آفتاب

جهانگیری: مپنا نماد افتخار ملی است

جهانگیری: مپنا نماد افتخار ملی است

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این که مپنا نماد اقتصاد مقاومتی است بر لزوم ایجاد واحدهای صنعتی مانند مپنا در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری در حاشیه‌ی مراسم افتتاحیه دستاوردهای گروه مپنا در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که مپنا نماد افتخار ملی و اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: مهمترین سرمایه‌ی مپنا تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و نیروی انسانی متخصص، توانمند و با فکر است.

وی با بیان این که امروز پیچیده‌ترین و با تکنولوژی‌ترین تجهیزاتی که در دنیا در انحصار کشورهای محدودی است، در مپنا تولید می‌شود افزود: مپنا با استفاده از توان علمی و خلاقیت نیروهای خود توانسته است به یکی از تولیدکنندگان در مقیاس جهانی تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فعالیت مپنا در بخش‌های مختلف نیرو، لوکوموتیو و نفت و گاز گفت: در مپنا یک توانمندی شکل گرفته است که قادر است به عنوان یک شرکت در سطوح بین‌المللی فعالیت کند.

جهانگیری با بیان اینکه تجهیزاتی که امروز در مپنا تولید می‌شود در کشورهای مهم صنعتی مصرف می‌گردد اظهار کرد: ما می‌توانیم این افتخار را در همه بخش‌های کشور ایجاد کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: پیام مهمی که مپنا به داخل و خارج از کشور رسانده این است که جمهوری اسلامی و فرزندان جمهوری اسلامی قادرند حتی در شرایط تحریم‌، اقداماتی که فکر می‌شد در اثر فشار تحریم‌ها جمهوری اسلامی باید در مقابل آنها تسلیم شود، به یکی از توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که قدرت‌های بزرگ به این جمع بندی رسیده‌اند که تحریم‌ها نه تنها جمهوری اسلامی ایران را به عقب نرانده‌اند بلکه بر عکس ، جوانان ایرانی از این فرصت برای سازندگی بیشتری استفاده کرده اند و ما امیدوار هستیم که بتوانیم با رفع موانعی که هم به جهت موانع داخلی و مالی و هم به جهت برخی از مسائل بین‌المللی به وجود آمده، شرایطی را فراهم کنیم که شرکت‌هایی همچون مپنا که می‌توانند صادر کننده‌ی عمده‌ی توانمندی‌های فکری ایران در بازارهای بین‌المللی باشند، ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا معاون اول رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا دولت حمایتی برای تبدیل نیروگاهها به سیکل ترکیبی و تولید برق بدون آلودگی انجام می‌دهد اظهار کرد:‌در بخش نیرو ، بخش برق به صورت خاص یکی از بخش‌هایی است که در دوران هدفمندی با بیشترین آسیب مواجه شده است.

جهانگیری با اشاره به تفاوت قیمت تولید برق و قیمتی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد، با بیان این که قیمت تمام‌شده برق برای کشور قیمت بالایی است، خاطر نشان کرد:‌ امروز برای تولید هر کیلووات ساعت _برق 80 تومان هزینه می‌شود و این میزان برق با قیمت 50 تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. از این 50 تومان نیز 12 تومان جهت پرداخت یارانه‌های نقدی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

جهانگیری خاطر نشان کرد:‌ این تفاوت قیمت باعث شده که غرب در تنگناهایی قرار بگیرد و مشکلات زیادی برای وزارت نیرو هم در جهت سرمایه گذاری و هم در جهت اداری جاریش پیش بیاید.

وی با بیان این که به دنبال رفع موانع موجود هستیم، به تصمیم دولت برای تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی و سرمایه گذاری در این موضوع اشاره کرد و گفت: هفته‌ی گذشته در دولت آیین‌نامه‌ای که مورد توافق وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود را نهایی و تصویب کردیم.

جهانگیری در پایان با بیان این که این توافقنامه هفته آینده در شورای اقتصاد مطرح می‌شود، خاطر نشان کرد: با تصویب این آیین نامه به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود تا 12 هزار میلیارد تومان از محل صرفه‌جویی وزارت نفت برای طرح‌هایی که در شورای اقتصاد تصویب می‌شود استفاده کنند.

انتهای پیام

کد N753571

وبگردی