آفتاب

کری در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل: در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم

کری در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل: در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم

وزیر امور خارجه آمریکا با سخنرانی در بیست و هشتمین دوره عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل، بار دیگر موضع واشنگتن در حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از اسرائیل را تکرار و تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد نه در شورای امنیت و نه در هیچ جای دیگری اقدامی علیه منافع اسرائیل انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل تاثیرات بسیار خوبی بر وضعیت حقوق انسان‌ها در سراسر جهان گذاشته است و با وجود همه مشکلات و چالش‌های رو به رو، کارنامه آن مثبت بوده است.

وی ادامه داد: ما در خاورمیانه و برخی مناطق به ویژه در شمال آفریقا شاهد حضور گروه‌هایی هستیم که هیچ احترامی به حقوق بشر نمی‌گذارند و جنایت‌های وحشتناکی انجام می‌دهند. داعش یکی از این گروه‌هاست که اقدامات وحشیانه آن همه را متحیر کرده است. باید جامعه جهانی هرآنچه در توان دارد برای متوقف کردن این گروه به کار ببندد.

کری در ادامه سخنان خود دولت سوریه را به ارتکاب جنایت، نقض حقوق بشر و قتل غیرنظامیان متهم کرد و دولت اسد را یکی از عوامل مهم آغاز بحران و نقض حقوق بشر در سوریه خواند.

وی درباره کره شمالی نیز گفت که هزاران تن در این کشور به شکل برده زندگی می‌کنند و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به هر طریق ممکن مخالفان خود را کنار می‌زند.

وی گفت: رهبران کره شمالی مردم را گرسنه نگه می‌دارند، شکنجه می‌کنند و به بردگی می‌گیرند و کشتن آدم‌ها در این کشور بسیار آسان اتفاق می‌افتد.

وزیر امور خارجه آمریکا به بحران اوکراین و درگیری‌ها در شرق این کشور نیز پرداخت و گفت: جامعه جهانی نباید در قضاوت درباره اوکراین و تنش‌های موجود در شرق این کشور به خطا برود. در شرق اوکراین به ویژه در کریمه موارد متعدد نقض حقوق بشر ثبت شده است که از جمله آن قتل، تجاوز و آدم ربایی است که همه این‌ها مسئولیتی بر دوش جامعه جهانی است که همه باید در قبال آن پاسخگو باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر مواضع آمریکا در دفاع از رژیم صهیونیستی را تکرار کرد و حتی شورای حقوق بشر سازمان ملل را نیز تهدید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد این شورا هم اقدامی علیه اسرائیل انجام دهد.

وی در توجیه سخنان خود گفت: این که سالانه چند پرونده علیه اسرائیل در شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی مطرح می‌شود شک برانگیز است و صداقت این نهادها را زیر سوال می‌برد.

کری در ادامه مدعی شد که آمریکا به شکلی "واقع بینانه" در مورد مسائل مربوط به اسرائیل می‌نگرد و افزود: هیچ کشوری از بازخواست و تحقیق در مورد وضعیت حقوق بشر مصون نیست و آمریکا به شکلی واقع بینانه اوضاع در اسرائیل را رصد می‌کند اما باید بگویم که ما در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم برخی گروه‌ها یا کشورها تل‌آویو را زیر سوال ببرند یا اقدامی علیه آن انجام دهند.

انتهای پیام

کد N752426

وبگردی