آفتاب

سازمان ملل خواهان نظارت و کنترل ورود و خروج تسلیحات از لیبی است

سازمان ملل خواهان نظارت و کنترل ورود و خروج تسلیحات از لیبی است

در گزارش جدید سازمان ملل آمده که توانایی لیبی در جلوگیری از ورود و خروج تسلیحات از این کشور تقریبا از میان رفته است. این سازمان هم‌چنین خواستار سخت‌تر شدن اعمال تحریم‌ تسلیحاتی این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش که توسط هیاتی از کارشناسان سازمان ملل تهیه شده همچنین ایجاد یک نیروی نظارت دریایی برای کمک به دولت لیبی در جلوگیری از خیل عظیم ورود سلاح و صادرات غیرقانونی نفت این کشور پیشنهاد شده است. لیبی بزرگترین کشور آفریقایی تولید کننده نفت خام است.

جامعه بین‌الملل به خاطر اقدامات اخیر شبه نظامیان مرتبط با داعش در لیبی هشدار داده است. اما آمریکا و سایر کشورها نگران این هستند که تسلیحات ارسالی برای دولت متزلزل لیبی ممکن است در نهایت به دست همین شبه نظامیان بیفتد.

لیبی در ماه جاری میلادی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحریم تسلیحاتی را علیه این کشور لغو کند؛ درخواستی که کمی پس از سربریده شدن 21 مسیحی قبطی توسط داعش صورت گرفت.

بسیاری از اعضای ارشد شورای امنیت سازمان ملل می‌گویند که بیشتر ترجیح می‌دهند شاهد تشکیل یک دولت متحد در لیبی باشند اگرچه تلاش‌های سازمان ملل در این مهم آنچنان که باید با پیشرفت همراه نبوده است.

هیات کارشناسان سازمان ملل در درخواست خود برای تشکیل یک نیروی نظامی دریایی نیز گفته‌ است که این نیرو می‌تواند به دولت لیبی در جلوگیری از صادرات غیرقانونی نفت خام و مشتقات آن و سایر منابع طبیعی کمک می‌کند.

در این گزارش جدید همچنین آمده که تسلیحات لیبی به شدت باعث تقویت ظرفیت نظامی گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف از جمله الجزایر، مصر، مالی و تونس شده است البته سیل تسلیحاتی که از لیبی به سوریه روان است در یک یا دو سال گذشته در حال کم شدن است.

انتهای پیام

کد N752516

وبگردی