آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

استفاده از ذرات نانو رس برای مهار ریزگردها/ تشریح جزئیات طرح

استفاده از ذرات نانو رس برای مهار ریزگردها/ تشریح جزئیات طرح

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: طی سه ماه آینده برای مهار ریزگردها از ذرات نانو رس در سطح ۳ هزار هکتار استفاده می شود.

 دکتر مجید عباسپور در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در شورای سرمایه گذاری اقتصادی دانش بنیان که رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات در رآس آن قرار دارد تصویب شد که تحقیقات در خصوص مهار ریزگردها در سطح دانشگاه و دانشکده ها به سرعت آغاز شود.

به گفته وی، در حال حاضر در واحد خوراسگان تحقیقات جامعی بر روی ریزگردها انجام شده که بزودی طرح پایلوت آن اجرا می شود.

عباسپور اظهار داشت: این طرح را که تحت عنوان نانو رس بررسی می شود، برای مهار ریزگردها در تمام استان های کشور از جمله خوزستان می توان اجرا کرد.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات تصریح کرد: البته طرح دیگری هم در رابطه با ذرات نانو رس وجود دارد که پایلوت آن طی چند ماه گذشته اجرا شده است.

وی افزود: نانو رس ذراتی هستند که فضای خالی بین آنها بسیار زیاد است و چنانچه رطوبت اندکی هم به آنها برسد توانایی جذب و نگهداری آن را در خود دارند.

عباسپور یادآور شد: به این ترتیب ذرات نانورس می توانند نشست کرده و روی ریزگردها و ذرات شن و ماسه در بیابانها قرار گرفته و اجازه برخاستن ریزگردها را نمی دهند.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات تأکید کرد: آزمایش های انجام شده نشان می دهد که ذرات نانو رس خیلی پایدار هستند و در مقایسه با روش ماچ پاشی روش بسیار موثرتری است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شورای اقتصادی تولید نانو رس با ظرفیت ۱۵۰ تن که برای مساحتی حدود ۳ هزار هکتار را پوشش می دهد تصویب کرده که در حد پایلوت است.

عباسپور گفت: پس از اجرای طرح پایلوت ظرف دو سه ماه آینده در خوراسگان اصفهان این پروژه بنا بر مصوبات شواری اقتصادی به سرعت گسترش می باید و در سایر استانها از جمله خوزستان اجرا می شود.

کد N752940

وبگردی