنها مجبور به پیگیری هستند و به همین خاطر هر از چندی اتهاماتی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در آژانس مطرح می‌شود ولی این امر به معنای درست یا واقعی بودن این اطلاعات نیست.

انتهای پیام

کد N753882

وبگردی