آفتاب

سفر معاون وزیر خارجه هند به پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه هند به پاکستان

یکی از دیپلمات‌های ارشد هند در اولین ارتباط سیاسی بلندپایه میان دهلی و اسلام آباد پس از هفت ماه، به منظور گفت‌وگو درباره مسائل دو جانبه وارد پاکستان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وزارت خارجه هند اعلام کرد، "سوبرامانیام جشیانکار"، معاون وزیر خارجه هند به صورت رسمی با احمد چودری، همتای پاکستانی خود گفت‌وگو خواهد کرد.

این در حالی است که هند در ماه اوت در پی دیدار کمیسیونر ارشد پاکستان با رهبران جدایی طلبان منطقه کشمیر هندوستان گفت‌وگوهای وزرای خارجه را به حالت تعلیق درآورد. هند در واکنشی شدید دیدار مقامات پاکستانی با رهبران جدایی طلبان منطقه کشمیر را تلاش برای دخالت در امور داخلی هند توصیف کرد.

با این حال پاکستان با این بهانه که این کشور همواره پیش از مذاکرات با دولت هند با رهبران جدایی طلبان کشمیر مشورت می‌کرده است درصدد توصیه این اقدام خود برآمد. پاکستان از آن زمان اعلام می‌کند که هند باید مسئولیت احیای مذاکرات را برعهده بگیرد.

مقامات پاکستانی امیدوارند که سفر این مقام هندی بتواند فرصتی برای پایان دادن به بن بست "مذاکرات ترکیبی" باشد.سفر جشیانکار به اسلام آباد در زمان کنونی که روابط بین دو کشور به دلیل مسائل مرزی تنش آلود است اهمیت بسیاری دارد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در این باره خاطرنشان کرد که نمی‌توان گفت در کشور در این دیدار درباره چه مسائلی گفت‌وگو می‌کنند. با این حال زمانی که دو کشور دوباره سرمیز مذاکرات بنشینند انتظار می‌رود درباره تمام مسائل از جمله مساله جامو و کشمیر سیاچین، مساله آب و اقامات اعتمادساز و مسائل اقتصادی بحث و تبادل نظر کنند.

در دهلی نیز، سخنگوی وزارت خارجه هند پیش از سفر معاون وزیر خارجه این کشور اعلام کرد، هند درباره تمام مسائل آماده گفت‌وگو با پاکستان است.

انتهای پیام

کد N753568

وبگردی