آفتاب
سوزان رایس:

درخواست اسرائیل برای برهم زدن توافق با ایران فاقد اعتبار است

درخواست اسرائیل برای برهم زدن توافق با ایران فاقد اعتبار است

مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنرانی خود در مجمع سالانه آیپک با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت ایران دانش هسته ای خود را فراموش کند خواسته تل آویو برای برهم زدن توافق هسته ای را بی اعتبار دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی نیوز، «سوزارن رایس» شب گذشته در سخنرانی خود در مجمع سالانه قدرتمندترین لابی صهیونیست ها در آمریکا (آیپک) گفت: هیچ راهی برای اینکه ایران توانائی هایی را که در بخش هسته ای بدست آورده فراموش کند وجود ندارد. 

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه این سخنرانی گفت: اینکه بگوئیم ایران باید فعالیت هسته ای خود را پایان دهد نه اعتباری ندارد و نه اینکه قابل پذیرش است. 

 رایس، با دفاع از سیاست دولت اوباما در مذاکرات هسته ای با ایران، تاکید کرد که جایگزین بهتری به جز یک توافق جامع اتمی که آمریکا به دنبال آن است، برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی وجود ندارد.

او گفت ایران به توافق اولیه اتمی عمل کرده است و سازمان بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات مهم اتمی ایران به صورت روزانه دسترسی دارد.

سوزان رایس مدعی شد توافق نکردن، بهتر از یک توافق بد است و ایران مجهز به سلاح اتمی نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، بلکه برای آمریکا و بقیه دنیا نیز یک خطر است. خانم رایس در همین حال گفت کنگره آمریکا نباید در مورد توافق اتمی، نقش خراب کننده داشته باشد.

شماری از اعضای کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان، می خواهند تحریم های اتمی علیه ایران را تشدید کنند و در مورد توافق نهایی احتمالی با ایران اعمال نظر کنند.

خانم رایس خطاب به حاضران گفت می دانم که برخی از شما از کنگره می خواهید که ایران به طور کامل قابلیت غنی سازی اورانیوم در داخل را برچیند، اما این شدنی نیست؛ و نمی توان دانش فناوری اتمی را از ایران گرفت. 

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا همچنین با تکرار سخنان باراک اوباما، گفت همه گزینه ها برای رسیدن به هدف اطمینان یافتن از اینکه ایران به سلاح اتمی دست پیدا نکند، روی میز است.

رایس در ادامه گفت: اظهارات و صدور بیانیه مانع رسیدن ایران به سلاح اتمی نمی شود، بلکه دیپلماسی قوی برخوردار از فشار است که ما را به چنین هدفی می رساند. مذاکرات اتمی با ایران ادامه دارد و تا بر سر همه چیز توافق نشده باشد، توافقی حاصل نشده و تا به امروز اختلافات عمده ای باقی مانده و مسائل حساس نباید در بین عموم مطرح شود.

سوزان رایس گفت یک «توافق ایده آل» دست نیافتنی نباید مانع رسیدن به «توافق خوب» شود. هرگونه توافقی باید به ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران نیز بپردازد. چیزی که مهم است، اقدامات ایران است، نه وعده هایش، به خاطر همین است که بر اساس توافق اولیه آژانس بین المللی انرژی اتمی روزانه به تاسیسات مهم اتمی ایران دسترسی دارد.

او گفت فشار بر ایران حفظ شده است، و امروزه حتی با آسان کردن محدود تحریم ها، اقتصاد ایران هنوز در انزوا است، ایران به خاطر تحریم ها به ۲۰۰ میلیارد دلار از در آمدهای نفتی دست نیافت اما با این وجود تحریم ها هیچ وقت باعث عدم پیشروی برنامه اتمی ایران نشده است.

او گفت سوال این است که چه راهی بهترین روش برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی است؟ هیچ گزینه جایگزینی بهتر از توافق جامع وجود ندارد.

رایس اما در پایان در همسویی با جنگ طلبان آمریکایی و صهیونیستی گفت: حتی اگر در خنثی کردن تهدید اتمی ایران موفق شویم، با تهدیدهای دیگر ایران از جمله حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، تلاش هایش برای بی ثبات کردن کشورهای همسایه و حمایتش از اسد، حماس و حزب الله و همچنین تهدیدهای غیرقابل تحملش علیه اسرائیل روبرو هستیم و تحریم های ما در این موارد علیه ایران پابرجاست.

کد N753238

وبگردی