آفتاب

باوند: کمک به فلسطینی‌ها نباید به ضرر آن‌ها باشد

باوند: کمک به فلسطینی‌ها نباید به ضرر آن‌ها باشد

یک کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد که «وقتی بخواهیم برای بقای گروهی کمک کنیم باید این کمک طوری باشد که به نفع آن بیانجامد.»

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، داود هرمیداس باوند در سخنانی با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی تسلیح کرانه باختری از منظر حقوق بین‌الملل» در دانشگاه شهید بهشتی گفت: نظام بین‌المللی در دو بنیان ژئوپلوتیک و حقوقی که اصل برابری حاکمیت کشورهاست استوار است. در نظام بین‌المللی نه تنها نسل‌های نوین بین‌المللی به وسیله قدرت‌های برتر تعیین شده، بلکه این قدرت‌ها در روند تعاملات سیاسی و موارد حقوقی و بین‌الملل هم اثرگذار هستند. در شورای امنیت در فصل هفتم اشاره‌ای به بحث عدالت نشده اما مصلحت سیاسی در نظر گرفته می‌شود و مصلحت نظامی نیز پیرامون نظرات و منابع اعضای دائمی شورای امنیت است.

وی با اشاره به تعیین حق سرنوشت خاطرنشان کرد: به دلیل حاکمیتی که در اختیار امپراطوران بود این مساله برآن بود که حاکمیت ازآن مردم یا ملت‌ها باشد و در این میان دولت‌ها کارگزار هستند و این ملت‌ها هستند که باید درباره سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به قطعنامه‌های متعددی که درباره فلسطین منتشر شده خواست ملت فلسطین را تمامیت فلسطین دانست و ادامه داد: آن‌ها اسرائیل را دولت غاصب می‌دانند اما جامعه بین‌المللی پدیده اسرائیل را تشکیل داد و زمانی که مسئله ناصریسم مطرح بود فلسطینی‌ها امیدشان به آن بود و فعالیت‌های‌شان زیر نفوذ آن انجام می‌شد، اما پس از سقوط ناصریسم دریافتند که خودشان باید وارد عمل شده و کاری انجام دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت برخی پارلمان‌های کشورهای جهان از حق به رسمیت شناختن کشور فلسطین اظهار کرد: باید توجه داشت تصمیمی که نهایتا گرفته می‌شود به شورای امنیت بستگی دارد، اما راهی که فلسطینی‌ها در این‌باره در پیش گرفته‌اند باید تبریک گفت و پیگیری این مقاوت از جمله حق دفاع از خود است و فکر می‌کنم شرایط برای فلسطینی‌ها محقق شده و پیگیری این دست مطالبات برای آن‌ها ضروری است اما در عین حال مشکلاتی ممکن است از سوی اسرائیلی‌ها برای آن‌ها در این مسیر ایجاد شود همانند آن‌چه که در توافق اسلو مطرح شد و در آن فلسطینی‌ها تلویحا پذیرفتند که ارتش ملی نداشته باشند.

وی با اشاره به بحث تسلیح کرانه باختری نیز خاطرنشان کرد: ملت فلسطین به صورت مقطعی مورد تجاوزات متعددی از سوی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. در این میان گاهی کمک‌هایی انجام می‌شود اما نباید این کمک‌ها به طوری باشد که به جای این‌که به نفع فلسطینی‌ها باشد به ضرر آن‌ها باشد. تمامی کشتارها و جنایات رژیم صهیونیستی در راستای استمرار حضورش در منطقه بوده است و در این راستا تلاش کرد تا حماس و جهاد را از سوی اروپایی‌ها به عنوان گروه‌های تروریستی مطرح کند و در حقیقت فضای بین‌المللی را به نفع خود تغییر دهد.

وی افزود: به نظر می‌رسد این فرایند بیشتر موجب استمرار سلطه اسرائیل در محافل بین‌المللی و مشروعیت بخشیدن به آن می‌شود. از این رو وقتی بخواهیم برای بقای گروهی کمک کنیم، باید این کمک طوری باشد که به نفع آن بیانجامد؛ بنابراین باید خط مشی‌ای اتخاذ کرد که به نتیجه مطلوبی برسد و موجب بهره‌برداری بهتر شود.

باوند در پایان تصریح کرد: ضمن این‌که معتقدم این مسئله ( تسلیح کرانه باختری) بر مبنای انسانی و حمایت از مظلوم است اما فکر نمی‌کنم این فرایند به نفع آن‌ها باشد و امیدوارم مردم فلسطین به حقوق پای مال شده خود و کشور مستقل دست یابند.

انتهای پیام

کد N752627

وبگردی