آفتاب
توصیه‌ سیدهادی خامنه‌ای به دانشجویان:

سیاسی‌ترین فعالیت پرداختن به مسائل فرهنگی است/شعار دادن علیه کسی دردی را دوا نمی‌کند

سیاسی‌ترین فعالیت پرداختن به مسائل فرهنگی است/شعار دادن علیه کسی دردی را دوا نمی‌کند

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان این‌که «با دخالت عده‌ای در خارج از دانشگاه برخی فعالیت‌های دانشجویی بوی تحجر گرفته است»، گفت: تحجر از ویژگی دانشجویان نبوده بلکه آگاهی‌بخشی از وظایف ذاتی دانشجویان است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان این‌که «با دخالت عده‌ای در خارج از دانشگاه برخی فعالیت‌های دانشجویی بوی تحجر گرفته است»، گفت: تحجر از ویژگی دانشجویان نبوده بلکه آگاهی‌بخشی از وظایف ذاتی دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت‌های سیاسی تشکل‌های دانشجویی در دهه اول انقلاب، ادامه داد: عده‌ای تردید دارند که آیا فعالیت‌های انتخاباتی می‌تواند از وظایف تشکل‌های دانشجویی باشد یا خیر که من معتقدم این فعالیت‌ها جزء برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی است.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل سلیقه‌های مختلف دانشجویی با یکدیگر، اظهار کرد: دانشجویان باید با یکدیگر جلسات مباحثه داشته تا همه حرف‌ها شنیده شود. دانشجویان نباید پیشاپیش از هیچ کسی طرفداری کنند بلکه باید ابتدا مواضع مختلف را گوش کنند و سپس موضع درست را انتخاب کنند.

وی همچنین با توصیه به دانشجویان برای ارتقای سطح آگاهی خودشان و مردم، خاطرنشان کرد: دانشجویان باید نشست‌های مختلفی را با حضور کارشناسان برگزار کنند تا بدین وسیله به آگاهی‌بخشی دانشجویان و جامعه بیفزایند البته نباید صرفا به موضوعات سیاسی اکتفا و از سایر موضوعات مثل مسائل فرهنگی، حقوقی، مذهبی یا مسائل منطقه‌ای غفلت کنند. من بارها گفته‌ام سیاسی‌ترین فعالیت پرداختن به مسائل فرهنگی است؛ زیرا اگر مسائل فرهنگی ما حل شود ما به نتایج سیاسی مورد نظر خود می‌رسیم. شعار دادن علیه کسی دردی را دوا نمی‌کند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام همچنین افزود: باید مسائل مربوط به منطقه مثل فلسطین، حزب‌الله، سوریه و داعش مورد بررسی قرار گیرد. اصلاح‌طلب کسی است که نسبت به غزه و لبنان حساس باشد. آن‌ها که شعار نه غزه، نه لبنان را سر دادند نسبتی با اصلاح‌طلبان نداشتند. وظیفه ما حمایت از فلسطین و لبنان است؛ زیرا امنیت همگی ما به یکدیگر بستگی دارد. شعار نه غزه، نه لبنان خلاف انقلاب اسلامی و اصلاحات است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «باید دانشجویان تلاش کنند تا کتابخوانی در کشور رواج پیدا کند»، گفت: من پیش از انقلاب در یکی از دانشکده‌ها و حوزه علمیه مشهد، مطالعه کتاب‌های شهید مطهری، مرحوم بازرگان و شریعتی را به دانشجویان توصیه می‌کردم که بابت آن هم دستگیر شدم ولی تلاش‌های ما به نتیجه رسید و افراد بزرگ و فهمیده تربیت شدند. همین شیوه باید امروز ادامه یابد تا افراد فهمیده و متدین تربیت شوند. در مسائل دینی باید پایه و اساس آثار شهید مطهری باشد؛ زیرا این شهید بر مسائل مذهبی تسلط زیادی داشت و اندیشه‌های وی استانداردترین اندیشه‌های مذهبی است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آثار سروش، گفت: استاد فلسفه دکتر سروش شهید مطهری است، پس بهتر است به خود شهید مطهری رجوع کرد. ادبیات خوبی دارد اما من نظرات او درباره قرآن را قبول ندارم؛ زیرا هیچ استناد قوی ندارد و وی به اشعار مولانا استناد کرده است. عبدالعلی بازرگان هم جوا‌ب‌های خوبی به اظهارات وی داده است.

وی ادامه داد: ادعای این‌که قرآن صحبت‌های پیامبر(ص) است به راحتی قابل نفی است. این ادعاها را ابتدا در قرون ششم و هفتم تعدادی از کشیش‌ها مطرح کردند و در عصر ما هم یک یهودی مجاری این ادعا را تکرار کرد. مترجم فارسی این کتاب هم یک کمونیست است. به نظر من نباید چنین اظهاراتی مبنای شناخت دین و جهان باشد. باید مبنا را آثار شهید مطهری در نظر گرفت و سپس به سراغ کتاب‌های دیگران رفت.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام همچنین درباره فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه گفت: هر فعالیت سیاسی اتهاماتی را هم در بر دارد و در واقع فعالیت سیاسی بدون اتهام‌خوردن شدنی نیست، البته با رعایت چند مساله مثل توجه به مسائل دینی، پرهیز از استفاده از سیگار و موادمخدر، موضع‌گیری علنی و سریع درباره مسائل فلسطین و حزب‌الله و پرهیز از ارتباط غیرضروری دختران و پسران در دانشگاه می‌تواند مانعی برای اتهام‌زنی به فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه باشد.

خامنه‌ای همچنین با اشاره به این‌که «این اعتقاد که دانشگاه نباید محل فعالیت احزاب باشد، حرف درستی است»، گفت: با این وجود آگاهی‌یابی دانشجویان در اثر ارتباط با احزاب شکل می‌گیرد که این ارتباط اشکالی ندارد و یک دانشجو می‌تواند هم عضو تشکل‌های دانشجویی باشد و هم عضو حزب باشد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت احزاب در کشور، گفت: احزاب به دنبال رسیدن به قدرت با شیوه قانونی و مشروع هستند. برخی گروه‌های سیاسی علاوه بر تلاش برای دستیابی به قدرت، به دنبال کادرسازی هم هستند. اولویت ما در مجمع نیروهای خط امام همین کادرسازی است البته ما در انتخابات هم شرکت کرده و نامزد خود را معرفی می‌کنیم اما برای این‌که نامزد ما وارد یک لیست شود با کسی نمی‌جنگیم.

وی همچنین با بیان این‌که «اکنون احزاب برای انتخابات سال آینده مجلس فعال شده‌اند»، گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال حاضر محور فعالیت اصلاح‌طلبان شده است. معتقدم اگر لیست واحدی در انتخابات ارائه شود مردم راحت‌تر می‌توانند دست به انتخاب بزنند. راه دستیابی به ائتلاف هم فعالیت حزبی است. امروزه دیگر روش‌های سنتی مثل لویی‌جرگه و محافل خصوصی جواب نداده و احزاب باید محور باشند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در پایان با تاکید بر این‌که «هر کس احزاب را به رسمیت نشناسد، دموکراسی را به رسمیت نشمرده است»، گفت: احزاب می‌توانند از خواسته‌های مردم آگاهی یابند و آن‌ها را در جامعه مطرح کنند؛ بنابراین باید احزاب را به رسمیت شمرد. مردم هم به فعالیت احزاب توجه کرده و بخصوص در زمان انتخابات به لیستی که احزاب ارائه می‌کنند توجه دارند.

انتهای پیام

کد N753780

وبگردی