آفتاب

مسکو: هر طور صلاح بدانیم به تحریم‌های غرب پاسخ می‌دهیم

مسکو: هر طور صلاح بدانیم به تحریم‌های غرب پاسخ می‌دهیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با تاکید بر این که همه گزینه‌های مسکو برای پاسخ به تحریم‌های غرب روی میز است، گفت: این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که هر طور صلاح بدانیم به این تحریم‌ها پاسخ دهیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) اظهار کرد: مسکو از تلاش‌های مشترک با آمریکا به منطور اجرای معاهده کاهش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به معاهده "استارت جدید" که در سال 2010 میان واشنگتن و مسکو امضا شد، رضایت دارد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در مصاحبه‌ای گفت‌: ما از تلاش‌های انجام شده برای اجرای معاهده استارت جدید راضی هستیم و این یکی از نمونه‌هایی است که می‌بینیم حتی در دشوارترین زمان‌ها نیز حوزه‌هایی وجود دارد که روسیه و آمریکا می توانند با یکدیگر در آن‌ها همکاری داشته باشند و مسئولانه در قبال وظایف دوجانبه خود رفتار کنند. ما امیدوار هستیم که این همکاری به این شکل ادامه یابد.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت که مشکلی در ارتباط با وضعیت اجرای معاهده استارت جدید نمی‌بیند.

از سوی دیگر ریابکوف در این مصاحبه که با خبرگزاری ریانووستی انجام داد، از نقض معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد توسط واشنگتن انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: همه کسانی که به این مساله توجه دارند، نه فقط کارشناسان بلکه مردم عادی که پیگیر اخبار مربوط به سیاست خارجی هستند از اتهام‌زنی‌های اخیر میان مسکو و واشنگتن از جمله اتهام‌هایی که علنا مطرح شدند، آگاهی دارند. ما معتقد هستیم که برخی جنبه‌های رفتار آمریکا در ارتباط با معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد نگران‌کننده هستند.

ریابکوف افزود: آمریکا در حال بررسی استقرار سیستم‌های دفاع موشکی در رومانی و لهستان است که از پرتاب‌گرهای عمودی مدل Mk-41 استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: این نوع از سیستم‌ها برای پرتاب موشک‌های میان‌برد و دوربردی که مشمول معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد هستند، به کار می‌روند .

وی خاطرنشان کرد : با وجود آنکه واشنگتن از اقدامات روسیه در چارچوب این معاهده اظهار مخالفت کرده اما هیچ ادعای خاصی علیه مسکو مطرح نکرده است.

ریابکوف گفت که روسیه آماده تداوم مذاکره بر سر این معاهده و برگزاری نشست‌های جدید با همکاران آمریکایی است.

وی افزود: برای ثمربخش بودن این مذاکرات آمریکا باید به طور دقیق نگرانی‌های خود درباره این معاهده را ابراز کند.

وی گفت که این قابل اثبات است که آمریکا و روسیه می توانند با موفقیت همکاری داشته باشند.

از سوی دیگر ریابکوف در این مصاحبه خاطر نشان کرد که مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به هر شکلی که مناسب بداند به تحریم‌های غرب علیه خود پاسخ دهد.

واشنگتن، بروکسل و برخی از همپیمانان آن‌ها، طی ماه‌های گذشته چندین دور تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. این کشورها علت اعمال این تحریم‌ها را مداخله روسیه در اوکراین دانسته‌اند.

ریابکوف گفت: ما در این زمینه حق حداکثر آزادی عمل را برای خودمان محفوظ می‌دانیم . ما نمی توانیم تسلیم ارعاب و تهدید شویم. ما نمی توانیم در مقابل تلاش‌ها برای تحت فشارقراردادن روسیه به هدف تغییر موضع سیاست‌خارجی آن، بی‌تفاوت بمانیم.

ریابکوف همچنین گفت که دیپلمات‌های آمریکایی اغلب جمله "همه گزینه‌ها روی میز است" را برای توصیف وضعیتی که در آن رییس جمهور و یا یک مقام عالی‌رتبه در حال بررسی رویکرد‌های متفاوت درباره یک وضعیت مشخص است، به کار می‌برند.

وی افزود: این جمله در سطوح متفاوت گفته می شود و جمله نامعتبری درنظر گرفته نمی‌شود. ما نیز دقیقا می خواهیم چنین جمله‌ای را بگوییم و تاکید می کنیم که همه گزینه‌های روسیه روی میز هستند و اینکه کدام گزینه برای پاسخ به تحریم‌های غرب انتخاب شود وابسته به چندین فاکتور است.

انتهای پیام

کد N752760

وبگردی